تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

نقاهتگاه غیر فعال و بحران بی بیمارستانی برای فردیس

  • کد خبر : 227029
  • 02 آبان 1400 - 9:16
نقاهتگاه غیر فعال و بحران بی بیمارستانی برای فردیس

نقاهتگاه تهرانی مقدم فردیس با صرف هزینه ای بیش از ۴ میلیارد تومان راه اندازی شد که پس از ۲۰ ماه، با وجود نبود بیمارستان در فردیس همچنان در حالت آماده باش است و هنوز رنگ هیچ بیمار کرونایی را به خود ندیده است.

به گزارش کمال مهر ،با افزایش شیوع کرونا در کشور و به تبع آن البرز، در بهمن ماه ۹۸ و نیز احتمال عدم کفایت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای بستری بیماران، با دستور استاندار البرز اولین نقاهتگاه کرونایی در سطح استان در سالن ورزشی شهید تهرانی مقدم فردیس پیش بینی شد. این نقاهتگاه با همت مدیریت شهری و همکاری سایر نهادها در بلوار تهرانی مقدم(جاده فرگاز) و جنب شهرداری فردیس در روز ۶ فروردین ۹۹ و کمتر از دوماه از شیوع کرونا، راه‌اندازی شد.

بر اساس گفته های فرماندارفردیس در روز افتتاح این نقاهتگاه، برای تکمیل و تجهیز نقاهتگاه تهرانی مقدم ۶ میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر فردیس مصوب و ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای این امر صرف شد  و مابقی بودجه برای تجهیز بیمارستان صحرایی در نظر گرفته شد. به گفته مسؤولان، نقاهتگاه فردیس دارای ۱۰۰ تخت بیمارستانی است و ظرفیت افزایش تا ۲۰۰ تخت را دارد.

از زمان افتتاح نقاهتگاه فردیس تا کنون در طول ۲۰ ماه گذشته و در شرایط مختلف پیک بیماری کرونا  بارها این نقاهتگاه توسط مسؤولان حاکمیتی استان و دانشگاه علوم پزشکی البرز مورد بازدید قرار گرفت، اما هیچ وقت به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی استفاده نشد. فقط همزمان با آغاز واکسیناسیون عمومی، نقاهتگاه فردیس مدتی به عنوان مرکز تجمیعی واکسیناسیون به مردم، محل ارائه خدمات قرار گرفت و پس از آن همچون گذشته غیر فعال شد.

در خصوص وضعیت فعلی نقاهتگاه فردیس با سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفتگو کردیم؛

شرح وضعیت نقاهتگاه تهرانی مقدم از ابتدا تا کنون

پانته‌آ عینی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردیس در این خصوص گفت: نقاهتگاه فردیس  به عنوان معین و ظرفیتی جایگزین برای بیماران کرونایی بیمارستان‌های البرز پیش بینی شد، اما هیچ وقت برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار نگرفت.

وی افزود: خوشبختانه در طول ایام کرونایی شرایط بیماری کرونا وساماندهی  بیماران بیش از حد ظرفیت بیمارستان های استان نبود تا به استفاده از ظرفیت نقاهتگاه نیاز باشد. در نتیجه این نقاهتگاه هیچ وقت فعال نشده و حتی نیمه فعال هم نبوده و همیشه در شرایط آماده باش قرار داشته است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه از ظرفیت نقاهتگاه مدتی برای انجام واکسیناسیون استفاده شده است، اظهار کرد: به منظور سهولت دسترسی شهروندان، مرکز تجمیعی واکسیناسیون در مصلای امام خمینی فردیس راه‌اندازی شد و تمام پرسنلی که در نقاهتگاه شهید تهرانی مقدم بودند به مرکز  واکسیناسیون در مصلا منتقل شدند و نقاهتگاه شهید تهرانی مقدم به حالت غیرفعال اولیه برگشت.

طرح استفاده از ظرفیت نقاهتگاه فردیس برای تزریق رمدسیویر

وی با اشاره به مشکلات بیماران کرونایی فردیس  در پیک پنجم این بیماری، گفت: در پیک اخیرکرونا با توجه به نبود بیمارستان در فردیس و به منظور سهولت دریافت داروی رمدسیویر، کاهش هزینه‌ها و تردد شهروندان به بیمارستان‌های کرج، طی مشورتی با دکتر حسینی رئیس نظام پزشکی فردیس و هماهنگی فرمانداری، تصمیم گرفته شد که اگرآمار بیماران کرونایی که داروی رمدسیویر را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند، اما به بستری در بیمارستان نیازی ندارند، با روند افزایشی روبرو شد؛ از نقاهتگاه فردیس برای ارائه خدمات به این دسته از بیماران استفاده شود.

