تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اقدام ضد ایرانی «آمریکایی ها»

  • کد خبر : 25307
  • 08 اسفند 1392 - 8:57
اقدام ضد ایرانی «آمریکایی ها»

بانک هاوایی در اقدامی تبعیض‌آمیز و با توسل نادرست به تحریم‌های یکجانبه آمریکا؛ حساب بانکی مشتریان ایرانی خود را مسدود کرده است.

کمال مهر: بانک هاوایی در اقدامی تبعیض‌آمیز و با توسل نادرست به تحریم‌های یکجانبه آمریکا؛ حساب بانکی مشتریان ایرانی خود را مسدود کرده است.

پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی به قلم “فریده فرهی” نوشت: باید بگویم همواره از منتقدان تحریم های آمریکا علیه ایران بوده ام. همواره نظام تحریم ها علیه این کشور را مجازات جمعی مردم ایران دانسته ام. ماهیت “فراگیر تحریم های مالی و تلاش برای تحت فشار قرار دادن اقتصاد ایران” نشانه کذب بودن استدلال غرب است که می گوید تحریم ها نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است. برای هر کسی که به ایران سفر و وضعیت این کشور را از نزدیک مشاهده کند، مسلم است که کسانی که در ایران تحت فشار تحریم ها قرار گرفته اند، مردم هستند.

“فریده فرهی” می‌افزاید: باید بگویم من هم از دیدن نامه «بانک هاوایی» به شهروندان ایرانی مقیم این ایالت حاوی این مضمون که حساب بانکی آنان به علت تحریم های آمریکا  علیه ایران بسته خواهد شد تعجب کردم. این نامه را دوستم پایان ماه دسامبر به من نشان داد. چنین اقدامی در بحبوحه مذاکرات ایران و قدرت های جهان – که ممکن است در نهایت به لغو دست کم برخی از تحریم ها منجر شود- حتی حیرت آور است و نمونه گویای عمق، دامنه و شاید امکان حفظ این تحریم ها حتی در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات است.

وی می‌افزاید: در واقع،‌ «بانک هاوایی»- بزرگترین نهاد مالی مستقل در ایالت هاوایی- در اقدامی واپس گرایانه با استفاده از قانون تحریم ها در مورد اتباع ایرانی تبعیض قائل می شود. « بانک هاوایی» از دسامبر ۲۰۱۳ شروع به مطلع کردن ایرانیان مقیم ایالت هاوایی از فسخ یک جانبه حساب بانکی شان به علت « داشتن تابعیت ایران»(!) کرد .  این بانک در نامه ای که به مشتریان ایرانی خود ارسال کرده بود از آنان خواست داوطلبانه وجوه خود را از  حساب بانکی خود خارج کنند یا اینکه این بانک در تاریخی مشخص حساب آنان را خواهد بست و چکی به آخرین نشانی ثبت شده آنان ارسال خواهد کرد.

از جمله اتباع ایرانی که این نامه را دریافت کردند عبارتند از دارندگان گرین کارت که مقیم هاوایی هستند، و دانشجویان ایرانی که در « دانشگاه هاوایی» در مانوآ ، و « دانشگاه پسیفیک » هاوایی مشغول به تحصیلند. دست کم یک آمریکایی ایرانی تبار هم چنین نامه ای دریافت کرد، اما پس از آنکه ثابت شد تابعیت آمریکا را دارند، حساب بانکی اش بسته نشد. استدلال مسئولان « بانک هاوایی» برای این اقدام خود این است که در تلاشند به مخمصه ای که با تحریم های مالی آمریکا علیه ایران در آن گرفتار شده اند پایان دهند.

در این سند تصریح شده است ارائه خدمات بانکی به دولت ایران، از جمله بانک های تحت مالکیت یا کنترل ایران ( همانطور که در پیوست یک آمده است) یا اشخاص در ایران ، برای نهادهای ذخیره پول ( آمریکا) از جمله شعب این نهادها در خارج از کشور ممنوع است.»  اما سپس در تلاش برای توجیه بسته شدن حساب بانکی آمده است :« این اقدام به علت صورت می گیرد که در صورتی که شما به ایران سفر کنید، ما قادر نخواهیم بود از گردش مالی حساب شما جلوگیری کنیم.»

“اریک فراری”، وکیل مجرب در امور قوانین مربوط به تحریم ها علیه ایران که از طریق « شورای ملی آمریکایی های ایرانی تبار » با وی تماس برقرار کردم، با ارسال رایانامه ای به من گفت موارد مشابهی از بستن حساب های بانکی مشتریان توسط بانک های آمریکا وجود دارد. اما « بانک هاوایی» نسبت به آن بانک ها یک قدم فراتر نهاده است. وی افزود : «  باید بگویم این شدیدترین نوع تبعیض در قبال مشتریان بانکی در میان موارد مشابهی است که دیده ام .»

در پایان این گزارش آمده است: «بانک هاوایی » باید به خاطر برداشت یا واکنش نادرست به قانون تحریم های آمریکا علیه ایران بازخواست شود. اما استدلال مسئولان این بانک ( اینکه نمی‌خواهند مشمول مجازات مربوط به نقض تحریم ها علیه ایران شوند) بیانگر ماهیت مغرضانه قوانین تحریم‌های آمریکا در قبال اتباع ایرانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=25307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x