تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

ارتباط سن ازدواج و آمار طلاق

  • کد خبر : 218349
  • 10 آذر 1397 - 0:27
ارتباط سن ازدواج و آمار طلاق

آمار طلاق در ازدواج‌هایی که سن دختران بیشتر از ۲۴ سال بوده، به طور تقریبی شش برابر ازدواج‌هایی است که سن دختران کمتر از ۱۸ سال است.

به گزارش گروه اجتماعی «کمال مهر»، یک روز برای رسیدن بهم عجله داشتند، اما حالا برای جدایی لحظه‌ای تعلل نمی‌کنند؛ چشم خود را روی همه چیز بسته اند و فقط یک چیز می‌گویند آن هم، طلاق!

طلاق، معضلی که هنوز هم با وجود تهاجمات فرهنگی، قبح خاصی در جامعه‌ ما دارد. هر چند آمار آن در حال افزایش است، اما هنوز هم اسم طلاق ترس واهمه‌ای به جان خانواده‌ها و مخصوصا کودکان می‌اندازد.

کاهش صبوری و گذشت در بین زوجهای جوان

هرچه جلو‌تر می‌رویم و جامعه مدرن‌تر می‌شود، انگار گذشت و صبوری کمتر می شود  و زوجین با کوچک‌ترین تنشی فورا راهی دادگاه‌ها شده و خواستار جدایی می‌شوند.

در گذشته دوام زندگی‌های مشترک بیشتر بود و زوجین سازگاری بهتری داشتند چرا که طلاق را به منزله‌ نوعی بی آبرویی تلقی می‌کردند و خانواده‌ها نه تنها از فرزندان خود که خواستار طلاق بودند حمایت نمی‌کردند، بلکه آن‌ها را به ادامه زندگی و سازگاری با شرایط موجود ترغیب می‌کردند. اما چند سالی است براساس آمار‌ها گفته شده شاهد افزایش چشمگیر نرخ طلاق به خصوص در تهران هستیم.


بیشتر بخوانید: سن ازدواج ۳ سال و ۳ ماه بالا رفت


طلاق زوجین علل مختلفی دارد؛ از مشکلات اقتصادی، بیکاری، اعتیاد، افت اخلاق جامعه گرفته تا افزایش سن. حتی گاهی مهریه‌های سنگین هم سبب وسوسه خانم‌ها می شود تا حرف طلاق را بین چالش‌های کوچک با همسر خود پیش بکشند.

رابطه طلاق و سن ازدواج؛ نکته ای مهم که به آن توجه نمی شود

بر اساس آمار‌های سازمان ثبت احوال، افزایش سن ازدواج که از عوامل طلاق است، رابطه‌ای مستقیم با طلاق دارد؛ چرا که با افزایش سن شخصیت فردی و اجتماعی، ارزش‌ها و ضد ارزش ها و همچنین اولویت‌های فرد در دوران مجردی شکل می‌گیرد و سازگاری و انطباق در سنین بالا بعد از ازدواج دشوارتر می‌شود و هنگام بروز چالش‌ها و تنش گذشت کمتری زوجین از خود نشان می‌دهد و حتی گاهی حسرت دوران مجردی خود را می‌خورند.

هرچه سن افراد بیشتر شود، انتخاب همسر مطابق معیار‌های از پیش تعیین شده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ همچنین گاهی منجر به کاهش میل ازدواج در میان جوانان می‌گردد، چرا که با افزایش سن، استقلال افراد در خانه‌ پدری بیشتر شده، ازدواج را نوعی از دست دادن آزادی فردی تلقی کرده و دیرتر به ازدواج تن می‌دهند.


بیشتر بخوانید: سن ازدواج بالا رفته و سن رابطه‌ها پایین آمده است + فیلم


لازم به ذکر است که هر چه دوران مجردی افزایش پیدا کند و به نوعی طمع زندگی مجردی زیر زبان جوانان مزه پیدا کند، آنها دیگر حاضر به پذیرش مسئولیت‌های زندگی مشترک نمی‌شوند و تا زمانی که به معنی واقعی نبود یک فرد مکمل را درک نکنند از ازدواج دوری می‌کنند و در سن بالا به فکر انتخاب همسر و ازدواج می‌افتند که این نوع ازدواج آسیب‌هایی را به دنبال خود می‌آورد.

