تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
3

بررسی پرونده «مک فارلین» برای اولین بار در مستند «قمار»/ نمایش در جشنواره عمار

  • کد خبر : 223054
  • 16 دی 1399 - 15:19
بررسی پرونده «مک فارلین» برای اولین بار در مستند «قمار»/ نمایش در جشنواره عمار

کارگردان مستند «قمار» گفت: در این مستند قصد داشتیم بحث مذاکرات ایران و آمریکا واکاوری شود به این خاطر که این اولین مذاکره جدی بین ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی بود که مقامات ارشد آمریکا به ایران آمدند و مذاکراتی صورت گرفت.

به گزارش «کمال مهر»؛کارگردان مستند «قمار» گفت: در این مستند قصد داشتیم بحث مذاکرات ایران و آمریکا واکاوری شود به این خاطر که این اولین مذاکره جدی بین ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی بود که مقامات ارشد آمریکا به ایران آمدند و مذاکراتی صورت گرفت.

بررسی پرونده «مک فارلین» برای اولین بار در مستند «قمار»/ نمایش در جشنواره عمار

«سید محمد مهدی دزفولی» کارگردان مستند «قمار» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره این مستند راه یافته به جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: این مستند بازخوانی پرونده مذاکرات مخفیانه ایران و آمریکا است در اواسط جنگ ایران و عراق که به پرونده ایران کنترا معروف شده است و مهم ترین و جنجالی ترین پرونده در سیاست خارجی آمریکا بوده است.

وی با اشاره به هدف از تولید این مستند نیز بیان داشت: به پرونده مک فارلین در آمریکا پرداخته شد و کتاب نوشتند و فیلم ساختند اما در ایران در سال ۸۸ فقط یک کتاب به اسم تبادل صلاح یا همان ماجرای مک فارلین منتشر شد و سال ۷۹ و ۹۸ هم دو کتاب دیگر نیز منتشر شد و کتاب قمار نیز در کنار این مستند منتشر شد. می خواستیم بحث مذاکرات ایران و آمریکا واکاوری شود به این خاطر که این اولین مذاکره جدی بین ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی بود که مقامات ارشد آمریکا به ایران آمدند و مذاکراتی صورت گرفت. بعد از اینکه ماجرا افشا شد آبروی آمریکا رفت و آنها ب طور رسمی وارد جنگ نظامی با ایران شدند.

دزفولی ادامه داد: منابع مان همان پرونده کمیته سابق شد به علاوه خاطراتی که از مک فارلین و افراد دیگر منتشر شده است و در ایران نیز از کتابی که محسن هاشمی نوشته است استفاده کردیم. روزشماری هم مرکز مطالعات جنگ منتشر کرده بود که از آن بهره بردیم و با افرادی مثل علی هاشمی، سید محمد هاشمی،‌ سید حسین موسویان، جواد منصوری، علی اصغر کیمیایی و … مصاحبه کردیم که در مجموع پرونده شفاهی مک فارلین است.

این کارگردان همچنین ادامه داد: اسناد و مدارک این پرونده با اینکه ۳۴ سال از آن می گذرد در اختیار پژوهشگران قرار نمی گیرد. کمیته حقیقت یابی در ایران تشکیل شد از اعضای سپاه و وزارت امور خارجه و … و مصاحبه هایی با برخی افراد کردند اما هنوز منتشر نشده است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=223054

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x