تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

سواد عاطفى؛ چه کنیم طلاق عاطفی سراغمان نیاید؟

  • کد خبر : 217411
  • 18 آبان 1397 - 8:35
سواد عاطفى؛ چه کنیم طلاق عاطفی سراغمان نیاید؟

یک مشاور خانواده معتقد است با مشاهده شکل گفت و گو و مشاجره میان زن و شوهر می‌توان احتمال زندگی فق یا طلاق گرفتن آنها را پیش بینی کرد.

گروه خانواده«کمال مهر»شکوفه اویار حسینی مشاور خانواده ؛ اظهار کرد: به جهت اینکه آمار طلاق عاطفی در ایران رو به افزایش است آموزش سواد عاطفی به خانواده‌ها امری ضروری است؛ طلاق عاطفی نوعی از طلاق است که زن و شوهر عواطف خود را از یکدیگر دریغ کرده و روی از هم بر می‌دارند، زیرا اعتماد و جذابیتشان برای هم به پایان رسیده است.

این مشاور خانواده بیان کرد: گاتمن می‌گوید با مشاهده شکل گفت و گو و مشاجره میان زن و شوهر می‌توان احتمال زندگی موفق یا طلاق گرفتن آنها را پیش بینی کرد؛ او به چهار خصیصه رفتاری، تحت عنوان چهار اسب سوار که زندگی مشترک را به سرعت به سمت نابودی و طلاق پیش می‌برند، اشاره می‌کند؛ این چهار اسب شامل انتقاد، سرزنش، جبهه گیری و سکوت است که چهار ویژگی فوق در تمامی ازدواج‌ها وجود دارد.


 

اویار حسینی ادامه داد: زمانی که حضور این چهار سوار در زندگی زناشویی، حالت دائم پیدا کند، رابطه زوج با مشکل جدی رو به رو می‌شود؛ در نهایت، زن و شوهر بعد از تلاش‌های زیاد برای حل این مشکلات  امید خود را از دست داده، از همدیگر فاصله گرفته، احساس تنهایی می‌کنند و در نهایت اگر به این زوج کمک نشود، رابطه زناشویی آنها به پایان می رسد.

سواد عاطفی چیست؟/چه کنیم طلاق عاطفی به سراغمان نیاید؟

به شدت از یکدیگر انتقاد نکنید

وی افزود: انتقاداتی مانند تو آدم بی‌مسئولیتی هستی، فقط به خواسته‌ها و نیازهای خودت فکر می‌کنی، من همیشه گذشت کردم اما تو اصلا این کار را انجام نمی‌دهی، تو مغرور و خودخواهی، همسر شما را عصبانی کرده و در او مقاومت ایجاد می‌کند، شما خواهان تغییر رفتار همسرتان هستید اما وقتی جمله‌تان با تو شروع می‌شود همسرتان را متهم می‌کنید.

این مشاور خانواده تشریح کرد: در انتقاد کلی‌گویی دیده می‌شود از کلماتی مانند تو همیشه یا تو هرگز استفاده می‌شود؛  سرزنش وقتی انتقاد همراه با زبان بدن (پوز خند،ادا درآوردن،انگشت اشاره به سمت همسر اشاره شود،لحن مسخره آمیز و……) همراه شود در این لحظات شما خواهان تغییر همسر خود هستید اما او را عصبانی کرده‌اید و در این حالت فرد احساس می‌کند به او حمله شده است پس بدون اینکه منظور شما را بفهمد به قیمت له کردن شما از خودش دفاع می‌کند.


 

اویار حسینی ادامه داد: مرحله بعد از سرزنش، جبهه گیری است؛ زمانی که زوجین به شدت از دست یکدیگر عصبانی هستند و رفتارهایی از این دست دارند می‌توان ذکر کرد شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، بهانه آوردن، مخالفت با حدس‌های منفی همسرتان، مبادله شکایت‌های کلی، تکرار حرف‌ها، فریاد و ناله کردن و زبان بدن، لبخندهای تصنعی، کنار کشیدن بدن و دست به سینه نشستن، در این زمان زوج احساس می‌کنند حرف یکدیگر را نمی‌فهمند و جبهه گیری می‌کنند.

سواد عاطفی چیست؟/چه کنیم طلاق عاطفی به سراغمان نیاید؟

وی با اشاره به  اینکه آخرین مرحله در چرخه طلاق عاطفی سکوت است، بیان کرد: سکوتی که از ترس شکل گیری دعوایی مجدد هر دو طرف را به کناره گیری وادار کند مانند یک بمب زندگی زناشویی را نابود می‌کند؛ ۵۵ درصد شروع کنندگان سکوت‌ مردها هستند و این یکی از مشکلات زنان است.

این مشاور خانواده یادآوری کرد: عدم واکنش به ناراحتی طرف مقابل، زیر لب غرغر کردن، عوض کردن موضوع و فرار از صحنه بحث از عوارض دیگر سکوت است  اما منظور همه آنها یکی است من از تعامل با تو فرار می کنم و رغبتی به تعامل با تو ندارم؛ برای اینکه بتوانید زندگی عاطفی خود را سروسامان دهید سعی کنید سواد عاطفی خود را تقویت کنید و مانند یک دوست در زندگی مشترک رفتار کنید.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=217411

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x