تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

قومیت ها مزیت نسبی ایران کوچک هستند

  • کد خبر : 230001
  • 06 تیر 1401 - 6:09

مدیر کل صدا و سیمای استان البرز گفت: قومیت‌ها در ایران کوچک مزیت نسبی محسوب شده و باید تلاش کنیم ظرفیت و هویت اقوام ساکن در البرز بیشتر معرفی گردد. در این راستا برگزاری یادواره شهدای زنجانی البرز کار ارزشمندی بوده و پیشنهاد می‌کنم در کنار مراسم طشت‌گذاری و یادواره شهدا چند  کار ویژه مدنظر باشد.

✍️ رضا قاسمپور
روز شنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۱ جلسه دیدار هم‌اندیشی اعضای هیئت‌ مدیره موسسه زنجانی‌های مقیم البرز (اشراق) با مدیرکل صدا و سیمای البرز در جوی صمیمی برگزار گردید. در این نشست دوستانه ابتدا اعضای حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را در خصوص مسائل فرهنگی اجتماعی استان به اشتراک گذاشتند. در ادامه دکتر مقدسی مدیرکل صدا و سیمای البرز ضمن استقبال از جلسه هم‌اندیشی گفت: «قومیت‌ها مزیت نسبی استان البرز می‌باشند. رویکرد صدا و سیما بیشتر مناسکی بوده و جا دارد بیش از پیش به شناسایی و معرفی ظرفیت و هویت اقوام ساکن در استان پرداخته شود.»
پیشقراولان شور و شعور حسینی هستیم
در این دیدار ابتدا حاج شوذب محمدی مدیر عامل اشراق توضیحاتی در خصوص فرایند راه‌اندازی و اهداف موسسه ارائه کرده گفت: پس از دهه‌ها فعالیت جسته و گریخته، بالاخره سه سالی هست که دوستان حاضر گرد هم آمده و به دریافت مجوز رسمی فعالیت موسسه کمر همت بسته‌اند.
وی افزود: تشکیلات زنجانی‌ها در چهار گوشه‌ی استان البرز فعال بوده و معمولا در امورات عام‌المنفعه، کمک‌های مؤمنانه و جهادی پیشتاز و پیشقراولند.
محمدی افزود: ما در دوره یخبندان فرهنگیِ پسا کرونا برآنیم تا با برگزاری یادواره شهدا و مراسم معنوی طشت‌گذاری اعلان عزای حسینی با استعانت از نفس قدسی اهل بیت (ع) و شهدا، فضایی معنوی توأم با شور و شعور حسینی را به جامعه هدف پمپاژ کنیم.»
 

 
انتخاب آگاهانه و جایگاه خاص شهدا
در ادامه دکتر حسن تقیلو رئیس هیئت مدیره اشراق ضمن تشکر از برپایی جلسه هم‌اندیشی افزود: «ما در راستای ایفای وظیفه مذهبی و ملی خود برای متبرک شدن فعالیت رسمی موسسه اقدام به برگزاری یادواره شهدای زنجانی‌تبار البرز کرده‌ایم تا در کنار مراسم اعلان عزای حسینی شور و شعور معنوی را مضاعف کنیم. شهدا با انتخاب آگاهانه جانشان را در طبق اخلاص گذاشته و فدای اسلام، انقلاب و وطن کرده‌اند، لذا جایگاه شهدا کاملا ویژه و خاص می‌باشد.»
کرج نیازمند هوای تازه فرهنگی است
رضا قاسمپور مسئول کمیته فرهنگی اشراق ضمن اشاره به سختی‌های کار رسانه افزود: کار خبری راه رفتن روی لبه تیغ بوده و دروازه‌بانی خبر در عصر انفجار اطلاعات و پدیده نوظهور فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مسئولیتی خطیر و حساس می باشد. وی در پایان ضمن درخواست برای پوشش مناسب برنامه‌های چند بعدی موسسه اشراق گفت: «از مدیرکل حاذق صدا و سیما درخواست می‌کنم با برگزاری جلسات هم‌اندیشی در حوزه‌های چالشی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی با حضور چرخشی اهالی فکر و اندیشه استان، هوای تازه‌ای به روح و روان ملتهب شهر بدمد.»
شهدای رسانه و خبر مغفول هستند
علی برقراری نیز ضمن یادآوری یاد و خاطره شهدای صدا و سیما افزود: شهدای عرصه رسانه و خبر در عین هویدایی معمولا مغفولند. ما در مؤسسه اشراق در تلاشیم تا یاد و نام تمام شهدای اسلام و انقلاب را فارغ از قومیت و جنسیت زنده نگه داشته و مروج فرهنگ شهادت و شهادت‌طلبی باشیم.»
ضرورت فرهنگ‌سازی برای نسل جوان
رضا عزیزی دبیر یادواره شهدای زنجانی البرز نیز با اشاره به رسالت سنگین مسئولین و تشکل‌های مردم‌نهاد در ترویج راه شهدا گفت: حرکت اشراق فرهنگی، خودجوش و کاملا مردمی است. با توجه به مجموعه اقدامات انجام شده در مؤسسه به امید خدا و کمک مسئولین برآنیم تا یادواره‌ای متفاوت و در شأن شهدا برگزار نماییم.
از نظر ما شهدای جنگ تحمیلی ادامه شهدای کربلا‌ هستند، لذا یکی از اهداف برگزاری یادواره شهدا فرهنگسازی برای نسل جوان و پرسشگر کنونی می‌باشد.»
 

 
پوشش خبری یادواره شهدا رسالت ماست
در پایان دکتر مقدسی مدیر کل ساعی صدا و سیمای استان البرز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشست هم‌اندیشی افزود: زبان فاخر فارسی نیز به سان زبان ترکی آذربایجانی ظرفیت‌های فوق‌العاده و وجوه مختلفی برای بیان موسع آرمان‌های شهدا از صدر اسلام تاکنون را داراست.
وی افزود: قومیت‌ها در ایران کوچک مزیت نسبی محسوب شده و باید تلاش کنیم ظرفیت و هویت اقوام ساکن در البرز بیشتر معرفی گردد. در این راستا برگزاری یادواره شهدای زنجانی البرز کار ارزشمندی بوده و پیشنهاد می‌کنم در کنار مراسم طشت‌گذاری و یادواره شهدا چند  کار ویژه مدنظر باشد.
بهتر است قبل از یادواره، عصر شعر عاشورایی با حضور تمام شعرای آئینی استان البرز در مکان یادواره برگزار گردد.
در ثانی می‌توان در کنار مراسم یادواره به شناسایی و معرفی نخبگان زنجانی در حوزه‌های مختلف ساکن البرز مبادرت ورزید. همچنین بهتر است نمایشگاهی مناسبتی از توانمندی‌های اشراق را در کنار یادواره راه‌اندازی کرده و ابعاد و پویایی مراسم را دوچندان نمود.»
 
 
 
گزارش: رضا قاسمپور

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=230001

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x