تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

فرودگاه آزادی نظرآباد، از شوق تجربه پرواز تا لذت آسمان آبی/ غم را در زمین جا بگذارید

  • کد خبر : 223729
  • 10 شهریور 1400 - 11:51
فرودگاه آزادی نظرآباد، از شوق تجربه پرواز تا لذت آسمان آبی/ غم را در زمین جا بگذارید

فرودگاه آزادی نظرآباد جایی است که می توانید به دل آسمان بزنید و در همنشینی با ابرها، غم را در دل زمین رها کنید.

به گزارش کمال مهر، فرودگاه آموزشی آزادی، از مراکز تفریحی استان البرز است که در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و در نزدیکی روستای صالحیه قرار دارد و به عنوان نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و خاورمیانه فعال است.

مجموعه پروازی آزادی بیش از ۶۰ هواپیمای فوق سبک دارد و در آن آموزش پرواز و خلبانی در قالب دوره‌‏های تخصصی انجام می‌شود.پدیده هوانوردی عمومی در ایران به طور جدی از فرودگاه آزادی آغاز شده است که شامل تمام پرواز‌های هوایی و فرآیند‌های مربوط به سفر‌های غیر نظامی و خطوط هوایی مسافربری و باربری می‌شود.

فرودگاه آزادی تنها فرودگاه خصوصی است که در بخش‌های تحقیقاتی، صنعتی، آموزشی، تفریحی فعالیت دارد. آموزش خلبانی، خرید و فروش هواپیما‌های فوق سبک از فعالیت‌هایی است که در فرودگاه آزادی در جریان است. مساحت فرودگاه آزادی ۷۵ هکتار است و با در اختیار داشتن امکانات متنوع اولین قطب هواپیمای فوق سبک ایران به شمار می‌آید.

فرودگاه آزادی و هرآنچه که برای پرواز می خواهید

در فرودگاه آزادی تعمیرات و دیگر خدمات برای هواپیما‌های خصوصی نیز انجام می‌شود. فرودگاه آزادی دارای امکاناتی همچون باند و برج مراقبت پرواز، آشیانه آماده سازی هواپیما، پارکینگ،کارگاه‌های ساخت و مونتاژ، آشیانه تولید، آشیانه نگهداری هواپیما، ترمینال و جایگاه بازدیدکنندگان، ایستگاه مجهز هواشناسی و سایت ایمنی زمینی است.

از جمله خدماتی که در مجموعه آموزشی تفریحی آزادی ارائه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارائه خدمات به استانداری‌ها و بخش‌های خصوصی، وزارتخانه و کلیه افراد حقیقی و حقوقی
تعمیر و نگهداری و سرویس دهی به هواپیما‌های بخش خصوص، ترجمان‌های دولتی و کارخانه‌های صنعتی و تولیدی
ایجاد سایت تولید انبوه و مراکز ارائه خدمات پس از فروش محصولات هوایی
گسترش فرهنگ هوانوردی برای جذب و تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیاز صنعت هوایی
توسعه بازار محصولات از طریق ارائه خدمات آموزشی

نمایشگاهی پر از نمایش و هیجان پرواز

از کارهای مهم انجام شده در فرودگاه آزادی می‌توان به برپایی نمایش اوج ایرانیان اشاره کرد که در سال ۹۱ به منظور شناساندن ساختار نمایش‌های هوایی به عموم مردم و به خصوص قشر جوان جامعه برپا شد.۱۵۰ هواپیمای فوق سبک برای نخستین بار در نمایش اوج ایرانیان به پرواز درآمدند.

محرابی یکی از بازدیدکنندگان نمایش اوج ایرانیان فرودگاه آزادی می‌گوید: تماشای هواپیما‌های تفریحی در ابعاد و اندازه‌های مختلف بسیار جذاب است.

او می‌افزاید: تماشای این تعداد هواپیمای فوق سبک و آموزشی در یک مکان برای من بسیار لذت بخش بود و همیشه دوست داشتم هواپیماهای سبک را از نزدیک ببینم، خوشبختانه فرودگاه آزادی فرصت مناسبی را برای عموم افراد جامعه به وجود آورد تا با هوانوردی آشنا شوند.

از نکات برجسته نمایش هوایی اوج ایرانیان در فرودگاه آزادی، مانور‌های فوق العاده زیبا و حرفه‌ای هواگرد‌های سبک بود که در بسیاری از مواقع موجب تهییج جمع حاضر می شد. یکی دیگر از موارد قابل توجه، استقبال پرشور روستاییان روستا‌های اطراف از نمایش هوایی اوج ایرانیان بود؛ به طوری که بسیار از مردم روستا‌ها، مسیر‌های طولانی را با پای پیاده برای تماشا آمده بودند.

شمس، یکی از اهالی روستای صالحیه می‌گوید: فرودگاه آزادی علاوه بر بحث آموزشی فرصت خوبی برای حفظ و نگهداری از هواپیما‌های شخصی ایجاد کرده و مجهز به امکانات بسیاری است.

