تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

مردم بپذیرند «باغ سیب مهرشهر »مرده است/ رهبری برای احیای باغ دستور دادند

  • کد خبر : 180942
  • 26 بهمن 1395 - 5:10
مردم بپذیرند «باغ سیب مهرشهر »مرده است/ رهبری برای احیای باغ دستور دادند

روزهای گذشته شاهد پاکسازی منطقه وسیعی از قسمت شرق باغ بودیم که بازتاب های زیادی در شبکه های اجتماعی و شبکه های تلویزیونی بیگانه به همراه داشت براستی حقیقت چیست؟

به گزارش «کمال مهر»؛  باغ سیب مهرشهر این روزها شاهد تغییر و تحولات بزرگی است البته باغ در سالهای اخیر حال و روز خوبی نداشته است، بیشتر درختان باغ خشک شده اند و بخشی از آن هم دچار بیماری هستند.

روزهای گذشته شاهد پاکسازی منطقه وسیعی از  قسمت شرقی باغ بودیم که بازتاب های زیادی  در شبکه های اجتماعی و شبکه های تلویزیونی بیگانه به همراه داشت و این در حالی بود که در ابتدای قسمت شرقی مقابل جاده سلامت پلاکاردی برای این تغییرات نسب گردیده بود.

پلاکارد احیای باغ سیب- بهمن95

پلاکارد احیای باغ سیب- بهمن۹۵

حقیقت جریان رسانه ای نجات باغ سیب

قبل از بررسی وضعیت جدید باغ، مسئله جدی رسانه ای شدن گاه و بیگاه اتفاقات باغ سیب مهرشهراست، این در حالی است که «کمال مهر» در سالهای اخیر در این خصوص جریان سازی های متعددی را در کارنامه خود داشته است و سرویس ویژه ای در این خصوص ایجاد کرده است. (اینجا)

با یک مرور کلی از روند شکل گیری تخریبی باغ سیب به جریان “حقیقت رسانه ای نجات باغ سیب”  پی خواهیم برد؛ این روند از۲دهه قبل شکل گرفته و این موضوع از دید کسانی که  در این منطقه زندگی می کنند پوشیده نبوده است، اما در ۲ سال اخیر  شاهد بودیم برخی  افراد صرفاً جهت خود نمایی و اتخاذ مواضع ضدنظام  مسئله را به شبکه های بیگانه کشانده اند و تخریب عمدی و یا طبیعی باغ برای آنها که در طول زمان به صورت نامحسوس بوده اهمیتی نداشته و به آن توجه نمی کردند که در این اواخر نیز در جهت ایجاد هیاهو و شانتاژ خبری تریبون رسانه های بیگانه شده اند.

نکته جالب دیگر اینکه  این محل، سالهاست تردد شهرداران منطقه۴ بوده و یا حتی برخی از مسئولین شهری و کشوری نیز در این منطقه زندگی و یا تردد می کردند و یا برخی از مردم در این منطقه از موقعیتهای اجتماعی خاص برخوردار بودند اما هیچ یک از این افراد طبقه خاص، پیگیری جدی برای حفظ درختان باغ نکردند. و فقط در برهه ای مردم محلی جلوی مزایده فروش باغ سیب مهرشهر را گرفتند.

این در حالی است که به جرأت می توان گفت جریان صحیح رسانه ای روشنگری روند تخریبی این باغ از سال ۱۳۹۱ همزمان با تاسیس پایگاه خبری تحلیلی «کمال مهر» پیگیری و رسانه ای شد.

بطور مثال خبر آتش و تبر؛ همدم درختان باغ سیب مهرشهر سرآغاز جریان بیداری مردم و مسئولین برای جلوگیری از انهدام باغ بود؛ تهیه گزارش های خبری و یادداشتهای متعدد و حتی اطلاع رسانی ازطرح  مسکونی شدن باغ سیب مهرشهر و  یا طرح مسئله “ اموال در اختیار ولی فقیه” در یادداشت باغ سیب مهرشهر؛ ریه های سرطانی کلانشهر کرج باعث پیگیری قانونی برای تعیین تکلیف باغ از طرف مسئولین ازسوی مقام معظم رهبری گردید؛ که در نهایت با دستور معظم له مقرر شد باغ سیب با حفظ موقعیت و اهتمام مسئولین مورد احیاء قرار بگیرد.

این پیگیری ها باعث شد،بذل و بخشش«باغ سیب مهرشهر» بین دو دستگاه دولتی ناکام بماند و با این تدبیر رهبری حتی با طرح تبدیل “باغ به پارک”  جلوی ساخت و سازهای بعدی آن نیز گرفته شد و عملاً  تیرهایشان  به سنگ بخورد.

 

 

بیماری و پیری درختان باغ سیب حقیقت تلخی که باید پذیرفت

حال موضوع اصلی که قرار بود به آن بپردازیم  وضعیت کنونی باغ سیب مهرشهر است، آنچه که کارشناسان و اساتید دانشگاه های کشاورزی البرز اذعان دارند عمر درختان این باغ پایان یافته است، همچنین با وجود آفت بسیار بالای درختان، باغ سیب مهرشهر ۱۰ سال آینده وجود نخواهد داشت و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد درختان خشک شده اند.

افکار عمومی این موضوع را باید بپذیرد که باغ سیب مهرشهر به نوعی “مرده است” و همچنین احیای آن مسئله ای «ملی» و در مسیر اصلی خود و در جهت منافع مردم قرار گرفته است و همچنین برنامه قطع درختان خشک و یا بیمار در زمستان یعنی در زمان خواب باید انجام شود تا جریان  تراژدی قطع درختان باغ سیب مهرشهر سال(۹۴) تکرار نشود. مردم فهیم نگرانی خود را با همراهی مسئولین رفع کرده و به احیای باغ یاری برسانند.

در همین راستا دادستان عمومی و انقلاب کرج نیز بخاطر برخی نگرانی ها و  “رد” خبرهای مربوط به تخریب یا تغییر کاربری باغ سیب کرج گفته است “دستگاه ها مکلف شده اند تا پایان سال ۹۶، این باغ را احیا کنند.”  این در حالی است که دستگاه قضایی مسئله را دنبال خواهد کرد و این موضوع جای نگرانی نداشته بلکه جای خوشحالی است.

اما در پایان  نکته دیگر اینکه در سال گذشته بخشی از باغ که در ماجرای قطع ۲هزار اصله، درختکاری شده بود در اصل نهال های یکساله ای جایگزین  شد که برخی شواهد نشان می داد بدون رسیدگی رها شده بودند حال باید دید اثری از این درختکاری در سال جدیدخواهد بود؟ همچنین کیفیت احیای بخش های جدید و رسیدگی به آن در آینده چگونه خواهد بود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=180942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x