تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

مردم ایران و دیگر کشورها چند روز باید برای خرید آیفون ۱۴ کار کنند؟

  • کد خبر : 256602
  • 28 شهریور 1401 - 10:10
مردم ایران و دیگر کشورها چند روز باید برای خرید آیفون ۱۴ کار کنند؟

اگر پس از اعلام قیمت آیفون ۱۴، به این فکر افتادید که شما در مقایسه با کارمندان ساده در آمریکا، اروپا، سایر نقاط خاورمیانه و یا شرق آسیا، چه‌قدر باید کار کنید تا قدرت خرید آیفون ۱۴ را داشته باشید، این مطلب برای شماست.

به گزارش گروه آی تی «کمال مهر»:

اگر پس از اعلام قیمت آیفون ۱۴، به این فکر افتادید که شما در مقایسه با کارمندان ساده در آمریکا، اروپا، سایر نقاط خاورمیانه و یا شرق آسیا، چه‌قدر باید کار کنید تا قدرت خرید آیفون ۱۴ را داشته باشید، این مطلب برای شماست.

چند هفته قبل، در اواسط شهریور ماه امسال، اخبار لحظه‌ای رونمایی و معرفی آیفون ۱۴ را در آی‌تی‌رسان شاهد بودیم.

پس از رونمایی از قیمت آخرین نسخه آیفون، ما به فکر بررسی قدرت خرید مردم در ایران و سایر کشورها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر افتادیم. برای این مقایسه هم دو مدل پایه آیفون ۱۳ و ۱۴ را در نظر گرفتیم.

طبیعتاً به دست آوردن آمار دقیق از میزان درآمد اقشار مختلف کشور‌های جهان آسان نیست. ما سعی کردیم با حذف داده‌های پرت و محاسبه میانگین درآمد کشورهای مختلف از سایت‌های معتبر و مقایسه آن‌ها، به اعداد نسبتاً قابل اطمینانی برای سال ۲۰۲۲ برسیم.

قیمت آیفون‌ها در بازار ایران در مقایسه با بازار جهانی

نکته دیگری که پیش از مطالعه این مطلب باید در نظر بگیرید، قیمت آیفون ۱۴ است. ما به طور کل قیمت دلاری آیفون ۱۳ و قیمت آن در بازار ایران را برای مقایسه لحاظ می‌کنیم، ولی برای آیفون ۱۴ که قیمتی در بازار ایران برای آن لحاظ نشده، مسئله کمی متفاوت است و کارمان برای محاسبه و تخمین آن هم ساده نیست!

لیست به روز قیمت آیفون در بازار ایران

قیمت پایه آیفون ۱۳ طبق خود لیست قیمت سایت اپل، ۶۹۹ دلار لحاظ شده که با تبدیل آن به تومان، به قیمت نزدیک ۲۳ میلیون تومان می‌رسیم. حتی ۵ تا ۶ میلیون تومان هم هزینه رجیستری گوشی حساب کنیم، بازهم قیمت ۳۵ میلیون تومانی آن در بازار ایران را توجیه نمی‌کند!

اگر قیمت ۶۹۹ دلاری آیفون ۱۳ را با قیمت ۳۵ میلیون تومانی آن در نظر بگیریم، نتیجه می‌گیریم که از ۷۹۹ دلار قیمت آیفون ۱۴ که معادل ۲۶ میلیون تومان می‌شود، نمی‌توان انتظار قیمتی زیر آیفون ۱۳ فعلی داشت؛ هرچند که ممکن است خیلی هم بیش‌تر شود! با توجه به همین موضوعات، ما قیمت تخمینی و پیش‌بینی شده آیفون ۱۴ در بازار ایران را ۳۷ میلیون تومان در نظر می‌گیریم که اگر کم نباشد، اصلاً زیاد نیست.