وقتی بال اشتغال گشوده می شود

فرودگاه آزادی همچنین توانسته است باعث اشتغالزایی افراد زیادی شود، از یک سو با آموزش خلبانی توسط خلبان‌های مجرب، تعمیر و مونتاژ هواپیما و از سوی دیگر در بخش اداری و ایستگاه‌های مختلف هوایی آن افراد زیادی مشغول به کار هستند.

اهم فعالیت‌های فرودگاه آزادی به شرح ذیل است:

۱- آموزش خلبانی: (UL)

آموزش خلبانی شامل ۶۰ ساعت کلاس تئوری و حداقل ۵۰ ساعت پرواز است و در پایان دوره، گواهینامه بین المللی خلبانی از طرف سازمان هواپیمایی کشور برای افراد دوره دیده صادر می‌شود.

مدت زمان لازم برای برگزاری دوره خلبانی ۳ ماه است و علاقه‌مندان از سن پانزده سالگی می‌توانند در کلاس‌های آموزشی ثبت نام کنند.مطالب تئوری شامل مباحث یرودینامیک، مکالمات، هواشناسی، قوانین و مقررات و شناخت موتور است.

حداقل ۱۰ ساعت بعد از شروع پرواز، هنرجو اولین پرواز مستقل را انجام می‌دهد. در این مرحله می‌آموزد که به تنهایی پرواز کند. در ادامه مانور‌های پیشرفته را همراه معلم پرواز فرا می‌گیرد و چند پرواز ناوبری به شهر‌های مختلف را تجربه می‌کند.

۲- خرید و فروش و مونتاژ هواپیمای UL – (فوق سبک)

فرودگاه آزادی با در اختیار داشتن امکانات متنوع قطب اول هواپیمایی فوق سبک در ایران و مرکز خرید و فروش این نوع هواپیما است.

خرید و فروش هواپیما‌های فوق سبک بسیار ساده است و تعمیرات و سرویس آن توسط کادر فنی ماهر و مجرب هواپیمایی فرودگاه انجام می‌شود.

پرواز در آزادی، تجربه ای که هیچ کجای دیگر ایران پیدا نمی شود

احمدرضا نخجوانی، مدرس خلبانی فرودگاه آزادی نظرآباد گفت: فرودگاه آزادی با باندی به پهنای ۱۶۰۰متر برای پرواز هواپیماهای فوق سبک اختصاص دارد، سه مدرسه هوانوردی برای علاقه مندان به رشته هوانوردی عمومی در فرودگاه تعبیه شده است.

او افزود: تعداد هواپیماهای فوق سبک مورد استفاده برای اشخاص و مدارس خلبانی فرودگاه آزادی حدود ۵۰ عدد است که در هیچ جای ایران چنین امکاناتی وجود ندارد.

نخجوانی گفت: افراد بسیاری از تهران برای آموزش خلبانی به صالحیه نظرآباد می آیند زیرا در تهران به خاطر حریم فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) اجازه پرواز وجود ندارد.

او افزود: فرودگاه آزادی نظرآباد چه از لحاظ آموزشی و چه از لحاظ تفریحی فعالیت و به مناطق مختلف پرواز دارد، از طریق تجربه پرواز در این فرودگاه هم می توان از مناظر زیبای ساوجبلاغ بهره برد و از سوی دیگر می توان به شهرهایی نظیر قزوین، رامسر، نوشهر، زنجان، همدان، اراک و ساوه نیز با هواپیماهای فوق سبک سفر کرد.

اورژانس آزادی، مشترکی که در دسترس نیست

یکی دیگر از فعالیت‌های گذشته فرودگاه آزادی، اورژانس هوایی برای کمک به آسیب دیدگان سوانح، تصادفات و بیماران اورژانسی برای انتقال سریع به بیمارستان‌های کشور بود که مدتی است که از آن خبری نیست.با توجه به وضعیت خاص جغرافیایی، جمعیتی و جاده‌ای استان البرز، فرودگاه آزادی بستری مناسب برای فعال کردن اورژانس هوایی با هدف امدادرسانی سریع به حادثه دیدگان و انتقال مصدومان به مراکز بیمارستانی محسوب می شود.

فرودگاه آزادی با خلبانان مجرب خود می‌تواند در بخش خدمات اورژانس هوایی تاثیر گذار باشد.

رونق گردشگری به شرطه ها و شروطه ها

شاید هزینه تجربه پرواز در فرودگاه آزادی باتوجه به هزینه بنزین هواپیما و نگهداری از تجهیزات گران تمام شود بنابراین گستره جامعه مخاطب این فرودگاه در صنعت گردشگری تنگ تر می شود. به نظر می رسد اگر یارانه های دولتی به این بخش اختصاص پیدا کند مردم بیشتری می توانند دل به آسمان آزادی بسپارند.

انتهای پیام/

منبع باشگاه خبرنگاران جوان

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=223729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x