تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

افراد خارج از کشور حتی بدون داشتن شناسنامه و پاسپورت قادر به رای‌دهی خواهند بود !/چگونه از «چند بار رای دادن» افراد جلوگیری می‌شود؟

  • کد خبر : 190824
  • 28 اردیبهشت 1396 - 17:56
افراد خارج از کشور حتی بدون داشتن شناسنامه و پاسپورت قادر به رای‌دهی خواهند بود !/چگونه از «چند بار رای دادن» افراد جلوگیری می‌شود؟

با توجه به افزایش بسیار زیاد صندوق‌های رای، بطور مشخص اعلام نمایید که ملاک انتخاب مسئولین صندوق‌ها، و به ویژه صندوق‌های جدید چه بوده است؟

به گزارش «کمال مهر»، نامه‌ی جمعی از ایرانیان خارج از کشور خطاب به وزیر امور خارجه در مطالبه‌ی ایجاد شفافیت و از بین بردن شائبه‌ی تخلف در روند برگزاری و اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور به شرح زیر می باشد.

جناب آقای دکتر ظریف،
وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

در ابتدا، تشکر ویژه‌ی خویش را نسبت به مساعدت آن وزارتخانه‌ی محترم در تسهیل شرایط رای دادن ایرانیان خارج از کشور ابراز می‌داریم. چند برابر شدن تعداد صندوق‌های رای در امریکا، اروپا و دیگر نقاط دنیا و اطلاع‌رسانی نسبتاً به موقع و مناسب نشان از اهمیت آن وزارتخانه‌ی محترم برای مشارکت حداکثری همه‌ی ایرانیان در سراسر جهان در سرنوشت خویش دارد.

اینک که با درخواست عده‌ی کثیری از ایرانیان خارج از کشور، آن وزارتخانه‌ی محترم به درستی شرایط بهتری نسبت به گذشته برای مشارکت حداکثری همه هم‌میهنان عزیزمان در انتخابات پیش رو فراهم کرده است، ما به عنوان جمعی از ایرانیان ساکن خارج، از وزارت امور خارجه تقاضا داریم که روندهای اجرایی و نظارتی انتخابات در حوزه‌های رای‌گیری خارج از کشور را بصورت شفاف برای ایرانیان توضیح داده و بطور مشخص به سوالات زیر پاسخ دهد:

۱- با توجه به افزایش بسیار زیاد صندوق‌های رای، بطور مشخص اعلام نمایید که ملاک انتخاب مسئولین صندوق‌ها، و به ویژه صندوق‌های جدید چه بوده است؟

۲- آیا برای تمامی صندوق‌ها ناظر معرفی شده یا خیر؟ ملاک انتخاب ناظر چه بوده است؟

۳- در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران، افراد تنها با ارائه‌ی شناسنامه مجاز به رای دادن اند که ثبت مهر در قسمت مخصوص، امکان تخلف و رای دادن مجدد را بسیار کم می‌کند. با توجه به ساز و کار اعلام شده (www.iranelection.me)، افراد خارج از کشور حتی بدون داشتن شناسنامه و پاسپورت قادر به رای‌دهی خواهند بود! چگونه از «چند بار رای دادن» افراد با مدارک شناسایی مختلف در شعب مجزا و نزدیک به هم جلوگیری می‌شود؟ آیا ساز و کار​ی برای جلوگیری از چند بار رای دادن افراد و همچنین رای دادن بدون مدرک شناسایی وجود دارد یا خیر؟

انتظار همه ما از آن وزارتخانه محترم این است که با همکاری تمام نهادهای قانونی درگیر در امور اجرا و نظارت امر خطیر انتخابات و رای مردم، که حق الناسی بر گردن تمام مسئولین نظام اسلامی است، تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد اهتمام کامل را در اعمال شفافیت حداکثری در تمام مراحل رای‌گیری و شمارش آراء در خارج از کشور به کار بندند. این امر مسلماً نه تنها سبب از بین رفتن شائبه‌ی تخلف و کاهش انگیزه‌ی مشارکت ایرانیان خارج از کشور در دوره‌های آتی خواهد شد، بلکه گامی مهم برای کسب اعتماد متخصصان و سرمایه‌های انسانی در خارج از کشور نیز می‌باشد.

به امید فردایی بهتر برای ایران عزیز،
جمعی از ایرانیان خارج از کشور
۲۷ اردیبهشت ۹۶
دو روز پیش از رای‌گیری

رونوشت: وزارت محترم کشور و شورای محترم نگهبان

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=190824

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x