تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

گل رز، طلای معطر/ بازار ملکه گل‌ها سکه می‌شود؟

  • کد خبر : 224872
  • 27 شهریور 1400 - 15:30
گل رز، طلای معطر/ بازار ملکه گل‌ها سکه می‌شود؟

البرز یکی از قطب‌های تولید گل رز در کشور محسوب می‌شود، تولیدی که بازارش در سایه برخی بی توجهی‌ها رو به خاموشی است.

به گزارش  کمال مهر ، وقتی به داخل  یک گل فروشی قدم می گذاری، رنگ و بوی گل‌ها از هر طرف جلوه می‌کند، در این میان گل‌های رز رنگارنگ نگاه خریداران زیادی را می ربایند.

محمودی، یکی از گل فروشان کرجی می‌گوید: گل رز در گل فروشی‌ها فروش بالایی دارد و ما روزانه متقاضیان زیادی برای خرید گل رز داریم زیرا در اغلب دسته گل‌ها از این نوع گل استفاده می‌شود و همچنین هستند  افرادی که  این گل را به صورت شاخه‌ای از ما خریداری می‌کنند.

لاجوردی زاده مدیر یکی از گل فروشی‌های کرج می‌گوید: سال گذشته حدود هزار خودرو عروس گل آرایی کردیم، انواع گل رز بین مردم به ویژه با رنگ‌های آبی، قرمز و صورتی محبوبیت فراوانی دارد.

اسماعیل زاده، مسئول گل آرایی یکی دیگر از گل فروشی‌های کرج می‌گوید: گل رز از محبوب ترین گل‌ها است و مشتری‌های ما برای گل آرایی مراسم خواستگاری، عقد، نامزدی و عروسی گل رز را انتخاب می‌کنند.

یکی از شهروندان البرزی می گوید: گل رز همیشه من را به یاد خاطرات زیبای زندگی ام می اندازد به ویژه روزی که همسرم در مراسم خواستگاری، با یک دسته گل رز به خانه ما آمد.

رز، ملکه گل ها

رز به عنوان ملکه‌ گل‌ها شهرت پیدا کرده است و پرورش رز تنها برای لذت بردن از زیبایی آن نیست بلکه از این گل برای عطرسازی، فرآوری چای، مربا و بسیاری مواد خوراکی دیگر نیز استفاده می‌شود.

هچنین گل‌های رز برای تهیه اسانس و گلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اسانس رز، جزو گرانترین اسانس ها در دنیا است و به عنوان ملکه‌ اسانس‌ها شهرت دارد.

اسانس گل رز تحریک کننده‌ جریان خون است و باعث به وجود آمدن آرامش روانی می‌شود، هر گرم اسانس گل رز به طور تقریبی معادل یک گرم طلا در بازار جهانی قیمت دارد و با این رقم به فروش می رسد.همچنین گیاه گل رز به سبب اثرات آرام بخش، ضد تشنج و ضد درد از دیرباز در طب سنتی ایران و بیشتر کشور‌های دنیا جایگاه خاصی داشته است.

گل‌های رز همواره برای کاهش فشار‌های عصبی، درمان افسردگی، بی خوابی مزمن، آرام بخشی و ترمیم کنندگی پوست مورد استفاده قرار گرفته است.

وقتی رز فاتح جهان می شود

استان البرز یکی از قطب‌های مهم تولید گل رز در کشور به حساب می‌آید و سالانه تولیدات زیادی در این زمینه دارد.بخشی از گل‌های رز تولیدی به کشور‌های دیگر مانند تاجیکستان، گرجستان و عراق صادر می‌شود و قسمت اعظم گل های رز تولید شده در البرز در بازار تهران به فروش می رسد. گل های رز در استان البرز به ۲ شیوه روباز و گلخانه ای کشت می شوند.

