تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

تلسکوپ جیمز وب چگونه گذشته را نشان میدهد؟

  • کد خبر : 233576
  • 23 تیر 1401 - 18:16

جیمز وب جدیدترین تلسکوپ ناسا به تازگی اولین تصویر رنگی از کیهان را منتشر کرده و به زمین فرستاد. هدف این تلسکوپ ارسال اطلاعاتی از میلیارد ها سال پیش ستارگان به زمین می باشد تا بدانیم نحوه شکل گیری ستاره ها چگونه بوده است. به JAMES WEBB ماشین زمان می گویند چون قرار است به دل گذشته سفر کند سوالی که ایجاد می شود این است که تلسکوپ جیمز وب چگونه گذشته را نشان میدهد؟ چیزی که تا حالا در فیلم ها دیده بودیم چگونه در حال به واقعیت پیوستن است؟

به گزارش «کمال مهر»؛جیمز وب جدیدترین تلسکوپ ناسا به تازگی اولین تصویر رنگی از کیهان را منتشر کرده و به زمین فرستاد. هدف این تلسکوپ ارسال اطلاعاتی از میلیارد ها سال پیش ستارگان به زمین می باشد تا بدانیم نحوه شکل گیری ستاره ها چگونه بوده است. به JAMES WEBB ماشین زمان می گویند چون قرار است به دل گذشته سفر کند سوالی که ایجاد می شود این است که تلسکوپ جیمز وب چگونه گذشته را نشان میدهد؟ چیزی که تا حالا در فیلم ها دیده بودیم چگونه در حال به واقعیت پیوستن است؟

جیمز وب چگونه کار میکند

اختلاف زمانی فضا با زمین واقعیت پیچیده ای است که حتما در مورد آن چیزهایی شنیده اید یا در فیلم هایی مانند اینتراستلار با آن آشنا شده اید. همه چیز به مدت زمان حرکت نور در جهان بستگی دارد.

جیمز وب پیچیده ترین و بزرگترین تلسکوپ فضایی تاکنون است و مجهز به کیت های تخصصی شگفت انگیزی است که قصد دارند به اعماق پنهان کیهان را کشف کنند. جیمز وب این کا را ربا نگاه کردن به نور ضعیف ستاره ها و کهکشان‌ های اولیه که پس از انفجار بزرگ در حدود ۲۵۰ میلیون سال ایجاد شده‌اند انجام می دهد.

جیمز وب دارای قدرت زووم فوق العاده ای است و قادر است سیارات دور را ببیند. تلسکوپ جیمز وب بر اساس سرعت حرکت نور کار می کند و می تواند اطلاعاتی از گذشته را مخابره کند زیرا نوری که به تلسکوپ فضایی جیمز وب می رسد ممکن است میلیون ها مایل از ستاره ای که دیگر وجود ندارد سفر کرده باشد.

این عمیق ترین نمای کیهان است که تا کنون ثبت شده است.

جیمز وب قادر به مشاهده همه بخش های جهان نیست زیرا برخی از منابع نور به طور مداوم از ما دور می شوند و ممکن است هرگز نتواند به تلسکوپ فضایی جیمز وب برسند.

دور شدن نورها از ما به این دلیل است که جهان در حال انبساط است و تلسکوپ جیمز وب قرار است چگونگی انبساط جهان را کشف کند. تلسکوپ جیمز وب باید قادر به تصویربرداری دقیق از ستاره ها باشد که بتواند فضای تاریک بین آنها را اندازه گیری کند.

بررسی این اندازه‌ گیری‌ها تعیین می کند که ستاره‌ ها با چه سرعتی از هم دور می‌ شوند و در نهایت تعیین می کند که کل جهان با چه سرعتی در حال انبساط است.

نگاه به گذشته چگونه ممکن است؟

تلسکوپ وب با استفاده از طول موج های فروسرخ می تواند اولین ستارگان و کهکشان هایی را که حدود ۱۳ میلیارد سال پیش پس از انفجار بزرگ شکل گرفته اند را ببیند.

هر بار که به ماه یا خورشید نگاه می کنید در واقع به گذشته نگاه می کنید. زیرا نور خورشید ۸.۳ دقیقه طول می کشد تا به زمین برسد به این معنی که شما در حال نگاه کردن به ۸ دقیقه قبل هستید. با یک مثال جالب بهتر توضیح می دهیم اگر خورشید ناگهان ناپدید شود، هیچ کس تا ۸.۳ دقیقه متوجه ناپدید شدن خورشید نمی‌ شود، زیرا نور آن پس از ناپدید شدن همچنان روی زمین ظاهر می‌ شود.

وقتی به ماه نگاه می کنید هم همین اتفاق می افتد. سطح ماه حدود ۲۳۶۱۲۱ مایل از زمین فاصله دارد، بنابراین ۱.۳ ثانیه طول می کشد تا نور از ماه به ناظران سیاره ما برسد. وقتی به ماه نگاه می کنید، نوری را می بینید که ۱.۳ ثانیه قبل از ماه ساطع شده. تلسکوپ جیمز وب نور ساطع شده از میلیاردها سال پیش ستارگان دور دست را مشاهده می کند و به این شکل می تواند اطلاعاتی از گذشته به ما بدهد.

امیدواریم با خواندن این مطلب دید مختصری از اینکه تلسکوپ جیمز وب چگونه گذشته را نشان میدهد پیدا کرده باشید.

همچنین ببینید:

آدرس سایت ناسا برای اطلاعات جیمز وبحقایق ترسناک در مورد فضا

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=233576

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x