دقت داشته باشید که قیمت دلار، برای تبدیل به تومان، به تاریخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱، معادل ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

میزان درآمد یک کارمند ایرانی

طی انجام این تحقیق و تهیه این مقاله، به دست آوردن اطلاعات از ایران خودمان برای ما از هر کشور دیگری دشوارتر بود! برای خط فقر در ایران، عددی بین ۱۰ تا ۱۷ میلیون تومان شنیده می‌شود که توسط مراجع مختلف اعلام می‌شود.

برای میزان درآمد و میانگین آن هم اعداد و ارقام متفاوتی پیدا می‌شود که نتیجه جست‌وجوی ما بر پایه نرخ رسمی وزارت کار برای سال ۱۴۰۱ در یک ماه به این شرح است:

  • حقوق پایه وزارت کار: ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
  • حقوق سایر سطوح وزارت کار: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
  • مجموع دریافتی افراد مجرد بدون فرزند و سابقه کار: ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
  • حقوق کارکنان دولت: ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
  • متوسط دریافتی کارمندان دولت: ۸ میلیون تومان

با توجه به اعداد ذکر شده و سایر اعداد به دست آمده، ما میزان حقوق دریافتی یک کارمند معمولی ایرانی را ۷ میلیون تومان در ماه در نظر می‌گیریم و با همین عدد جلو می‌رویم.

میانگین حقوق دریافتی ماهانه یک کارمند در کشورهای مختلف دنیا

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، داده‌های این بخش بر پایه اعداد چند سایت تحقیقاتی معتبر و ترکیب آن با اعداد رسمی اعلام شده است و برای هیچ‌کدام، تنها به یک منبع اکتفا نکردیم. برای برخی کشورها همانند آمریکا که چندین نرخ و آمار در مناطق مختلف وجود داشت، ما از میانگین آن‌ها استفاده کردیم و برای کشورهایی که بازه عددی پهنی داشتند هم متوسط آن را نوشتیم. به هرحال اعداد واقعی هر کشور ممکن است تفاوت‌هایی با لیست ما داشته باشد.

در جدول زیر نگاهی به میانگین حقوق دریافتی در هر کشور و رقم آن به تومان می‌پردازیم.

کشور میانگین حقوق دریافتی ماهانه یک کارمند به دلار میانگین حقوق کارمند تبدیل‌شده به تومان
دانمارک $۵,۹۰۰ ۱۹۱,۷۵۰,۰۰۰
سوییس $۵,۷۶۰ ۱۸۷,۲۰۰,۰۰۰
امارات متحده عربی $۵,۳۴۰ ۱۷۳,۵۵۰,۰۰۰
نروژ $۵,۰۵۰ ۱۶۴,۱۲۵,۰۰۰
ایالات متحده آمریکا $۵,۰۰۰
۱۶۲,۵۰۰,۰۰۰
سوئد $۴,۷۰۰ ۱۵۲,۷۵۰,۰۰۰
کانادا $۴,۶۰۰ ۱۴۹,۵۰۰,۰۰۰
چین $۴,۵۳۰ ۱۴۷,۲۲۵,۰۰۰
عربستان سعودی $۴,۴۴۰ ۱۴۴,۳۰۰,۰۰۰
قطر $۴,۴۰۰ ۱۴۳,۰۰۰,۰۰۰
ژاپن $۳,۶۰۰ ۱۱۷,۰۰۰,۰۰۰
بریتانیا $۳,۵۰۰ ۱۱۳,۷۵۰,۰۰۰
آفریقای جنوبی $۱,۸۰۰ ۵۸,۵۰۰,۰۰۰

اگر قصد دارید رفاه مردم یک کشور را از روی این جدول قضاوت کنید، دقت داشته باشید که هزینه‌های زندگی در این کشورها هم بسیار متفاوت است. هرچند شاید این موضوع هم غالباً درست باشد که هزینه زندگی بالاتر، استاندارد زندگی بالاتری هم به دنبال دارد، اما به هرحال هزینه زندگی در آفریقای جنوبی با هزینه زندگی در بریتانیا یا آمریکای شمالی بسیار متفاوت است. به طور کل سطح رفاه با توجه به درآمد و هزینه‌های زندگی، در کشورهای ناحیه اسکاندیناوی در اوج خود است.

