به گزارش کمال مهر؛ حجت الاسلام و المسلمین سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، در همایش استانی نماز سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز با شعار «نماز نماد قدرت و اقتدار معنوی در سپاه»، گفت: اقامه نماز نیاز به سیستم، سازمان،برنامه ریزی، راهبرد و سیاست گذاری دارد.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در همایش استانی نماز سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز با شعار «نماز نماد قدرت و اقتدار معنوی در سپاه»، افزود: با مراجعه به قرآن میتوان فلسفه حکومت اسلامی و حکمرانی اسلامی، اهداف شریعت و اسلام را به دست آورد.
وی افزود: دو نوع اهداف و مقاصد از قرآن میتوانیم برای شریعت استخراج کنیم؛ یکی اهداف عام و کلی و دیگری اهداف خاص و گسترده.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در اولین همایش استانی نماز سپاه بیان کرد: اولین هدف عام شریعت در قرآن، حفظ نفس است که در مورد محاسبه نفس در منابع اسلامى اعم از آیات و روایات اشارات پر معنایى دیده مىشود.
وی با اشاره به بیان علامه طباطبایی(ره) مبنی بر اینکه عقل مهم ترین امتیاز انحصاری انسان است و آیه شریفه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ…» حفظ عقل را دومین هدف عام شریعت خواند و افزود: امر و نهی خدا مانند حرام بودن شراب برای جلوگیری از زایل شدن عقل است.
حفظ مال چهارمین هدف عام شریعت
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: حفظ آبرو چهارمین هدف عام شریعت است. آنقدر این هدف اهمیت دارد که اسلام میگوید: حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است.
وی ادامه داد: ما به اسرار درونی انسانها نمیتوانیم پی ببریم. خدا هم نیز چنین میخواهد. لذا خدا شاهد خطاهایی ست که حتی دو ملک هم قرار است از آن مطلع نشوند. از این هدف میتوانیم چنین نتیجه بگیریم که نباید در زندگی دیگران سرک بکشیم.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه اولین همایش نماز سپاه ضمن بیان اینکه هیچ امر خدا بدون مصلحت نیست، هیچ نهی ای بدون مفسده نیست؛ اظهار کرد: حفظ نسل پنجمین هدف کلی شریعت در قرآن است. جلوگیری از سقط جنین، اختلاف انتزاج بین زن و مرد برای حفظ نسل است.
سعیدی افزود: ششمین هدف عام و کلی شریعت حفظ دین است. یکی از رسالت های انبیا حفظ دین است. از رسالتهای ولایت فقیه حفظ دین است. اینکه ائمه برای حفظ دین قیام کردند از رسالاتشان است. اگر سپاه پاسدار دین است جزء تکالیفش است.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه اولین همایش نماز سپاه به ذکر اهداف و مقاصد خاص شریعت در قرآن پرداخت و تعلیم و تربیت را یکی از مهم ترین اهداف خاص و گسترده خواند و گفت: بین تعلیم و تربیت فرق است. باغبان گلی را پرورش می دهد اما آموزش نمی دهد. فرق بین مربی انسان و گل در این است که گل نمیتواند نقش بازی کند. به کمک باغبان، مربی خود بیاید و به رشد خودش کمک کند اما در تربیت انسان مربی و متربی به رشد یکدیگر میتوانند کمک کنند.
سعیدی با تمسک به آیه”الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَللهِ عاقِبَهُ الأُمُورِ” گفت: این آیه خطاب به شهروندان نیست بلکه خطاب به حاکمان است. حاکمان و حکمرانان باید دعوت به اقامه نماز کنند.
وی ادامه داد: اقامه نماز با قرائت فرق میکند. اقامه نماز نیاز به سیستم، سازمان، برنامه ریزی، راهبرد و سیاست گذاری دارد. تنها با محسن قرائتی نمی توان نهادینه ساخت. وزیر کشاورزی مسئولیتش فقط تولید جو و گندم نیست. وزیر کشاورزی هم مسئول اقامه نماز است. زمینه اقامه نماز را باید در سیستمش فراهم کند. این واقعا فراهم است؟ وزیر نفت تنها مسؤولیتش استخراج نفت و گاز نیست. این آیه می گوید آقای وزیر، نماینده ی مجلس، اقامه ی نماز یکی از مسئولیتهایتوست.
سعیدی گفت: در جاده سازی و شهر سازی باید به اقامه نماز توجه شود و برایش برنامه داشت. نقطه مرکزی شهرسازی باید مسجد جامع باشد. ساختمانها دسترسی راحت و سریع به مسجد داشته باشند. بتوانند با مساجد ارتباط برقرار کنند. چرا باید راه سازی بشود اما مساجد بین راه تعریف نشود؟ این حاکی از این است که در نظام برای اقامه نماز درست برنامه ریزی نشده است. اقامه نماز باید در متن برنامه ها و سیاستگذاری ها بیاید.
انتهای پیام/ج
منبع فارس