تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

آمریکا دلارهای عربستان را دوشید،تسلیحات موشکی ایران لاغر می شود؟!

  • کد خبر : 191198
  • 01 خرداد 1396 - 11:03
آمریکا دلارهای عربستان را دوشید،تسلیحات موشکی ایران لاغر می شود؟!

حضور ترامپ همزمان با انتخابات دوازدهمین ریاست جمهوری ایران در عربستان پیام ویژه ای با انعقاد قرارداد تسلیحاتی به رئیس جمهور منتخب به همراه داشت و آن ایجاد یک قدرت تسلیحاتی منطقه ای در مقابل ایران بود.

به گزارش گروه سیاسی «کمال مهر»؛ حضور ترامپ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ایران پیام مهمی را به همراه داشت و آن جدیت آمریکا برای حضور نیابتی خود در منطقه و آغاز برگی از بی ثباتی و فشار به جمهوری اسلامی ایران در مناسبات منطقه می باشد؛ مسئله ای که پیام ویژه آن به رئیس جمهور منتخب ایران مستقیماً در ارتباط است.

قرار داد ۱۱۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی آمریکا با عربستان و  بیانیه پایانی نشست «اسلامی-آمریکایی» ریاض با حضور ترامپ و سران کشورهای عرب پیام مستقیم به رئیس جمهور منتخب  ایران بود، این پیام فارغ از اینکه به کدام جناح پیروز این عرصه می رسد، نشان از یکه تاز بودن ترامپ در مناسبات مداخله جویانه در خصوص ایران می‌باشد، کما اینکه این سیاست در ادامه سیاستهای سلطه جویانه روسای جمهوری آمریکا بوده و  ترامپ به گونه‌ای دیوانه وار به این موضوع در حال دامن زدن است.

اقدامات ترامپ به گونه ای است که تضعیف منافع اسرائیل در منطقه خاورمیانه نیز برای وی اهمیت نداشته و فقط در صدد تقابل با ایران است به طوری که یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی نیز می گوید”عربستان یک کشور متخاصم است و این قراردادها مشخصا ما را با مشکل مواجه خواهد کرد”.  اقدامات جنگ طلبانه، دیوانه وار  و کدخدا منشانه ترامپ در غرب آسیا را می توان در قبال “کره شمالی”  نیز به وضوح احساس کرد.

از سوی دیگر سیاست خارجه دوازدهمین رئیس جمهور منتخب در ۴ سال گذشته نشان داده فقط در صدد تعامل با آمریکا بوده و هیچگونه موضع اقتدار و مقابله در برنامه کاری خود نداشته و در ادامه نیز برای تحقق برجام اقدام مقتدرانه‌ای نخواهد و نمی تواند داشته باشد؛ تحلیل ها نشان می دهد آمریکا به عنوان یک ابر قدرت با ایران مقابله نخواهد کرد و با حکومت های احمق و حقیری مانند عربستان اقدام به تطمیع و هراس افکنی ایران  در عرصه معادلات بین المللی به کار خواهد گرفت، نقشه ای  که به درستی در حال اجرایی شدن می باشد.

این اقدامات، مناسباتی است که در آینده می تواند دولت دوازدهم را به زانو در آورد همانگونه که در حادثه منا سیاست خارجی دولت یازدهم برای پیگیری وضعیت حاجیان در مقابل امیر کویت به زانو درآمد باید منتظر ماند و دید که آیا در قِبل قرارداد ۱۱۰ میلیاردی تسلیحاتی عربستان با آمریکا و اولین بند بیانیه نشست (اسلامی-آمریکایی) ریاض که بر خطرناک بودن مسئله موشک‌های بالستیک ایران تأکید می‌کند در ادامه راه برجام توان نظامی(موشکی) کشور  را به حداقل ممکن تقلیل خواهد داد!؟

پاسخ این سوال را نیز می توان از کنایه منفعلانه وزیر امور خارجه ایران دریافت کرد؛ ظریف در آخرین توئیتر خود نوشته است: “ترامپ از آن پایگاه دموکراسی و میانه‌روی (عربستان)، به ایرانی که تازه انتخاباتی واقعی داشته حمله کرد. این سیاست خارجی است یا دوشیدن ۴۸۰ میلیارد دلار از عربستان؟ ”  و این کنایه  بی‌خاصیت در حالی است که در عمل آمریکا عربستان را تبدیل به یک انبار تسلیحات نظامی بزرگ در کنار ایران نموده که خود منشاء تمامی شرارت ها علیه مسلمانان جهان و تروریست جهانی می باشد  و می تواند در آینده منبعی برای خلق طالبانها و داعش های دیگر در منطقه باشد و از موضع قدرت در تقابل با ایران قد علم کند، مسئله ای که سایه جنگ را بیش از پیش بر سر ایران گسترده خواهد کرد.

انتهای پیام/

میکائیل ستوده -کارشناس ارشد بین الملل و فعال رسانه 

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=191198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x