تاجدینی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز می‌گوید: مجموع تولید گل‌های رز شاخه بریده‌ البرز در فضای باز و گلخانه به مساحت ١٧/٢هکتار می رسد و تولید سالیانه گل رز در این استان، ۱۵ میلیون شاخه است.

او می‌افزاید: با توجه به شرایط کشور، گل‌های رز البرز در بازار‌های داخلی به فروش می رسد و همچنین صادراتی به استان های همجوار داریم که اغلب نیز در بازار تهران و بازار گل محلاتی در معرض فروش قرار می گیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز می‌گوید: بیش از ۱۶ رنگ گل رز در البرز تولید می‌شود.

وقتی چالش های گلخانه داران گل می کند

پرورش گل‌های رز همواره با سختی‌هایی همراه بوده و در ایام شیوع ویروس کرونا با مشکلات جدیدی نیز مواجه شده است که کشاورزان در این روز‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

صالحی یکی از گلخانه داران پرورش دهنده گل رز در استان البرز می‌گوید: پس از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مراسم‌ برگزار نمی شود و به تبع فروش گل رز و قیمت آن نیز پایین آمده است.

او می‌افزاید: البته در این روز‌های کرونایی بیشتر بازار‌های گل در کشور با مشکل مواجه هستند و اختصاص سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

صالحی درخصوص تاثیر کشت گلخانه‌ای می‌گوید: کشت گلخانه‌ای تاثیر به سزایی در افزایش تولید محصولات کشاورزی ایفا کرده است و اکنون گل های رز را به این شیوه پرورش می دهیم تا آفات کمتری به آن ها برسد.

جعفری، یکی دیگر از پرورش دهندگان گل رز در البرز می گوید: در گلخانه ما گل های رز در رنگ های مختلف قرمز, سفید, صورتی, آتشی و زرد تولید می شود و سالانه به طور متوسط ۱۰۰ هزار شاخه گل رز تولید می کنیم.

او می افزاید: امیدوارم در سال های آتی در زمینه پرورش گل رز موفقیت های بیشتری پیدا کنیم و دیگر نیازی به واردات گل های رز از دیگر کشورها نداشته باشیم، تا جایی که در زمینه پرورش گل به خودمان متکی شویم و مانند کشور هلند سود خوبی از تولید و صادرات گل ها به ویژه گل رز به دست آوریم.

اشتغال معطر رز

گل های رز نه تنها زینت بخش و روح افزای آدمی است بلکه بازار اشتغال را هم رونقی رنگارنگ بخشیده است.

باقری، یکی از کارگرانی که در گلخانه کشت گل‌های رز مشغول به کار است، می‌گوید: از این که  چنین شغلی دارم بسیار خشنودم و هر روز صبح که به سرکارم می‌آیم با دیدن گل های رز زیبا احساس خوبی به من دست می‌دهد.

او می‌افزاید: بعضی از کارگرانی که در این گلخانه کار می کنند، دانشجو هستند و از همین طریق خرج ادامه تحصیل و هزینه مربوط به کتاب‌های درسی خود را به دست می آورند.

گلی که جای نفت می نشیند

اشتغال معطر رز می تواند جان رونق اقتصادی را تازه کند به شرط آن که توجهی مطلوب متوجه این تولید مطبوع شود.استان البرز باتوجه به پتانسیل خوبی که از لحاظ خاک حاصلخیز، شرایط آب و هوایی و اقلیمی دارد، مکان مناسبی برای پرورش گل‌های رز محسوب می شود.

به نظر می رسد اگر توجه قاطبه بازار گل رز را احاطه کند، این کالای زینتی می تواند به یکی از بهترین های صادرات غیرنفتی بدل شود و در ارزآوری نقش پررنگی را خواهد آفرید.ارائه تسهیلات بانکی، تسهیل امکانات حمل و نقل و صادراتی از جمله کمک هایی است که می تواند به این بخش از تولید کشور رساند.

انتهای پیام/پ

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=224872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x