تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

جدیدترین وضعیت میدانی سوریه به تفکیک استان‌ها+نقشه میدانی

  • کد خبر : 182117
  • 30 بهمن 1395 - 16:07
جدیدترین وضعیت میدانی سوریه به تفکیک استان‌ها+نقشه میدانی

جنگ شبه‌جهانی علیه سوریه ۶ ساله شد و بر خلاف آرامش در بسیاری از نقاط سوریه، هنوز برخی استان‌ها شاهد درگیری شدید و سنگین است.

گروه بین الملل «کمال مهر»: سعید نصیری فر – یوسف گنجی‌زاده –

شش سال پس از جنگ جهانی علیه ملت و دولت سوریه، مناطق مختلف این کشور همچنان شاهد درگیری‌های سنگین میان ارتش و عناصر تروریستی است.

اگرچه استان‌های حسکه، طرطوس، سویداء و تا حدودی لاذقیه، دمشق، حماه و مرکز استان حمص روزهای نسبتا آرامی پشت سر می‌گذارند اما درگیری‌ها در استان‌های حلب، الرقه، دیرالزور، قنیطره، درعا، شرق و شمال استان حمص بشدت ادامه دارد.

اندازه بزرگتر نقشه اینجا  

استان دیرالزور: دهها هزار نفر از مردم شهر دیرالزور همچنان در محاصره گروه تروریستی داعش قرار دارند و کمک‌های غذایی و نظامی از طریق بالگردها و هواپیماهای باری ارسال می‌شود.

عناصر تروریستی داعش در یک ماه گذشته با حملات سنگین تلاش کردند فرودگاه شهر دیرالزور را به اشغال خود در آوردند که با مقاوت نیروهای سوری ناکام ماندند.

درگیری‌ها میان نیروهای سوری و مقاومت با عناصر تروریستی داعش در شهر دیرالزور و حومه فرودگاه ادامه دارد.

گروه تروریستی داعش توانسته ارتباط نیروهای سوری شهر دیرالزور با فرودگاه این شهر را قطع کند. تلاش ارتش سوریه برای عقب راندن تروریست ها از گورستان و منطقه کارگران برای شکست حصر فرودگاه ادامه دارد.

استان حلب: پیچیدگی های نبرد در شمال شرق استان حلب به اوج خود رسیده است؛ نیروهای ارتش متجاوز ترکیه و سایر عناصر تروریستی با اشغال برخی مناطق شمالی این استان در تلاش هستند شهر راهبردی الباب را هم تصرف کنند که تاکنون با ضد حملات داعش به موفقیتی دست نیافته‌اند.

در مقابل ارتش سوریه با عملیات گسترده توانست بیش از ۴۰۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی را در شمال شرق حلب بازپس بگیرد و به سوی شهر الباب حرکت کند اما با تصرف بخش‌هایی از شهرک تادف توسط نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی راه بر روی ارتش سوریه برای پیشروی به سوی شهر الباب بسته شد.

با سد شدن راه برای پیشروی نیروهای سوری به شهر راهبردی الباب احتمال درگیری با  ارتش ترکیه وجود داشت که با دخالت روسیه از این مسئله جلوگیری شد.

این موضوع باعث شد تا نیروهای ارتش سوریه مسیر خود را به سوی شهر دیرحافر، دومین پایگاه بزرگ گروه تروریستی داعش در استان حلب تغییر دهند. در حال حاضر نیروهای سوری در فاصله ۵ کیلومتری این شهر قرار دارند.

حال باید در روزهای آینده منتطر ماند و دید که آیا ارتش ترکیه و متحدان تروریستش می توانند در شمال شرق استان حلب، شهر الباب را به اشغال خود در بیاروند یا با مقاومت گروه تروریستی داعش همچنان به عقب گرد خود ادامه می دهند.

قابل ذکر است نیروهای موسوم به دموکراتیک کُرد به دستور مستقیم دولت آمریکا از انجام عملیات در شمال شرق استان حلب منع شده اند.

