تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
2

طرز تهیه گمج کباب گیلانی خوشمزه به روش رستورانی

  • کد خبر : 233821
  • 28 تیر 1401 - 0:46
طرز تهیه گمج کباب گیلانی خوشمزه به روش رستورانی

برای طرفداران غذاهای شمالی طرز تهیه خورشتی مجلسی را آماده کرده ایم؛ گمج کباب! بله همانطور که متوجه شدید گمج کباب، کباب نیست و نوعی خورشت است. دراین مطلب با طرز تهیه گمج کباب همراه ما باشید.

به گزارش «کمال مهر»؛رستوران های گیلانی به دلیل غذاهای این استان بسیار محبوب هستند و کمتر کسی پیدا می شود که به غذاهای محلی گیلان علاقه ای نداشته باشد! گمج کباب نیز یکی از این غذاهای محلی می باشد که بر پایه گوشت و گردو است و شباهت زیادی به فسنجان دارد. دلیل نامگذاری این غذا این است که در ظرف های سفالی ای طبخ می شود که در شمال به گمج شناخته می شود. در این پست به نقل از کمال مهر با طرز تهیه گمج کباب آشنا می شوید.

طرز پخت گمج کباب

در ادامه طرز تهیه گمج کباب رشتی را برای شما علاقه مندان به غذاهای محلی گیلان، ارائه می دهیم. مطمئنیم اگر گمج کباب را با این رسپی تهیه کنید، هیچ تفاوتی با گمج کباب رستورانی نخواهد داشت. پیشنهاد می کنیم چند غذای شمالی با مرغ را در کمال مهر مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه گمج کباب رشتی

گردو۵۰۰ گرمگوشت خورشتی۹۰۰ گرمرب انار۳ قاشق غذاخوریسبزی معطر گیلانی (چوچاق)۶۰۰ گرمپیاز۲ عدد متوسطرب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوریآب انار۳ قاشق غذاخوریفلفل سیاهبه میزان دلخواهروغنبه مقدار لازمنمک و زردچوبهبه میزان لازمآب۳ لیوان

مطالب پیشنهادی :

شامی ترش گیلانی

ترش واش مازندرانی

دستور تهیه گمج کباب گیلانی

زمان مورد نیاز: ۱ ساعت و ۱۰ minutes. خرد کردن پیاز پیاز را نگینی ریز خرد می کنیم. پاک کردن سبزی معطر همچنین بعد از پاک کردن سبزی، ساطوری و ریز خرد می کنیم. سبزی یکی از مواد اولیه پایه برای گمج کباب گیلانی است. آماده کردن گردو مغز گردو ها را از پوست آن ها جدا کرده و در آسیاب کن می ریزیم تا آسیاب شود. تفت دادن پیاز برای تهیه گمج کباب رشتی، در قابلمه ای روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. بعد از اینکه کمی داغ شد، پیاز خرد شده را می ریزیم و تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود. ریختن ادویه زمانی که پیاز ها تفت خورد، زردچوبه را به همراه فلفل سیاه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا بوی ادویه ها را حس کنیم. افزودن گوشت در این مرحله از طرز تهیه گمج کباب گیلانی، گوشت خرد شده را به مواد فوق اضافه می کنیم و تا زمانی که گوشت تغییر رنگ دهد، تفت می دهیم. ریختن رب گوجه فرنگی حال رب گوجه فرنگی را می ریزیم و به همراه مواد قبلی گمج کباب تفت می دهیم تا خامی گوجه فرنگی از بین برود. اضافه کردن سبزی سبزی خرد شده را می ریزیم و با مواد بالا هم می زنیم تا تفت بخورد. برای گمج کباب گیلانی، لازم است سبزی تا زمانی که تغییر رنگ دهد، سرخ شود. ریختن گردو بعد از اینکه سبزی را در گمج کباب گیلانی ریختیم، زمان اضافه کردن گردو می باشد. گردو آسیاب شده را می ریزیم و ۲ دقیقه دیگر تفت می دهیم. اضافه کردن آب انار و رب انار آب انار و رب انار را در ظرفی می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم و سپس در مواد قبلی گمج کباب می ریزیم. اکنون درب قابلمه را می گذاریم که بعد از ۲۰ دقیقه خورشت جا بیفتد. ریختن آب بعد از آن آب را می ریزیم و هم می زنیم تا مواد دیگر با آب ترکیب شوند. مجددا درب قابلمه را می گذاریم تا به خوبی بپزد. افزودن نمک ۱۰ دقیقه مانده به آخر، طعم گمج کباب رشت را می چشیم و اگر لازم بود، کمی نمک و فلفل سیاه می ریزیم.

گمج کباب رستورانی

نکات مهم برای تهیه گمج کباب گیلانی اصیل

سبزی خورش گمج کباب، همان چوچاق می باشد.در صورتی که سبزی چوچاق در دسترس ندارید، از سبزیجات معطر دیگر نظیر گشنیز، تره و جعفری،ریحان و نعنا استفاده کنید.بهتر است گمج کباب گیلانی را در همان قابلمه گمج بپزید تا خوشمزه تر شود.گوشت موجود در گمج کباب با گوشت که در بالا بیان شد می تواند گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله باشد.در طرز تهیه گمج کباب رستورانی می توانید از مرغ یا گوشت بوقلمون به جای گوشت قرمز استفاده کنید.همچنین لازم به ذکر است در صورتی که گمج کباب با مرغ تهیه می کنید، باید میزان مرغ از میزان گوشتی که در بالا گفتیم، بیشتر باشد.برای اینکه گمج کباب رستورانی روغن انداخته و چرب و چیلی شود، همراه با آب چند تکه یخ بیندازید.گمج کباب گیلانی معمولا با برنج سرو می شود ولی می توانید با نان میل کنید.کالری گمج کباب برای هر نفر تقریبا ۳۵۰ الی ۴۵۰ کالری می باشد.اگر آب انار ندارید، ۲.۵ قاشق غذاخوری رب انار را جایگزین ۳ قاشق غذاخوری آب انار کنید.اگر آب انار و رب انار ترش باشد گمج کباب گیلانی ترش می شود و ترشی یا شیرینی این غذا به مواد ذکر شده بستگی دارد.برای پخت این غذا روش دیگری نیز وجود دارد که کمی متفاوت است؛ برای این روش ابتدا گوشت و پیاز خرد شده را به همراه سبزی، گردو، رب انار و نمک و فلفل سیاه در ظرفی می ریزیم و درب آن را می گذاریم و در یخچال قرار می دهیم. بعد از ۶ ساعت در قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا بپزد و دیگر آب نمی ریزیم.برای خوش عطر تر شدن گمج کباب گیلانی، کمی گلپر بریزید.در صورت نیاز میزان آب بیشتری بریزید زیرا لازم است گوشت کاملا پخته و همچنین در انتها مقداری آب در خورشت باشد و خشک نشود.برای تهیه گمج کباب گیلانی بدون گردو، فقط گردو را حذف کنید و بقیه مراحل را به شکل بالا پیش ببرید.می توانید در کنار این غذا از گوجه کبابی استفاده کنید.

در صورت تمایل بخوانید :

خورش اناربیج شمال

مرغ ترش شمالی

خورش شیش انداز گیلان

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=233821

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x