عینی گفت: علیرغم پیگیری‌های لازم درخصوص دریافت مجوز استفاده از نقاهتگاه فردیس برای بیماران کرونایی دریافت کننده داروی رمدسیویر از دانشگاه علوم پزشکی و موافقت مسؤولان مربوطه، خوشبختانه این امر با پایان پیک پنجم و کاهش نزولی بیماران مورد نظر همزمان شد و به استفاده از نقاهتگاه فردیس نیاز پیدا نکردیم.‌

وی با اشاره به اینکه از ۲۷ مرداد امسال در سمت سرپرستی شبکه بهداشت و درمان فردیس قرار گرفته است؛ ادامه داد: شرایط نقاهتگاه تهرانی مقدم نسبت به گذشته تغییر نکرده است و هنوز هم با همه تجهیزات موجود پابرجاست. با توجه به اینکه همچنان کشور و استان ما درگیر بیماری کروناست، این نقاهتگاه  ظرفیت بالقوه‌ای است که در شرایط کرونایی، در صورت تشخیص نیاز، برای ساماندهی بیماران ازآن استفاده می‌شود.

تزریق رمدسیویر و دردسرهای آن برای فردیسی‌ها

در ادامه سیدرضا حسینی، رئیس نظام پزشکی شهرستان فردیس، که متخصص بیماری های عفونی َ است و شرایط بیماران کرونایی را به خوبی درک می کند؛ در این خصوص گفت: کسی که داروی  رمدسیویر دریافت می کند باید حداقل ۳ ساعت تحت نظر پزشک باشد، باید وضعیت بیمار از طریق مانیتور پیش  از تزریق دارو، در حین و پس از آن کنترل  شود.

وی افزود: به دلیل نبود بیمارستان در فردیس، تهیه  این دارو و تزریق آن برای بیماران فردیسی بسیار مشکل بود و گاهی مجبور بودند دارو را با قیمت های گزاف از سودجویان و بازار سیاه  تهیه کنند. همچنین برخی تزریقاتچی‌ها  فقط برای گرفتن یک میلیون تومان هزینه تزریق در خانه، جان بیماران را به خطر می انداختند. بنابراین برای حفظ جان بیماران و تسهیل در دسترسی مردم‌، ارائه همین اندک خدمات درمانی با استفاده از ظرفیت نقاهتگاه  را به مدیریت دوره قبل شبکه بهداشت پیشنهاد کردیم که ادامه پیگیری‌ها توسط مدیریت جدید نتیجه داد.‌

آمادگی بخش خصوصی برای ارائه خدمات درمانی کرونا به فردیسی‌ها

رئیس نظام پزشکی فردیس  همچنین گفت: نظام پزشکی به عنوان نماینده صنف پزشکان، آمادگی بخش خصوصی را برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی در نقاهتگاه فردیس اعلام کرد و قرار شد با هماهنگی شبکه بهداشت ودرمان فردیس و همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز داروی رمدسیویر تهیه شود و پرسنل آن از جمله پزشک بیهوشی، متخصص داخلی، عفونی و پرستار از طریق نظام پزشکی و توسط بخش خصوصی تامین شود.

وی افزود: پیگیری‌های انجام این طرح در نقاهتگاه فردیس، توسط دکتر عینی سرپرست شبکه بهداشت شهرستان انجام شد ولی خوشبختانه دوران پیک پنجم بیماری پایان یافت. اما مجوز انجام این طرح و ظرفیت آن همچنان وجود دارد و درصورت وقوع پیک دیگری از بیماری کرونا، این طرح اجرا می‌شود.

نقاهتگاه فردیس همچنان پابرجاست

منصفانه اگر بنگریم صرف ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون از بودجه شهر برای راه اندازی نقاهتگاه تهرانی مقدم ظرف مدتی کوتاه با هدف سلامتی شهروندان، انجام شد، اقدام مثبتی بود که از سوی شورای دوره اول فردیس به منظور حفظ سلامتی شهروندان انجام شد و اگرچه نقاهتگاه هنوز هم  برای زمان  بحران کرونایی در حالت آماده باش است، اما  غیرفعال ماندن در حالی که مردم فردیس در بحران بی بیمارستانی به سر می‌برند، ضرورت استفاده از این ظرفیت را در ذهن برخی افراد  متصور می‌کند. امیدواریم مسوولان شهرستان با اتخاذ تصمیمات درست امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود را برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان فراهم کنند.

انتهای پیام/ج

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=227029

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x