رهبر معظم انقلاب درباره‌ سن ازدواج فرموده اند: «جوان‌ها در سنین مناسب، وقتی از دوران جوانی خارج نشده اند، در همان حال گرمی و شور و شوق باید ازدواج کنند؛ این بر خلاف برداشت و تلقی خیلی از افراد است که خیال می‌کنند ازدواج دوران جوانی، ازدواج زودرس است و ماندگار نیست، درست برعکس است، اینطور نیست اگر درست صورت بگیرد ازدواج‌های بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود، زن و شوهر در چنین خانواده‌ای کاملا با هم صمیمی خواهد بود.»

ارتباط سن ازدواج و آمار طلاق

آمار طلاق‌ها به دلیل افزایش سن

شایان ذکر است نرخ طلاق همواره در حال افزایش است به طوری که در سال ۱۳۹۵ به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است. همچنین بر اساس آمار‌ها طلاق در ازدواج‌هایی که سن دختران بیشتر از ۲۴ سال بوده به طور تقریبی شش برابر ازدواج‌هایی است که سن دختران کمتر ۱۸ سال است.

لازم است بدانید درصد طلاق در یک سال اول زندگی مشترک در آقایان ۲۰ تا ۲۴ ساله ۴.۱ درصد، ۲۵ تا ۲۹ ساله ۵ درصد، ۳۰ تا ۳۴ ساله ۱۲.۷ درصد و در خانم‌ها ۱۵ تا ۱۹ ساله و ۲۰ تا ۲۴ ساله ۴.۵ درصد، ۲۵ تا ۲۹ ساله ۱۰.۵ درصد می‌باشد.

همچنین درصد طلاق در پنج سال اول زندگی مشترک برای آقایان ۲۰ تا ۲۴ ساله ۴۵ درصد، ۲۵ تا ۲۹ ساله ۵۱.۸ درصد، ۳۰ تا ۳۴ ساله ۵۷ درصد، و برای خانم‌ها ۱۵ تا ۱۹ ساله ۴۰.۷ درصد، ۲۰ تا ۲۴ ساله ۵۳.۲ درصد، ۲۵ تا ۲۹ ساله ۶۱.۶ درصد می‌باشد.

هرچه سن افزایش پیدا کند آمار طلاق بالا می رود

داوود ذوالفقاری روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره‌ رابطه بین طلاق و سن ازدواج اظهار کرد: طبق آمار‌های روانشناختی با بالا رفتن سن ازدواج، آمار طلاق را نیز بالا می‌رود؛ به دلیل اینکه هر چه افراد در سن بالاتری  ازدواج کنند، استاندارد‌های بیشتری را در خود شکل می‌دهند. این استاندارد‌ها را یا از خانواده دریافت کرده یا خود تجربه کرده اند. در واقع تغییر یک فرد ۶۰ ساله سخت‌تر از یک فرد ۲۰ ساله است.


بیشتر بخوانید: بررسی سن ازدواج و طلاق در استان‌های کشور و عوامل موثر بر آن


وی با بیان اینکه با افزایش سن، انعطاف پذیری کم می‌شود و تمام سازه‌های روانشناختی که باعث تحکیم ازدواج می‌شود از بین می‌رود، افزود: با افزایش سن اگر فردی رابطه‌های متعددی قبل از ازدواج تجربه کرده باشد، ممکن است روحیه تنوع طلبی در او شکل گیرد. این فرد ممکن است پس از ازدواج خواستار استاندارد‌هایی باشد که از رابطه‌ قبلی گرفته و همچنین انتظاراتی که در رابطه‌ قبلی برآورده نشده را بعد ازدواج تقاضا کند.

ذوالفقاری گفت: از آسیب‌های غیر قابل انکار افزایش سن ازدواج طلاق است؛ هر چه سن افراد برای ازدواج افزایش یابد، آمار طلاق نیز بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=218349

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x