تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
1

خوب است “خانم شرمن “چند وقت یک بار واقعیات را مرور کند/ آمریکا آرزوهایی دارد که شدنی نیست

  • کد خبر : 20323
  • 17 بهمن 1392 - 7:46
خوب است “خانم شرمن “چند وقت یک بار واقعیات را مرور کند/ آمریکا آرزوهایی دارد که شدنی نیست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: خوب است خانم شرمن چند وقت یک بار این واقعیات را مرور کرده و از حرف‌های نشدنی امتناع کند حتی اگر این حرف‌ها برای مصرف داخلی باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی کمال مهر؛ “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با “ایاد امین مدنی” دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات اخیر وندی‌شرمن گفت: آقای اوباما در مصاحبه یکی دو ماه گذشته در یکی از مراکز واشنگتن به خوبی اعلام کرد آمریکا آرزوهایی دارد که شدنی نیست بنابراین دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی و رسیدن به راه‌حل براساس واقعیت است.

وی افزود: خوب است خانم شرمن چند وقت یک بار این واقعیات را مرور کرده و از حرف‌های نشدنی امتناع کند حتی اگر این حرف‌ها برای مصرف داخلی باشد.

وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: صریحا اعلام می‌کنیم فناوری هسته‌ای ما قابل مذاکره نیست و مباحث مطرح شده درباره تاسیسات ما بی‌مورد است.

وی تاکید کرد: بعضی حرف‌ها حتی اگر برای مصرف داخلی باشد فضای اعتماد را سلب می‌کند.

ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق مذاکره و حصول فهم مشترک به دنبال روش‌هایی است که اهداف صلح طلبانه جمهوری اسلامی را برای دیگرانی که مایلند با این اهداف آشنا شوند تشریح کنند.

وی افزود: ما مذاکره می‌کنیم اما هم مردم ما و هم طرف‌های مذاکره کننده می‌دانند که هیئت ایرانی ذره‌ای از حقوق ملت کوتاه نخواهد آمد و آنان همان طور که در گذشته ناچار شدند امیال و آرزوهای خود را کنار بگذارند مطمئنم در آینده نیز به همین نتیجه می‌رسند.

ظریف با اشاره به سخنان نقل شده از وی در دیدار با جان کری اظهار داشت: من به وی نگفتم اختیار مذاکره راجع به سوریه را ندارم، من تاکید کردم سیاست ما این است که با آمریکا فقط درباره موضوع هسته‌ای مذاکره کنیم اما برخی سخن من را اشتباه نقل کرده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: وزارت خارجه اختیار دارد درباره همه موضوعات با اطراف مربوطه گفتگو کند.

وی تاکید کرد: مذاکرات دو جانبه ما و آمریکا حسب تصمیم نظام فقط مربوط به موضوع هسته‌ای است.

وی افزود: سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان سازمانی که از بطن جامعه اسلامی برخواسته نقش بسیار اساسی در حل معضلات جهان اسلام و منطقه دارد.

ظریف تاکید کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی اصولا برای برخورد با مشکل فلسطین ایجاد شده و امیدوارم با وحدت کلمه کشورهای اسلامی این معضل با احقاق حقوق ملت فلسطین توسط این سازمان حل شود.

ظریف افزود: سازمان همکاری‌ها این توانمندی را دارد که بتواند چنین نقشی را ایفا کند و قطعا در این مسیر جمهوری اسلامی در کنار سازمان و اعضای آن خواهد بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اظهارات وندی‌شرمن تاکید کرد: نیاز نیست هر بار فردی حرف نامربوطی بزند فورا پاسخ بدهیم.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی به درجه‌ای از قدرت و اقتدار در منطقه رسیده که نیازی به پاسخ دادن به حرف‌های نامربوط را ندارد.

ظریف تاکید کرد: خود آن‌ها می‌دانند ملت ایران چه کسی را مسئول فشارهایی که بر اثر تحریم‌های ناعادلانه وارد آمده چه می‌داند.

ظریف افزود: هیئت مذاکره کننده آمریکایی پس از وارد آمدن فشارهای داخلی و در پی راضی کردن گروه‌های فشار که با اصل موضوع مذاکره مخالفند و آینده خود را در ناامنی منطقه می‌بینند مطرح کردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هیئت مذاکره کننده آمریکایی برخی اوقات با مطرح کردن سخنان نامربوطی می‌خواهد پاسخ‌گوی این فشارها باشد اما من به دوستان رسانه‌های داخلی توصیه می‌کنم با اقتدار به این حرف‌ها نگاه کنند نه با نگرانی.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما با آمریکا و ۱+۵ صرفا درباره موضوع هسته‌ای صحبت کرده و درباره سایر موضوعات مذاکره‌ای نکرده‌ایم البته ما تمامی تحریم‌های علیه ایران را ناعادلانه و غیرقانونی می‌دانیم اما نمی‌پذیریم که موضوعی خارج از مسائل هسته‌ای وارد مذاکره شود.

وی در پایان خطاب به خبرنگاران گفت: روز برفی خوبی داشته باشید.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=20323

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x