تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

طالقان، از تاریخ تا جغرافیا/ جای خالی روز فرهنگی این شهرستان

  • کد خبر : 224970
  • 29 شهریور 1400 - 14:27
طالقان، از تاریخ تا جغرافیا/ جای خالی روز فرهنگی این شهرستان

طالقان سرزمین بلندی‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده ای است که گواهانی بر قدمت این دیار کهن هستند.

به گزارش کمال مهر ، مهدی آهنگری، عضو پژوهشکده مطالعات و تحقیقات طالقان شناسی گفت: کوه‌های سر به فلک کشیده  طالقان گواهانی بر قدمت این دیار کهن هستند، اما این شهرستان فاقد یک روز یا رخداد فرهنگی است.

او افزود: هفدهم آذرماه مقارن با سالروز ثبت کاروانسرای تاریخی ینگی امام در فهرست آثار ملی به عنوان روز فرهنگی هشتگرد و هشت مهر روز ثبت ملی محوطه تاریخی ازبکی، به‌عنوان روز فرهنگی نظرآباد حاصل کار کارشناسی دستگاه‌های متولی امر فرهنگ و شهرداری و شورای اسلامی شهر هشتگرد و نظرآباد با حمایت و پشتیبانی امام جمعه های این دو شهر است.

آهنگری گفت: در همسایگی طالقان و هشتگرد، شهرستان طالقان با داشتن ظرفیت‌های بسیار تاریخی و فرهنگی واقع شده که متأسفانه به دلیل غفلت نهادهای فرهنگی و عدم تعامل و هماهنگی بین آنها کماکان فاقد چنین روزی است؛ رخداد فرخنده‌ای که می‌تواند به معرفی شهرستان طالقان و هویت‌بخشی آن کمک کند.

او افزود: کرونا هم بهانه ای برای عدم فعالیت های فرهنگی شده است و به نظر می‌رسد بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی همانند این رخداد در طالقان محلی از اعراب ندارد و شهروندان و علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و موضوعات مختلف اجتماعی در این خصوص گلایه دارند.

عضو پژوهشکده مطالعات و تحقیقات طالقان شناسی گفت: طالقان دارای آثار تاریخی و شخصیت‌های برجسته‌ای چون آیت آلله شیخ مرتضی دیزانی، عبدالمجید طالقانی، آیت‌الله سید محمود طالقانی، جلال آل احمد و سرلشکر شهید ولی الله فلاحی و… است.

او افزود: طالقان به لحاظ وجود آثار تاریخی و طبیعی غنی است و قله‌های مرتفع و دریاچه سد طالقان، رودخانه شاهرود شاخص آثار طبیعی آن هستند و آثار تاریخی آن شامل مقبره و امامزاده، زیارتگاه و مکان مقدس، ۳۳ تپه باستانی و تاریخی، ۲۰ باب حمام تاریخی، ۵ دهانه غار طبیعی و تاریخی، ۲ خانه تاریخی، چهار گورستان تاریخی، چهار آبشار و یک کتیبه سنگی است.

آهنگری گفت: در مجموع ۱۱۲ جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی در شهرستان طالقان شناسایی شده که ۶۷ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/د.خ

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=224970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x