برخلاف اوضاع متلاطم میدانی در شرق و شمال شرق استان حلب، تحولات میدانی در غرب این استان در آرامشی شکننده و آتش بسی ناپایدار به سر می برد.

استان الرقه: نیروهای موسوم به دموکراتیک کرد در این استان دست برتر را در اختیار دارند و پیشروی های آنان به سوی شهر رقه با حمایت هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا ادامه دارد.

نیروهای دموکراتیک کرد مرحله سوم عملیات پاکسازی حومه شهر رقه را هم آغاز کرده اند و از محور شرقی به ۵ کیلومتری این شهر رسیده اند.

نیروهای کرد از محور شمالی و غربی در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر رقه، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش قرار دارند.

قابل ذکر است نیروهای دمواکراتیک کرد در قبال منع شدن از انجام عملیات در شمال شرق استان حلب، امتیاز پیشروی به سوی شهر الرقه را دریافت کردند.

استان حمص: شرق استان حمص همچنان شاهد درگیری های سنگین میان نیروهای جبهه مقاومت با عناصر تروریستی داعش است.

نیروهای جبهه مقاومت و ارتش سوریه پس از تامین امنیت فرودگاه بسیار مهم تی ۴، پیشروی به سوی شهر تدمر، میادین گازی و نفتی را در دستور کار قرار دادند.

در حال حاضر، فاصله نیروهای جبهه مقاومت و ارتش سوریه با شهر تدمر از محور غربی ۲۴ کیلومتر است. در دو هفته گذشته بیش از ۸۷۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی در شرق استان حمص آزاد شده است. قابل ذکر است کثریت مناطق اشغال شده در شرق استان حمص بیابانی و خالی از جمعیت است.

عناصر تروریستی در شمال استان حمص هم تحرکاتی برای قطع ارتباط  شهر حمص با مناطق شمال شرقی و جنوب استان حماه انجام داده اند که با واکنش قاطع نیروهای سوریه به نتیجه نرسیدند.

استان درعا: اگرچه با برقراری آتش بس، استان درعا تا حدود زیادی به سمت آرامش پیش رفت اما عناصر تروریستی در روزهای گذشته با نقض توافق تلاش کردند از منطقه درعا البلد ( جنوب شهر درعا ) به سوی محله المنشیه پیشروی کنند که با مقاومت نیروهای سوری تاکنون ناکام مانده اند. سایر مناطق استان درعا در آرامشی نسبی قرار دارند.

استان قنیطره: عناصر تروریستی در این استان از حمایت کامل و علنی رژیم صهیونیستی برخوردار هستند.

تلاش گروه های تروریستی در این استان برای اشغال شهرک حضر و شکست محاصره هم قطاری هایشان در جنوب غرب استان دمشق ( شهرک بیت جن) تاکنون با شکست روبه رو شده است.

استان ادلب: درگیری‌ها در استان ادلب میان گروه‌های تروریستی در روزهای گذشته گزارش شده است.

گروه تروریستی جبهه النصره در این استان تلاش می کند گروه های تروریستی نزدیک به دولت ترکیه را وادار به تسلیم کند.

شهروندان شهرک های الفوعه و کفریا در شمال شرق مرکز استان ادلب نیز همچنان در محاصره گروه های تروریستی قرار دارند.

 استان دمشق: این استان پس از پاکسازی منطقه راهبردی وادی بردی و تامین آب شهروندان پایتخت، روزهای نسبتا آرامی را با یک توافق آتش بس شکننده می گذراند.

بخش زیادی از حومه غربی استان دمشق به کنترل نیروهای سوری درآمده اما با این وجود برخی عناصر تروریستی در برخی مناطق از جمله بیت جن تلاش هایی برای شکست محاصره کردند اما به نتیجه قابل محسوسی دست نیافتند.

حومه شرقی دمشق نیز در مقطع فعلی روزهای آرامی را پشت سر می گذارد و تلاش های مقطعی تروریست ها برای اشغال مجدد برخی مناطق ناکام مانده است.

انتهای پیام/ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=182117

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x