تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

یک قرن تجربه در شهیدستان کرج

  • کد خبر : 229902
  • 01 تیر 1401 - 8:46

استاد رشتچی بیش از سی سفرنامه داخلی و خارجی به رشته تحریر درآورده و از پژوهشگران پرکار و نمونه استان و کشور است. وی هم اکنون با همراهی جمعی از خیرین ملی، پیگیر ساخت طرحی تحت عنوان زائرسرا در مشهد برای جامعه کارگری می‌باشد.

✍️ رضا قاسمپور
امسال روز معلم با دسته گل و شیرینی برای تبریکات در پیشگاه استاد رشتچی زانوی ادب زدم.بعد از آن چند بار مرید و مرادی تماس تلفنی داشتیم. امروز دلم در هوای کوی این پیشکسوت فرهنگی، ذخیره معنوی و صندوقچه شفاهی تاریخ معاصر بال بال می زد. زنگ منزل مصفای ویلایی شان را به صدا در می آورم انگار سالهاست که پشت آیفون گوش وایستاده و منتظر لحظه دیدار است.استاد در سن ۹۳ سه سالگی شور جوانی و سودای نهانی به سر داشته پس از مصافحه می گوید:چند وقتی است بی حال و بی تحرک بودم با آمدنت روح و روانم شارژ معنوی شده و جسمم را انرژی درمانی کردی ای پسر.
از زنجان برایم “چای چورک” سوغاتی آورده است. چای چورک محبوب و مختص زنجانی ها بوده و هدیه گرانسنگی در کرج محسوب می شود.
با استاد رشتچی گپی در شهر زده و به طواف کعبه آمال مشغولیم در این معاشقه و مکاشفات روحی و روانی ناخوداگاه سر از شهیدستان کرج درمی آوریم.
استاد رشتچی تمام مسیر گلشهر تا شهیدستان را یکریز و پی در پی از خاطرات ملاقات هایش با علامه امینی ،علامه طباطبایی،آیت اله زنجانی، دکتر هشتردوی و… در شهرهای نجف،کربلا،قم ،تهران و زنجان برایم می گوید. در ادامه چنان خاطرات دوره کودکیش را از اعماق و اعصار زمان استخراج و با ظرافت تعریف می کند انگار در سینما ۴ بعدی به تماشای فیلم جاودانه بینوایان ویکتورهوگو نشسته ای
استاد رحیم رشتچی در سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای فرهنگی در شهر زنجان دیده به جهان گشود. وی مقطع تحصیلی متوسطه را در مدارس مشهور #توفیق (به مدیریت مرحوم استاد رضا روزبه) و شریعتی (پهلوی سابق به مدیریت مرحوم امام) گذراند. از همکلاسی های متوسطه وی می‌توان به فیزیکدان بزرگ معاصر ایران پروفسور_ثبوتی اشاره نمود.
 
استاد رحیم رشتچی
 
رحیم رشتچی پس از پایان دوره متوسطه وارد دانشگاه تهران شده و زیر نظر اساتید بنامی چون استاد_معین اقدام به تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی نمود. در دوره دانشگاه با اساتید برجسته‌ای چون مرحوم سید جعفر شهیدی، دکتر مهدی محقق از اسلام‌شناسان معاصر همکلاس بوده و پس از فارغ‌التحصیلی به قصد خدمت در آموزش و پرورش به زنجان بازگشت.
رشتچی در دبیرستان پهلوی بعنوان مدرس ادبیات در کنار بزرگانی چون هشترودی، میرزایی، رضا_روزبه، امام و… مشغول خدمت شده و سپس مسئولیت آموزش و پرورش طارم و ماهنشان را به دوش کشید.
از شاگردان بنام رشتچی میتوان به سلطان غزل معاصر حسین_منزوی اشاره نمود.
 

 
به اذعان استاد رشتچی، وی با همکاری دکتر مسعود قوامی همدانی در دهه پنجاه، بنیانگذار دانشکده کشاورزی زنجان بوده خدمات شایان توجهی در راه‌اندازی و بسط و گسترش دانشکده کشاورزی انجام داده است.
همچنین رحیم رشتچی معاون دانشکده کشاورزی، بنیانگذار شهرک کارمندان زنجان قبل از انقلاب می باشد.
وی با همکاری دکتر ذبیح‌اله صفا یک دوره کتاب تاریخ ادبیات ایران را به رشته تحریر درآورده اند. کتاب ۵۰ سال زنجان نیز به قلم وی توسط دانشگاه زنجان منتشر شده است.
پس از پیروزی انقلاب، رشتچی به کرج منتقل شده و فعالیت‌های علمی_فرهنگی خود را در مرکز تداوم بخشید.
 

 
رشتچی داماد آیت‌اله محمدتقی آملی از بزرگان حوزه بوده و همچنین مسلط به زبان‌های فارسی، ترکی، عربی و فرانسه می باشد. وی در بررسی علوم مختلف در قران ید طولایی داشته و ده‌ها جزوه و مقاله در حیطه علوم اسلامی، ایران‌شناسی و زنجان‌شناسی، زندگی‌نامه پروفسور ثبوتی، زندگی‌نامه استاد رضا روزبه، زندگی‌نامه آیت اله آملی، زندگی‌نامه آیت‌اله طباطبایی و…. را در صف انتشار دارد.
استاد رشتچی بیش از سی سفرنامه داخلی و خارجی به رشته تحریر درآورده و از پژوهشگران پرکار و نمونه استان و کشور است. وی هم اکنون با همراهی جمعی از خیرین ملی، پیگیر ساخت طرحی تحت عنوان زائرسرا در مشهد برای جامعه کارگری می‌باشد.
در سال ۱۳۹۷ دکتر_زالی مشاور استاندار البرز و گروهی از نخبگان و معتمدین استان البرز و همچنین در سال ۱۳۹۸ مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان البرز مراسم تجلیل از مقام علمی استاد رحیم رشتچی را به جای آوردند.
برای استاد رحیم رشتچی آرزوی توفیقات روزافزون در مسیر خدمت‌رسانی به هموطنان و همشهریان خونگرم را داریم.
 
 
به قلم: رضا قاسمپور

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=229902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x