به گزارش گروه استانی «کمال مهر»،آموزش و پرورش با تربیت افراد جامعه و تغییرواصلاح طرز نگرش آنان می تواند بزرگترین خدمت را به توسعه جامعه کند چرا که یکی از موانع عمده عقب ماندگی در کشور های توسعه نیافته، موانع فرهنگی است. از طرفی اهمیت آموزش نیروی انسانی در توسعه جوامع پیشرفته به حدی است که رقم بالایی از بودجه خود را به امر تحقیقات اختصاص می دهند دلیل آن هم موفقیت پژوهش ها و تاثیر آنها در تحول بنیادین و ساختار علمی آن کشور ها می توان دانست.
با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان ساعاتی از روز را در مدرسه می گذرانند، فضا و شرایط جوی مدارس باید مطلوب باشد تا بتوان نتیجه و بازخورد مناسبی از تعلیم وتربیت دانش آموزان به دست آورد.
انتقال ارزش ها، باورهای دینی، اخلاقی و اجتماعی بر اساس تربیت و آموزش در مدارس انجام می شود و بر اساس کشف استعدادهای دانش آموزان هدایت رشد معنوی،روحی و جسمی آنها توسط این نهاد محقق می شود پس نهاد آموزش وپرورش بعنوان اصلی ترین و پراهمیت ترین نهاد باید مورد توجه و در راس امور باشد.
کشور های پیشرفته با پی بردن به اهمیت نقش سواد و آموزش در امر توسعه، سرمایه گذاری هنگفتی کرده اند و توجه ویژه ای به آن داشته اند چون اعتقاد دارند که منشا کلیه اختراعات و اکتشافات و پیشرفت های اقتصادی- اجتماعی را علم و پژوهش و در یک کلام آموزش و پرورش برعهده دارد و به سامان می رساند.
سه مقوله مالی، انسانی و فیزیکی در این بحث باید مورد توجه قرار گیرد، اختصاص اعتبار مناسب، فضای کافی، سالم ومتناسب با تعداد دانش آموزان، کادرآموزشی به روز و متناسب با مقاطع تحصیلی مواردی هستند که لازمه آموزش و پرورش دانش آموزان به شمار می روند اما متاسفانه در کشور ما و به ویژه استان البرز که در هجوم مهاجرت ها بدون زیرساختهای لازم مانده اند سرانه آموزش با استاندارد فاصله زیادی دارد.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش البرزاظهار می کند: با تاکید مقام معظم رهبری در راستای اجرای سند تحول بنیادین برنامه اصلی آموزش وپرورش عملیاتی کردن این امر است ودر این راستا اهداف وبرنامه ها و راهبردها در همه اداره های زیرمجموعه استان مشخص شده و برنامه متحد ومنسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین به مناطق تبیین و از آنجا به مدارس ابلاغ شده است.
تاکید برپژوهش محورشدن مدارس
حسین رحمانیان با اشاره به اینکه در سندتحول بنیادین روی کلمه «حیات طیبه» تاکید شده می گوید: طبق این سند سیستم آموزش وپرورش باید به سمتی برود که دانش آموز نه فقط آموزشی بلکه در همه ابعاد «تربیتی،اقتصادی،اعتقادی ومدیریت مالی» آماده شود.
وی در ادامه می افزاید: در این زمینه روی بحث پژوهش محور شدن مدارس تاکید داریم ودر هفته پژوهش دانش آموزان نخبه شناسایی و به اسپانسرها معرفی می شوند تا حمایت و پشتیبانی خیرین و بخش خصوصی را بگیریم.
کلاس های شهری وروستایی
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه باوجود ۴۶۲هزار و ۷۴۷ دانشآموز ۲هزار و۱۱۵ مدرسه در شهرهای استان و ۳۲۸ مدرسه نیز در روستاهای استان داریم تصریح می کند: برای رسیدن به استاندارد۸هزار کلاس کمبود داریم.
رحمانیان در ادامه می گوید: ۶درصد مدارس استان روستایی هستند که ۳درصد دخترانه و۳درصد را پسرانه تشکیل می دهد و از مدارس شهری نیز ۳۱درصد پسرانه و ۶۳درصد مدارس دخترانه هستند.
مجاورت با تهران البرز را با چالش روبرو کرده است
این مسئول با بیان اینکه استان البرز در مقطع ابتدایی مشکل جدی دارد، می گوید: البرز به دلیل همجوار بودن تهران و مهاجرت ها رشد ۳و۶۱درصدی دانش آموز را دارد و این مسئله کار متولیان در آموزش و پرورش البرز به ویژه در مقطع ابتدایی را با چالش مواجه کرده است.
رحمانیان در ادامه اظهار می کند: در بحث توازن جنسیتی نیروها مشکل داریم به عنوان مثال در رشته ای نیروی زن زیاد و نیروی مرد کم داریم.اما با همه این مشکلات و کمبودها همه مدیران آموزش وپرورش در یکماه اخیر بسیج شده تا مهرماه امسال را با شکوه تمام و شورحسینی آغاز کنند.
این مسئول در پاسخ به این پرسش که در کدام نواحی بیشتر با کمبود کلاس مواجه هستیم می گوید: در برخی مدارس ناحیه ۴ یا دیگر نواحی کلاس هایی با حدود۴۵ دانش آموز داریم و در مجموع برای رسیدن به استاندارد ۸هزارکلاس درس و حدودیک ۱۱۰۰ آموزگار در استان کمبود داریم و اکنون شرایطی داریم که مجبوریم در مقطع ابتدایی از معلمان متوسطه هم استفاده کنیم.
