تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

شلیک به عمق استراتژیک عربستان در خواب شبانه پاتریوت‌ها/ نصب موفق کلاهک جدید روی «برکان ۲» +عکس

  • کد خبر : 180441
  • 21 بهمن 1395 - 9:16
شلیک به عمق استراتژیک عربستان در خواب شبانه پاتریوت‌ها/ نصب موفق کلاهک جدید روی «برکان ۲» +عکس

موشک برکان ۲ بردی بیش از ۸۰۰ کیلومتر داشته و از قدرت تخریبی بیشتری برخوردار است. نکته قابل تامل که پیام‌ مهمی را به طرف‌های متجاوز به یمن منتقل می‌کند آن است که در این موشک از کلاهک سنگین‌تری نسبت به مدل قبلی استفاده شده است.

به گزارش «کمال مهر»، با گذشت حدود دو سال از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به خاک کشور یمن، عدم توفیق ارتش پر زرق و برق سعودی که با اتکا به دلارهای نفتی، توهمات اشغال چند هفته و نهایتا چند ماهه کشور همسایه خود را داشت در یک چرخش راهبردی و مهم، تبدیل به دفاع در عمق استراتژیک خود شده است.
در تازه ترین اتفاق، ارتش یمن بامداد روز دوشنبه ۶ فوریه و در واکنش به ۲۲ دوماه حملات سعودی ها به این کشور، بار دیگر یک فروند موشک بالستیک شلیک کرد که این بار، هدف  پایگاهی نظامی در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر ریاض پایتخت عربستان بود.
ارتش یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به تجاوز نظامی عربستان، بامداد دوشنبه یک فروند موشک از نوع «برکان ۲» که نوع بهینه شده موشک «اسکاد» است به پایگاه المزاحمیه در جنوب شهر ریاض شلیک کرده و به پایگاه نظامی هدف، برخورد کرده است. ارتش یمن با انتشار فیلم شلیک موشک، تاکید کرد که این اقدام، شلیکی موفق بوده است.
بعد از این حمله دولت سعودی همچون دفعات قبلی سعی کرد تا منکر وقوع چنین رخدادی بشود یا حداقل اصابت این موشک به هدف مذکور را زیر سوال ببرد اما شهروندان عربستانی که در نزدیک محل حادثه سکونت داشتند در شبکه های اجتماعی از وقوع انفجاری مهیب شبیه به زلزله یا برخورد شهاب سنگ به زمین خبر دادند!
یمن
یمن
واکنش تویتری کاربران عربستانی به حمله موشکی یمنی ها
برکان؛ خانواده موفق و مشهور موشکی یمن
پیش از این ارتش یمن با استفاده از موشک برکان ۱ (آتش فشان-۱) موفق شده بود تا عمق خاک عرستان در سمت غرب این کشور را اهدف قرار دهد. ارتش یمن در بیانیه خود اعلام کرده است که موشک برکان ۲ نیز نوعی ارتقاء یافته از موشک اسکاد است و برد آن بیش از ۸۰۰ کیلومتر و قدرت تخریبی آن نیز از برکان ۱ بیشتر است.
یمن
موشک برکان ۱
برای فهم راحت تر تغییرات در برکان ۲ بهتر است در ابتدا نگاهی به برکان ۱ داشته باشیم.
موشک برکان یک که در شهریور ماه سال جاری با استفاده از آن، پایگاه الفهد در استان طائف مورد اصابت قرار گرفت یک ارتقاء مهم و بهینه سازی بر روی موشک اسکاد سی ساخت شوروی سابق محسوب می شود که با کمترین امکانات توسط متخصصان میهن دوست یمنی صورت گرفته است. شلیک موشکی بالستیک به برد ۸۰۰ کیلومتر به درون خاک عربستان سعودی تا به آن زمان سابقه نداشته و این برای اولین بار بود که این عمق از خاک این کشور مورد حمله قرار گرفت.
 منابع یمنی برد این موشک را که پایگاه هوایی ملک فهد در عمق خاک عربستان را هدف قرار داده بود، در حدود ۸۰۰ کیلومتر و وزن سر جنگی آن را در حدود ۵۰۰ کیلوگرم اعلام کرده اند. همچنین طول برکان ۱، ۱۲ متر اعلام شده است.
با نگاهی به دارایی قبلی ارتش یمن می توان به موجود بودن موشک های اسکاد بی و سی در این کشور پی برد. با توجه به تصاویری که از برکان ۱ منتشر شده است می توان متوجه شباهت بالای این موشک با موشک های سری اسکاد شد.
یمن
استان طائف عربستان در برد کامل موشک برکان۱

از نظر مشخصات، موشک برکان ۱ به موشک اسکاد سی شبیه تر است. سامانه موشکی اسکاد C به عنوان یک موشک بالستیک تاکتیکی در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی طراحی و ساخته شد. این موشک به نسبت به دو مدل قبلی خانواده اسکاد موشکی سنگین تر محسوب می شود. این موشک به طور کل وزنی در حدود ۶۴۰۰ کیلوگرم داشته، برد آن ۶۰۰ کیلومتر و وزن سر جنگی آن نیز ۶۰۰ کیلوگرم بوده است.

