تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

(تصاویر) سمرقند؛ سرزمین باستانی با بناهای باشکوه

  • کد خبر : 256621
  • 28 شهریور 1401 - 11:07
(تصاویر) سمرقند؛ سرزمین باستانی با بناهای باشکوه

در شهر سمرقند ساختمان‌های صد‌ها ساله که بسیاری از آن‌ها به عنوان آثار تاریخی محافظت می‌شوند، علاقه‌مندان به تاریخ را به سفری در زمان می‌برند.

سمرقند، دومین شهر بزرگ ازبکستان، با تاریخ ۲۷۵۰ ساله و صد‌ها سال ساختار خود، زمان را به چالش می‌کشد. این شهر که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، میزبان بسیاری از آثار مهم تمدن اسلامی است.

به گزارش فرارو، سمرقند که به عنوان پایتخت حکومت‌های مهم به ویژه تیموریان بوده و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم به یکی از مراکز مهم تجاری آن دوره تبدیل شده است، امروزه نیز با بنا‌های باشکوه خود توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

میدانی که به آن مجموعه ریگستان نیز می‌گویند، که در آن سه مدرسه، مرکز علم و معارف سمرقند در کنار هم قرار دارند، به دلیل اهمیت تاریخی‌اش با صفاتی، چون قلب سمرقند و مروارید آسیای میانه یاد می‌شود.

میدان ریگستان که از ابتدای قرن بیستم به عنوان یک اثر تاریخی حفاظت شده است، با مدارس صد‌ها ساله خود همچنان نماد شهر است.

گور امیر، جایی که مقبره امیر تیمور، بنیانگذار امپراتوری تیموری در آن قرار دارد، دارای آثار هنری متعددی از جمله رصدخانه الغ‌بیگ، مسجد بی‌بی خانم و مسجد خضر است که از مراکز مهم نجوم آن دوره بودند.

در گور امیر، قبر‌های امیر تیمور و برخی از اعضای خانواده و نزدیکان او وجود دارد.

مسجد بی‌بی خانم که به دستور امیر تیمور و به دلیل اینکه زیر نظر همسرش بی‌بی خانم در زمان جنگ ساخته شد به نام او نامگذاری شد، در کنار بازار سیاب قرار دارد که قدمت آن به قرن دوازدهم می‌رسد و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، مسجد خضر یکی از اولین مساجدی است که در آسیای مرکزی ساخته شده است.

در شهر سمرقند ساختمان‌های صد‌ها ساله که بسیاری از آن‌ها به عنوان آثار تاریخی محافظت می‌شوند، علاقه‌مندان به تاریخ را به سفری در زمان می‌برند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=256621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x