تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

عوارض دراز کشیدن بعد از غذا خوردن (جدی بگیرید!)

  • کد خبر : 233609
  • 24 تیر 1401 - 6:17
عوارض دراز کشیدن بعد از غذا خوردن (جدی بگیرید!)

شاید اگر بدانید عوارض دراز کشیدن بعد از غذا تا چه اندازه برای سلامت بدن مضر است، سعی کنید این عادت ناسالم را کنار بگذارید. در این مطلب با عوارض دراز کشیدن بعد از غذا خوردن همراه ما باشید.

به گزارش «کمال مهر»؛اگر عادت دارید بعد از خوردن غذا دراز بکشید، همین امروز این عادت را ترک کنید. درست است که بلافاصله بعد از خوردن غذا چشمتان سنگین می شود و می خواهید هرچه سریعتر دراز بکشید اما اگر عوارض دراز کشیدن بعد از غذا خوردن را بدانید، سعی می کنید این عادت را ترک کنید. در این مطلب می خواهیم عوارض دراز کشیدن بعد از خوردن غذا را با شما به اشتراک بگذاریم.

دراز کشیدن بعد غذا چه عوارضی دارد

علت خواب آلودگی بعد از غذا خوردن در افراد متفاوت است و شاید دراز کشیدن بعد غذا خیلی لذت بخش باشد اما چیزی که مهمتر است سلامت بدن شماست. شاید ندانید دراز کشیدن بعد غذا تا چه حد می تواند بر روی سلامت شما تاثیرگذار باشد. همراه ما باشید تا با مضرات دراز کشیدن بعد از غذا آشنا شوید.

گرچه قانون مشخصی در مورد اینکه چند دقیقه یا چند ساعت بعد غذا می توان دراز کشید وجود ندارد اما فرآیند هضم غذا کمی زمانبر است و باید این فرصت را در اختیار بدنتان قرار دهید.

افزایش وزن

یکی از رایج ترین عوارض دراز کشیدن بعد از غذا افزایش وزن و ایجاد چربی های اضافی دور شکم است. اگر دراز کشیدن بعد از غذا کاری است که همیشه انجام می دهید، منتظر افزایش وزن و چربی های دور شکم باشید.

در حالت خواب و دراز کش، عملکرد سیستم گوارش کند می شود و متابولیسم بدن کاهش پیدا می کند. با ادامه این روند رفته رفته وزن شما افزایش پیدا می کند و بویژه در ناحیه شکم چربی های اضافی ایجاد می شود.

رفلاکس معده

اگر از سوزش یا رفلاکس معده رنج می برید حتما جزء افرادی هستید که عادت به درازکشیدن بعد از خوردن غذا دارید. با خوابیدن بعد از غذا، اسید معده به سمت مری برمی گردد و شما احساس سوزش و سنگینی معده پیدا می کنید. ادامه این روند با ترشح بیش از حد اسید معده می تواند مشکلات بزرگتری همچون زخم معده را برای فرد ایجاد کند.

مواد غذایی مفید برای ریفلاکس معده

دیابت

یکی از عوارض دراز کشدن بعد غذا، خطر ابتلا به بیماری دیابت می باشد. با غذا خوردن میزان قند بدن افزایش پیدا می کند و دراز کشیدن بعد خوردن غذا باعث می شود میزان زیادی از این قند در خون حل شود. ازاینرو ادامه این روند، یعنی خواب یا دراز کشیدن بعد از غذا می تواند باعث ایجاد دیابت شود و همچنین برای افراد مبتلا به دیابت یک خطر بزرگ محسوب می شود.

اختلال در خواب

شاید توجه کرده باشید که شب هایی که با معده پر می خوابید، خواب های عجیب غریب می بینید و یا اینکه نمی توانید خواب عمیقی داشته باشید. دراز کشیدن پس از غذا با معده پُر، باعث می شود چربی های غذایی در معده شما انباشته شود و سوخت و سوز بدن شما کاهش پیدا کند. این شیوه می تواند در طولانی مدت به سیستم گوارش شما آسیب برساند.

اصلاح اختلال در ساعت خواب

خطر سکته مغزی

از جمله عوارض دراز کشیدن پس از غذا می توان به خطر سکته مغزی و حمله قلبی اشاره کرد. خوابیدن بلافاصه بعد غذا احتمال برگشت غذا به مری را افزایش می دهد که باعث ایجاد مشکل آپنه خوب می شود که می تواند سکته مغزی را به دنبال داشته باشد.

بایدها و نبایدها بعد از وعده شام

از دیگر رفتارهای ناسالم بعد از غذا خوردن که عوارض زیادی بهمراه دارد می توان به سیگار کشیدن بعد از غذا، دوش گرفتن بعد غذا، نوشیدن چای بعد از غذا، خوردن میوه بلافاصله بعد از غذا، خوردن آب یخ بعد از غذا و بلند کردن جسم سنگین بعد از غذا اشاره کرد.

تا چند دقیقه بعد از غذا نباید خوابید در پاسخ به این سوال که چه مدت بعد از غذا دراز بکشیم، باید گفت: بهتر است ۲، تا ۳ ساعت بعد از غذا خوردن از دراز کشیدن خودداری کنید. اگر این کار برای شما سخت است می توانید برخی کارهای مهم خود را بعد از غذا خوردن انجام دهید تا مجبور باشید بیدار بمانید.

برای اینکه به مشکلات دراز کشیدن بعد غذا دچار نشوید، پیاده روی بعد از غذا را در برنامه روزمره خود قرار دهید.
نحوه دراز کشیدن بعد از غذا نیز موضوع دیگری است که اهمیت زیادی دارد. در مورد دراز کشیدن بعد از غذا طب سنتی توصیه می کند که بعد از چند دقیقه پیاده روی چند دقیقه به پهلوی راست بخوابید و سپس به پهلوی چپ دراز بکشید تا غذا در معده شما جابجا شود.
برای جلوگیری از مضرات دراز کشیدن بعد از خوردن غذا سعی کنید وعده شام خود را در ساعات اولیه شب میل کنید تا قبل از خواب سوخت و ساز انجام و غذای شما بخوبی هضم شود.
اگر به خوابیدن یا دراز کشیدن پس از غذا عادت دارید، می توانید بعد غذا از خوراکی هایی چون توت فرنگی، عسل و یا بادام استفاده کنید تا روند هضم غذا را بهبود ببخشند.
چنانچه برای شما سخت است بعد از غذا دراز نکشید، از مصرف غذاهای خواب آوری چون ماست و دوغ خودداری کنید.
 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=233609

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x