تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

۸ نکته از ۶ هفته لیگ برتر؛ از رهروان تند، خسته و پیوسته تا غم داوری

  • کد خبر : 253737
  • 25 شهریور 1401 - 9:27
۸ نکته از ۶ هفته لیگ برتر؛ از رهروان تند، خسته و پیوسته تا غم داوری

لیگ برتر فوتبال ایران درحالی ۶ هفته ابتدایی‌اش را پشت سر گذاشته که دارای نکات حائز اهمیتی است.

صاحب‌خبر –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همیشه از زبان مربیان و کارشناسان فوتبال شنیده‌ایم که برای ارزیابی تیم‌ها در ابتدای هر فصل مسابقات، به گذشت ۶-۵ هفته نیاز است تا به اصلاح عیار‌شان مشخص شود. فصل بیست و یکم لیگ برتر فوتبال ایران که حدود یک ماه از آغازش می‌گذرد حالا در ایستگاه ششم به دلیل برپایی اردوی تیم ملی توقف کرده است. با گذشت ۶ هفته از مسابقات تاحدی می‌توان از وضعیت کلی تیم‌ها مطلع شد و به نوعی مشخص کرد که ۱۶ تیم لیگ برتر در فصل نوپای لیگ برتر چند مرد حلاج خواهند بود، البته در این ۶ هفته ابتدایی لیگ اتفاقات ویژه‌ دیگری نیز رخ داده که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

۱. وقتی پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد

پیش از آغاز مسابقات تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان، فولاد و گل‌گهر با توجه به عملکردی که در نقل و انتقالات داشته‌اند به عنوان مدعیان اصلی لیگ بیست و یکم پیش‌بینی شدند و حالا با گذشت ۶ هفته از لیگ این تیم‌ها ۵ جایگاه بالای جدول را قرق کرده‌اند. این تیم‌ها برای قرار گرفتن در جایگاه‌‌های اول تا پنجم فراز و نشیب‌های زیادی را در همین مدت کوتاه سپری کرده‌اند اما در نهایت پیش از نخستین تعطیلات لیگ نشان دادند که پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمده است. همچنین تراکتور و مس رفسنجان نیز دیگر تیم‌هایی بودند که انتظار می‌رفت در بین مدعیان حضور داشته باشند و همین اتفاق نیز رخ داد. این تیم‌ها در رده‌‌های ششم و هفتم قرار گرفته‌اند تا نیمه بالای جدول به نوعی در سیطره مدعیانِ پرهزینه و پر خرج قرار گرفته باشد.

۲. گَه تند و گهی خسته

در این بین سپاهان که لیگ را با دو برد پیاپی مقابل استقلال و نساجی، قهرمانان فصل گذشته لیگ برتر و جام حذفی آغاز کرده بود، در ۴ بازی تنها ۳ امتیاز از ۳ تساوی گرفت تا از صدر جدول مقداری فاصله بگیرد. در این میان تیم‌هایی مثل پرسپولیس و فولاد با وجود شروع نه چندان خوبی که داشتند در ادامه امتیازها خوبی جمع کردند و در رده‌های اول و پنجم قرار گرفتند. البته فولادی‌ها یک بازی کمتر انجام داده‌اند. پرسپولیس در دو هفته ابتدایی لیگ در کسب پیروزی ناکام بود اما در ۴ بازی بعدی ۴ برد شیرین کسب کرد. فولاد نیز که شرایط مشابه‌ای را با پرسپولیس در دو هفته نخست لیگ داشته است، در ۳ بازی بعدی‌اش به ۲ برد حیاتی مقابل سپاهان و تراکتور دست پیدا کرده و مقابل مس رفسنجان نیز مساوی کرده است. تراکتور اما شرایط خاص‌تری را به نسبت دیگر تیم‌های بالای‌سرش تجربه کرده است. این تیم در ۴ بازی نخست تنها ۲ امتیاز کسب کرده بود و در انتهای جدول قرار داشت اما ۶ امتیاز هفته‌های پنجم و ششم این تیم را به جایگاه ششمی لیگ برتر ارتقا داد تا با شرایطی نرمال از لحاظ امتیاز‌گیری به پیشواز تعطیلات برود.

۳. آهسته و پیوسته

در این بین استقلال و گل‌گهر تقریباً شرایط پایداری در طول این ۶ هفته تجربه کرده‌اند. استقلال با وجود شکست در بازی نخست مقابل سپاهان در ۵ بازی دیگر به ۳ برد و دو تساوی رسیده است و گل‌گهر نیز که لیگ را با پیروزی آغاز کرده بود، بدون تجربه شکست در این ۶ هفته و با ۱۲ امتیاز در رده دوم قرار گرفته است. مس رفسنجان نیز روند عجیبی را داشته و در نهایت به رتبه هفتم رسیده است. این تیم در ۵ بازی نخست ۵  تساوی گرفت و تنها یک گل به ثمر رساند ولی در نهایت به لطف پیروزی ۲ بر یک مقابل هوادار در هفته ششم موفق شد در جدول صعود کند.

