تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

تصمیم گیری در خصوص دز سوم واکسن هنوز زود است

  • کد خبر : 224826
  • 27 شهریور 1400 - 12:09
تصمیم گیری در خصوص دز سوم واکسن هنوز زود است

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: با توجه به اینکه هنوز بسیاری از افراد در جامعه واکسینه نشده اند تصمیم گیری در خصوص دز سوم واکسن زود است و فعلا باید متمرکز بر واکسیناسیون صد در صدی باشیم.

به گزارش کمال مهر ، علیرضا سلیمانی، متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: خوشبختانه در کشور با روند کاهشی کرونا مواجهیم و پیک را پشت سر می‌گذاریم و کل کشور به سمت رنگبندی نارنجی پیش می‌رود.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه بخشی از تخت‌های بیمارستانی که درگیر بیماران کرونایی بودند هم اکنون خالی هستند، افزود: هنوز مبتلای جدید کرونایی بالا است و افرادی با علائم کرونا در مراکز درمانی بستری می‌شوند از این رو توصیه می‌شود همچنان ضمن رعایت اصول بهداشتی از حضور در اماکن پرجمعیت خودداری شود.

وی با تاکید به اینکه شهروندان نسبت به زدن ماسک سهل انگاری نداشته باشند، یادآور شد: نباید از رعایت پروتکل‌ها خسته شویم، با توجه به سرعت گرفتن واکسیناسیون شرایط به سمت بهبودی پیش خواهد رفت.

این پزشک متخصص در پاسخ به کمبود واکسن اسپوتنیک، اضافه کرد: بر اساس اطلاعات رسیده واکسن هایی که کمبود داشتیم از جمله واکسن اسپوتنیک در حال ورود به کشور است. اما بر اساس تصمیم مسؤولان نظارتی وزارت بهداشت  کسانی که نوبت اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کردند و نوبت دوم آن واکسن موجود نیست،  می‌توانند از واکسن‌های دیکر استفاده کنند.

سلیمانی تصریح کرد: بخشنامه‌ای که از سوی مسؤولان نظارتی به ما رسیده استفاده از واکسن آسترازنکا برای دُز دوم واکسن اسپوتنیک اعلام شده است.

این متخصص عفونی در خصوص تزریق دُز سوم واکسن که اخیرا مطرح شده است: بیان کرد:  درباره موضوع  دُز سوم واکسن، هنوز (WHO) سازمان بهداشت جهانی به اجماع نرسیده است اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر پس از ۶ ماه دُز سوم واکسن به عنوان یادآور  تزریق شود، ایمنی زایی بهتری ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: این مسئله در کشور ما با توجه به اینکه هنوز بسیاری از افراد واکسن نزده‌اند،  بهتر است اول واکسیناسیون عمومی انجام شود و همه گروه‌های سنی واکسن بزنند، بعد به واکسن دُز سوم فکر کنیم؛ هنوز زود است که در این خصوص تصمیم گیری کنیم.

سلیمانی برای ایجاد ایمنی زایی عمومی واکسیناسیون کودکان را ضروری دانست و افزود: اگرچه بیماری کرونا در کودکان خفیف تر ظاهر می‌شود اما کودکان می‌توانند به عنوان ناقل عامل شیوع بیماری باشند، بنابراین هرچه واکسیناسیون را به صورت جامع داشته باشیم بهتر و در کنترل بیماری موثرتر است.‌ در حال حاضر  برای واکسیناسیون  افراد زیر ۱۸ سال در کشور  بر اساس مطالعات انجام شده واکسن سینوفارم و سینووا  مطرح شده و در حال بررسی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  حساسیت‌های فصلی و معمولی مانعی برای تزریق واکسن نیست، گفت: معمولا حساسیت‌های شدید با تنگی نفس برای تزریق واکسن منع دارند و حساسیت‌های فصلی معمولی که به صورت خارش و کهیر باشد نمی‌تواند مسئله جدی و منعی برای تزریق واکسن باشد.

انتهای پیام/ج/م

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=224826

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x