وی در ادامه می افزاید: این کمبود با یک نهضت مدرسه سازی هم به زحمت جبران می شود.
رحمانیان اظهار می کند: ما متولی رسمی آموزش وپرورش هستیم اما امروزه با وجود رسانه ها و شبکه های مجازی آموزش به صورت غیررسمی اتفاق می افتد و اگر آموزش وپرورش امروز برنامه ای برای نوجوانان ونونهالان نداشته باشد در بحث تهاجم فرهنگی دچارآسیب های جدی خواهیم شد و جلوگیری از این آسیب ها محقق نمی شود مگر اینکه دستگاه ها به معلم ها انرژی دهند.
کمبودهای معلمان مانع تبدیل نیروهای انسانی به سرمایه انسانی می شود
رحمانیان در ادامه می گوید: زمانیکه معلم مجبور به چندشیفت کار و شغل دوم وسوم باشد مورد توجه قرارنگیرد با وجود بحران هایی که در زندگی داردو در نیازهای اولیه مانده قطعا نمی تواند منابع انسانی را به منابع سرمایه ای تبدیل کند و انتظار می رود مسئولان به این امر توجه کنند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش البرز می افزاید: در بخش خصوصی مشارک خیران خوب است اما نیازهای استان با توجه به شرایط بحرانی استان تا حدی بالاست که هرچقدر مدرسه سازی کنیم بازهم به نرمال و استاندارد نمی رسیم.
لزوم مشارکت صنایع ودستگاه های شهری در امر آموزش وپرورش
رحمانیان با اشاره به اینکه استان البرز قطب علم وفن آوری کشور شده می گوید: اگرصنایع و دستگاه ها، کارخانجات و شهرداری و اعضاشورا با آموزش و پرورش ارتباط برقرار کرده و در بحث پروژه مهر حمایت کنند شرایط تغییر خواهد کرد چرا که آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند از پس این مشکلات برآید.
مشارکت درامر آموزش وپرورش مانع آسیب های اجتماعی می شود
این مسئول با بیان اینکه روز اول مهر روز ملی و نوروز دانش و آگاهی است و متعلق به همه ملت ایران است تصریح می کند: آموزش وپرورش نقطه آغاز است و اگر درست به آن توجه و پرداخته نشود
آسیب های اجتماعی و هزینه مادی و معنوی برای خانواده ها وجامعه دارد.
وی در ادامه می افزاید: آموزش و پرورش با توجه کمبودها به مشارکت بخش خصوصی و توسعه غیرانتفاعی ها تاکید و نیاز دارد و علاوه بر آن نه فقط خیران بلکه دست یاری به سوی همه مردم ایران دراز می کنیم تا با مشارکت در امر آموزش وپرورش مانع آسیب های اجتماعی در آینده برای جامعه شوند.
رحمانیان با اشاره به مصادف بودن مهربا ماه محرم می گوید: سعی بر این است طبق برنامه ها دانش آموزان با معارف کربلا ونهضت عاشورا آشنا شوند.
وی در مورد سرویس مدارس اظهار می کند: طبق مصوبه شاهد افزایش قیمت بودیم و مدیرکل آموزش وپرورش در این خصوص گلایه ودرخواست کردند حتی الامکان ضمن رعایت حقوق راننده ها و پیمانکاران مراعات حال دانش آموزان و خانواده هایشان نیزبشود.
اظهارات یکی از والدین دانش آموزان کرجی در خصوص مدارس
یکی از والدین دانش آموزان کرجی با بیان اینکه هر دو فرزندش در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند اظهار می کند: در سال های قبل فرزندان من در کلاس هایی با جمعیت ۳۸ تا۴۰ نفر تحصیل کردند.
منیرصفی خانی با اشاره به اینکه در ناحیه ۳ آموزش وپرورش قراردارند می گوید:همه مدارس این دو منطقه در ۲ شیفت چرخشی و با تعداد زیاد دانش آموزان در هر کلاس تدریس دارند و این نشان از کمبود سرانه آموزشی به نسبت دانش آموزان است.
صفی خانی در ادامه بیان می کند: واضح است زمانیکه در یک کلاس بیش از حد استاندارد دانش آموز قرار بگیرند هم معلم توان و فرصت رسیدگی مناسب وکامل به همه دانش آموزان را نخواهد داشت و هم دانش آموزان انگیزه و شوق لازم برای فراگیری را ندارند.
وی می افزاید: من دوفرزند در مدرسه های کرج دارم و به شرایط مدارس آگاه هستم و آنچه مشخص است اینکه بودجه های اختصاصی برای آموزش وپرورش به میزان نیاز نیست.
این بانوی کرجی می گوید: با درنظر گرفتن اینکه فرزندان ما ساعت هایی از روز را در مدرسه وقت می گذرانند و این زمان را می توان به عنوان ساعت های طلایی برای آنها درنظر گرفت، چراکه شخصیت، آینده، شغل و در کل همه چیز فرزندان ما را در بر می گیرد، پس لازم است والدین نیز در حدتوان خود برای بهتر کردن شرایط فرزندان به مدارس و آموزش وپرورش کمک کنند.
صفی خانی می افزاید: علاوه بر اینها کمک به مدرسه سفارش شده و از باقیات صالحات است.
منبع: تیتریک
انتهای پیام/