۴. بالاتر از سطح انتظار

عنوان بالا‌تر از انتظارِ ۶ هفته ابتدایی لیگ بیست و یکم می‌رسد به نفت مسجدسلیمان و پیکان که موفق شدند به اندازه تراکتور و مس رفسنجان امتیاز جمع‌ کنند. این تیم‌های ۸ امتیازی تنها به دلیل تفاضل گل کمتر به نسبت این تیم‌ها در رده‌های هشتم و نهم قرار دارند اما در طول این ۶ هفته نتایج قابل قبول و فراتر از انتظاری را کسب کرده‌اند. هر دوی این تیم‌ها در مقابل برد، تساوی و باخت‌های‌شان عدد ۲ دیده می‌شود. کسب تساوی مقابل استقلال، قهرمان فصل گذشته لیگ، وجه مشترک و ویژگی خاص این تیم‌ها در ۶ هفته ابتدایی لیگ بیست و یکم به حساب می‌آید.

۵. پایین‌تر از سطح انتظار

ذوب‌آهن، نساجی، مس کرمان، هوادار و آلومینیوم ۵ تیمی هستند که رده‌‌های دهم تا چهاردهم لیگ را از آن خود کرده‌اند. در این بیین برخی از آنها شرایط‌شان کمی عجیب است. به طور مثال ذوب‌‌آهن در ۶ هفته ابتدایی لیگ ۶ تساوی کسب کرده که نیمی از آنها صفر-صفر و نیمی دیگر یک-یک بوده است. این تیم تاکنون نه بردی کسب کرده و نه شکستی مقابل نامش ثبت شده است. ۴ تیم دیگر تنها یک برد کسب کرده‌اند. نساجی و آلومینیم به عنوان فینالیست‌های دوره قبلی جام حذفی و هوادار که در فصل قبلی نمایش خوبی در لیگ برتر داشته است، در این ۶ هفته موفق نشده‌اند عملکرد درخور توجه‌ای داشته باشند و به همراره ذوب‌آهن به نوعی در گروه تیم‌هایی قرار می‌گیرند که موفق نشدند آنطور که باید و شاید انتظارات را برآورده کنند. در این میان می‌توان گفت مس کرمان در نخستین سال بازگشتش به لیگ برتر حداقل ناامید‌کننده ظاهر نشده است و موفق شده است با قرار گرفتن در رده دوازدهم مقداری از قعر جدول فاصله بگیرد.

۶. گزینه سقوط

ملوان با وجود اینکه یک بازی از سایرین کمتر انجام داده است، تنها ۲ امتیاز دارد و به تنهایی در قعر جدول گرفتار شده است. این تیم بعد از ۲ شکست متوالی در آغاز لیگ دو تساوی دشت کرد و بازهم در هفته پنجم مقابل باخت سر تعظیم فرود آورد. ملوان که بعد از مدت‌ها موفق شده دوباره به سطح اول فوتبال ایران برگردد به نظر می‌رسد هنوز در حال و هوای لیگ یک است و موفق نشده حریف سرسختی در لیگ برتر باشد. صنعت نفت دیگر تیمی است که با تغییراتی که داشته دچار افت محسوس شده است و از ۶ بازی‌اش تنها موفق شده در ۲ بازی شکست نخورد. یک تساوی و یک برد حاصل کار تیم رضا پرکاس بوده تا هواداران آبادانی از همین جای کار خیلی به آخر و عاقبت تیم‌شان خوش‌بین نباشند.

۷. غمِ داوری

امسال هم از VAR خبری نشد، راه‌اندازی و به‌کار‌گیری که هیچ. با نگاه به اتفاقات یکی دو فصل اخیر فوتبال ایران می‌توان دریافت که کمک داور ویدئویی از نان شب هم برای فوتبال این کشور واجب‌تر است ولی کو مسئول و متولی‌ای که به دنبال آوردن VAR رفته باشد. حالا بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال دوباره صحبت از راه‌اندازی این سیستم در فوتبال ایران شده است ولی همه می‌دانیم که پروسه بسیار زمان‌بر است و امید زیادی به رسیدنش به فصل بیست و یکم نیست. با این فقدان، فوتبال ایران مخصوصاً در لیگ برتر به محلی برای اعتراض به تصمیمات داوران شده است. مصاحبه، انتقاد، اتهام و بیانیه روال سال قبل از ابتدای لیگ جدید در پیش گرفته و یکی از نکات تلخ و البته قابل پیش‌بینی را در این ۶ هفته رقم زده است.

۸. سکوی بانوان

آشتی هواداران با سکو‌‌ها با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی همراه شده است. در این فصل مجوز حضور محدود و آزمایشی بانوان هوادار برای حضور در ورزشگاه آزادی و برای دیدار‌های استقلال و پرسپولیس صادر شده است که یکی از نقاط عطف فوتبال ایران به حساب می‌آید. طبق اعلام مدیران فوتبال ایران حضور بانوان قرار است در صورت آماده‌سازی زیرساخت‌ها در ورزشگاه‌های دیگر نیز اتفاق بیوفتد. باشگاه‌های زیادی بعد از استقلال و پرسپولیس برای حضور بانوان‌ هوادار‌شان درخواست داده‌اند که این موضوع قرار است برای مسابقات آتی مورد بررسی قرار بگیرد.

اردوی تیم ملی فوتبال ایران ششم مرداد‌ماه دراتریش به پایان می‌رسد و قرار است هفته هفتم لیگ برتر از تاریخ هشتم مرداد برگزار شود.

انتهای پیام/

∎​

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=253737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x