مقایسه قدرت خرید یک کارمند در ایران با سایر کشورها 

اما حالا با توجه به جدول بالا، نگاهی به این موضوع داشته باشیم که هر کارمند ایرانی در مقایسه با سایر کارمندهای کشورهای دیگر، چه‌قدر باید کار کنند تا پول آیفون ۱۳ و ۱۴ را در آورند؟

برای این موضوع از آیفون ۱۳ شروع کنیم و در کنار آن، شرایط آیفون ۱۴ را هم ببینیم. آیفون ۱۳ اکنون در بازار ایران ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد، در صورتی که قیمت دلاری آن ۶۹۹ دلار است. قیمت هر محصول یا سرویسی، در هر کشوری بسته به خیلی عوامل دارد؛ از همین رو، در جدول زیر هم قیمت‌ها بر اساس قیمت محلی لحاظ شده‌اند، مثل بریتانیا که ۷۴۹ پوند و سایر کشورهای اروپایی که ۹۲۹ یورو محاسبه شده‌اند.

اگر یک کارمند کشورهای دیگر که سایت اپل از آن‌ها پشتیبانی می‌کند بخواهد از سایت خود اپل اقدام به خرید آیفون ۱۳ کند، می‌تواند با سرویس اقساط موجود در سایت اپل، آیفون ۱۳ را به صورت اقساط ۳۶ ماهه با پرداخت ماهانه ۱۹.۴۱ دلار خریداری کند (امکان اقساط ۲۴ ماهه ۲۹.۱۲ دلاری نیز وجود دارد). همان‌طور که متوجه شده‌اید، سود این اقساط، صفر درصد است! این خرید اقساطی برای آیفون ۱۴ هم با سود صفر درصد موجود است.

حالا در جدول زیر مقایسه‌ای از قدرت خرید یک کارمند در ایران با سایر کشورها خواهیم داشت:

کشور قیمت محلی آیفون ۱۳ زمان حدودی کار مورد نیاز برای خرید آیفون ۱۳ قیمت محلی آیفون ۱۴  زمان حدودی کار مورد نیاز برای خرید آیفون ۱۴ 
دانمارک ۹۲۹ یورو ۵ روز ۱,۰۲۹ یورو ۶ روز
سوییس ۹۲۹ یورو ۵ روز ۱,۰۲۹ یورو ۶ روز
امارات متحده عربی ۲,۹۹۹ درهم ۵ روز ۳,۳۹۹ درهم ۶ روز
نروژ ۹۲۹ یورو ۶ روز ۱,۰۲۹ یورو ۷ روز
ایالات متحده آمریکا ۶۹۹ دلار
۵ روز ۷۹۹ دلار ۵ روز
سوئد ۹۲۹ یورو ۶ روز ۱,۰۲۹ یورو ۷ روز
کانادا ۹۹۹ دلار کانادا ۵ روز ۱,۰۹۹ دلار کانادا ۶ روز
چین ۵,۴۹۹ یوآن ۶ روز ۵,۹۹۹ یوآن ۶ روز
عربستان سعودی ۳,۳۵۵ ریال سعودی ۷ روز ۳,۷۹۹ ریال سعودی ۷ روز
قطر ۲,۹۹۹ ریال قطر ۶ روز ۳,۳۹۹ ریال قطر ۷ روز
ژاپن ۱۰۷,۸۰۰ ین ۷ روز ۱۱۹,۸۰۰ ین  ۷ روز 
بریتانیا ۷۴۹ پوند ۸ روز ۸۴۹ پوند  ۹ روز 
آفریقای جنوبی ۱۴,۹۹۹ رند ۲ هفته ۱۷,۲۹۹ رند  ۲ هفته و ۲ روز 
ایران  ۳۵ میلیون تومان ۵ ماه  ۳۷ میلیون تومان (تخمینی)  ۵ ماه و نیم 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=256602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x