تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

آموزش مجازی اثر منفی بر روند تحصیلی

  • کد خبر : 224775
  • 25 شهریور 1400 - 11:06
آموزش مجازی اثر منفی بر روند تحصیلی

روانشناسان و مشاوران تحصیلی مدارس معتقدند که افت تحصیلی زمانی اتفاق می‌افتد که فاصله بین استعدادهای فرد زیاد شود که این موضوع از نتایج منفی شیوع ویروس کرونا و آموزش به سبک فضای مجازی است.

به گزارش کمال مهر ، شیوع ویروس کرونا، تغییر و تحول را بر همه حوزه‌ها و عرصه‌های زندگی اجتماعی تحمیل کرد و آموزش و پرورش را به طرف آموزش‌های مجازی سوق داد.

همه گیری ویروس کرونا درکشور که از اسفندماه سال ۹۸شروع شد، سبب تعطیلی کلاس های حضوری و رونق یافتن آموزش مجازی و کمرنگ شدن ارتباطات انسانی میان دانش آموزان و معلمان شد.

شیوع ویروس کرونا معادلات و نظم موجود در تعلیم و تربیت را به هم زد به گونه ای که دیگر معلم و دانش آموز محور اصلی تعلیم و تربیت نیست و مدرسه از مکان اصلی و مبدا آموزش خارج شده است که این موضوع مهم سبب دغدغه اصلی والدین  شده زیرا فرزندانشان به یکباره وارد دنیای آموزش از راه دور و فضای مجازی و گرداب شبکه های آسیب زای اجتماعی شدند.

مصطفی سوری، روانشناس البرز دراین زمینه گفت: آموزش مجازی در شرایط سخت کرونایی راهی برای جلوگیری از رکود تعلیم و تربیت است که تاکنون برای همه دانش آموزان به طور یکسان سودمند نبوده و موجب شد تا بین دانش آموزان و معلمان در کلاس درس فاصله بیفتد.

سوری یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان در فضای مجازی را عدم ارتباط  چهره به چهره  میان معلم و دانش آموز عنوان کرد و افزود: انتقال احساسات و نیز برقراری تعاملات انسانی و بین فردی موجب شده تا شاهد افت تحصیلی در میان دانش آموزان شویم.

او گفت: افت تحصیلی تنها شامل تجدیدی و مردودی دانش آموزان نیست بلکه وقتی آموخته‌ها و توانایی دانش‌آموز از آنچه انتظار می‌رود کمتر باشد، افت تحصیلی روی داده است که شیوع ویروس کرونا این مفهوم و آسیب را درعرصه تعلیم و تربیت مجازی در جامعه پر رنگ ترکرد.

مشاور البرزی با اشاره  به این که آموزش حضوری دوران طلایی هرآموزش  تئوری و عملی محسوب می شود افزود: به رغم همه شلوغ کاری ها و مسائلی که دانش آموزان در مدارس ایجاد می کنند اما بازهم رابطه صمیمانه بین معلم و دانش آموزان وجود دارد که این مهم در درس خواندن آنها تاثیرگذار است.

سوری گفت: درآموزش حضوری دانش آموزان با رهنمودهای مستقیمی که درحوزه تحصیلی صورت می گرفت و یا براثر فشار والدین دل به درس خواندن می دادند تا نمره قبولی را برای رفتن به کلاس بالاتر را بگیرند.

او با بیان این که برآورد دقیقی از میزان افت تحصیلی در دانش آموزان دراستان نداریم افزود: گرچه افت تحصیلی فاجعه بار نبوده اما آموزش مجازی آنگونه که باید نتوانسته برای دانش آموزان در فرآیند یادگیری موثر باشد.

روانشناس البرزی گفت: شیوه‌های تدریس مجازی باعث شده که والدین به ویژه آن ها که شاغل هستند، به دلیل فشارهای ناشی از کار و امور روزمره و مشکلات زندگی توان رسیدگی کافی و همراهی با دانش آموز را نداشته باشند و نتوانند فرزندانشان را کنترل کنند که این موضوع چالش هایی درپی داشت.

انتهای پیام/خ

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=224775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x