تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

پیش‌بینی رئیس‌جمهوری «ترامپ» در رمان «کینگ»

  • کد خبر : 180966
  • 24 بهمن 1395 - 15:43

در رمان «منطقه مرده»، فردی به نام «گِرِگ استیلسون» که در بازار بورس کار می‌کرده و همه او را یک دلقک می‌خوانند، پس از از سر گذراندن حوادثی، وارد سیاست می‌شود و کل واشنگتن را به دست می‌گیردکه شباهت‌های زیاد شخصیت اصلی آن با رئیس‌جمهور جدید آمریکا، بسیار قابل توجه است.

به گزارش کمال مهر به نقل از ایسنا، «ماشابل» نوشت:‌ «استفن کینگ» نویسنده رمان‌های «مسیر سبز» و «رستگاری در شائوشنک»،‌ در سال ۱۹۷۹ رمانی به نام «منطقه مرده» به نگارش درآورد که شباهت‌های زیاد شخصیت اصلی آن با رئیس‌جمهور جدید آمریکا، بسیار قابل توجه است.
در رمان «منطقه مرده»، فردی به نام «گِرِگ استیلسون» که در بازار بورس کار می‌کرده و همه او را یک دلقک می‌خوانند، پس از از سر گذراندن حوادثی، وارد سیاست می‌شود و کل واشنگتن را به دست می‌گیرد.
این کتاب در سال ۱۹۸۰ نامزد جایزه «لوکاس» شد. «کینگ» این رمان را به پسرش «اوون» تقدیم کرده است.
داستان این اثر درباره مردی است که پس از بیرون آمدن از یک کمای چهارساله، بخشی از مغزش موسوم به «منطقه مرده» آسیب می‌بیند اما او به قدرت باورنکردنی پیش‌بینی آینده دست پیدا می‌کند. بیدار می‌شود و می‌فهمد که می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند.
به طور کنایه‌آمیزی، این دقیقا کاری است که رمان «کینگ» انجام داد. «گِرِگ استلیسون» از آدمی که همه حرکت‌های او را جوک می‌دانستند،  به فردی قدرتمند و سپس یک تهدید سیاسی تبدیل می‌شود و این دقیقا اتفاقی است که این روزها در ایالات متحده آمریکا رخ داده است.
«استفن کینگ» خو، سال گذشته در توییتر به این شباهت اشاره کرد و نوشت: «شباهت‌های بین دونالد «ترامپ» و «گِرِگ استیلسون» رمان «منطقه مرده»، دارد ته دل مرا خالی می‌کند.» این توییت «کینگ» با واکنش هواداران او و تأیید شدن این پیام از سوی آن‌ها روبه‌رو شد.
در بخش‌هایی از این کتاب به توجه بیش از حد «گِرِگ» به “بزرگی” و “بزرگ شدن” که این روزها شعار اصلی «ترامپ» است، اشاره شده است. «استیلسون» جوانی تاجر است که دغدغه “به اوج رسیدن” دارد. این کلمه بارها در بخش‌های مختلف رمان «کینگ» تکرار شده است.
«دونالد ترامپ» هم در سخنرانی‌های خود بارها گفته که می‌خواهد آمریکا را دوباره بزرگ کند و به اوج برساند.
«گِرِگ» فردی است که به داشته‌های کنونی زندگی‌اش رضایت نمی‌دهد و برای رسیدن به جاه‌طلبی‌هایش، پا روی هر چیز و هر کسی می‌گذارد.
در بخش دیگری از گزارش «ماشابل»، به سخنرانی‌های پرشور ضدقهرمان داستان «کینگ» اشاره شده: «او نام خودش را فریاد می‌کشید و می‌گفت:…گِرِگ…گِرِگ…گِرِگ…»
گردهمایی‌های پرشور سیاسی و جمعیت زیادی که در کمپین انتخاباتی «دونالد ترامپ» به چشم می‌خورد، دقیقا شبیه همین شعار دادن‌ها و هیجان‌های بیش از حد هواداران «استیلسون» بود.
در این گزارش همچنین به شباهت‌ واکنش‌های دیگر سیاست‌مداران به «دونالد ترامپ» و «استیلسون» اشاره شده است. زمانی که گزارش گردهمایی‌های انتخاباتی «استیلسون» روی آنتن تلویزیون می‌رود، مردم به او می‌خندند و کل کمپین به شکل یک جوک درمی‌آید.
درست است که پوشش رسانه‌ای سخنرانی‌های انتخاباتی «ترامپ» در سال گذشته خیلی جدی گرفته شد، اما اگر به تابستان سال ۲۰۱۵ برگردیم، تصویری که رسانه‌ها از این بیزنس‌من و تولیدکننده برنامه‌های تلویزیونی نشان می‌دادند، چیزی شبیه همان تصاویری است که «کینگ» در کتابش توصیف کرده است.
در رمان «منطقه مرده» در کمال تعجب می‌بینیم که بسیاری از مردم به «استیلسون» رأی می‌دهند، که همین مسئله در آمریکا و زمان رأی آوردن «ترامپ» مشاهده شد.
روی کار آمدن فردی همچون «گِرِگ استیلسون» در رمان «منطقه مرده» کینگ، شروع به کار یک حکومت پر از خشونت است، اما مشخص نیست پایان داستان «ترامپ» به کجا ختم خواهد شد. «کینگ» این کتاب را ۳۶ سال پیش از این‌که «ترامپ» پشت تریبون کاندیداتوری ریاست جمهوری آمریکا بایستد، به نگارش درآورد.
«استفن کینگ» خالق بیش از ‌۲۰۰ اثر ادبی در ژانرهای وحشت و خیال‌پردازی است. وی نویسندگی را در سن هفت‌سالگی و بعد از پیدا کردن یک صندوقچه‌ حاوی کتاب‌های جنایی آغاز کرد و با نام‌های مستعار «ریچارد باچمن» و «جان سوئیتن» تاکنون آثار متعددی نوشته است. رمان‌های «کینگ» چنان با گرمی از سوی خوانندگان او روبه‌رو شد که دیری نپایید به سینما نیز راه یافت.
کارگردانان بزرگ با اقتباس از رمان‌های او فیلم‌های بسیاری ساخته‌اند. فهرست برخی از این فیلم‌ها که با بازی درخشان بازیگران نامدار بر پرده رفته از این قرار است: «مسیر سبز»، «رهایی از شائوشنک» و «مه» به کارگردانی «فرانک دارابونت»، «میزری» به کارگردانی «راب راینر» و «۱۴۰۸» به کارگردانی «مایکل هاف استروم».

انتهای پیام

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=180966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x