فارغ از هدف قرار دادن یا ندادن پایگاه هوایی مهم و استراتژیک فهد – که شواهدی از موفق بودن این شلیک و خالی شدن پایگاه و مناطق اطراف آن حکایت دارد- موضوع مهمتری در این شلیک اول نهفته بود چراکه با توجه به برد موشک برکان ۱ توسط نیروهای یمنی شلیک شده بود، می توان از فاصله ۸۰۰ کیلومتری بین محل شلیک تا محل فرود خبر داد که نسبت به ساختار کلاسیک و برد مشخص موشک اسکاد سی، تفاوت قابل توجهی داشت.

یمن
پایتخت عربستان در برد موشک برکان ۱

بر این اساس، به نظر می رسد متخصصان این کشور، با کاهش ۱۰۰ کیلویی وزن سر جنگی، حدود ۲۰۰ کیلومتر به برد اضافه کرده بودند و این شاهکار مهم می توانست مناطق مهمی از جمله پایتخت عربستان را هدف قرار دهد.

این روش از سالهای پیش برای افزایش برد موشک ها و یا هواپیماهای رزمی استفاده می شد که بر اساس آن با کاهش مواد منفجره یا مهمات حمل شده برد افزایش پیدا می کند. البته بحث کاهش دادن وزن سر جنگی و در کنار ان، طراحی و ساخت سرجنگی سبک شده نیز از جمله چالش های مهم و حساسی است که کارشناسان یمنی توانسته اند بر آن غلبه کنند اما رسانه های عربی و غربی جرات پرداختن به آنرا ندارند.
برکان ۲ هم با موفقیت به هدف خورد
اما موشک برکان ۲ بر اساس اعلام مقامات یمنی بردی بیش از ۸۰۰ کیلومتر داشته و در عین حال از قدرت تخریبی بیشتری نیز برخوردار است. نکته مهم و قابل تامل که می تواند پیام های مهمی را به طرف های عربی و غربی متجاوز به یمن منتقل کند آن است که به نظر می رسد در این موشک جدید از کلاهک سنگین تری به نسبت مدل قبلی استفاده شده است.
یمن
منطقه مورد اصابت قرار گرفته توسط موشک برکان ۲ در نزدیکی ریاض
یمن
با توجه به بررسی ظواهر و تصاویر منتشر شده از مدل موشک برکان ۲ و مقایسه آن با برکان ۱ این نکته حائز اهمیت است که با تغییر شکل ظاهر سر جنگی این موشک، با طراحی پیشرفته تر و با رعایت بیشتر مسائل طراحی آیرودینامیک مواجه هستیم که متخصصان یمنی با دانش خود، جهت استفاده بهتر از ذخائر موشکی به جا مانده از سالها قبل، از آن بهره گرفته اند و این طراحی جدید، می تواند سرعت بیشتری را در زمان شیرجه به سمت هدف برای موشک بالستیک مذکور تامین کند.
آیا آل سعود پیام را دریافت کرده است؟

آنچه که مشخص است نیروی یمنی بار دیگر با شلیک موشکی پیشرفته تر و با برد بیشتر صرفا پیام اخطاری را به ریاض ارسال کرده اند. موشک برکان ۱ با برد ۸۰۰ کیلومتر نیز توان هدف قرار دادن ریاض را داشت و منطقه طائف در غرب این کشور را هدف قرار داد و حالا موشک برکان ۲ با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر و سر جنگی مخرب تر منطقه ای در نزدیکی ریاض یعنی محدوده ای از عمق استراتژیک سعودی را هدف قرار داده است که قطعا با توجه به اهمیت سیاسی و اقتصادی این منطقه، در برد سامانه های پرادعای پاتریوت قرار داشته اما خبری از موفقیت آن در مقابل تنها یک فروند موشک نسل قدیم اسکاد قابل انتشار نیست!

دستیابی به چنین توانمندی مهم که قطعا به پایگاه‌ های سعودی در مرزها منحصر نمی‌ شود، این نکته را به اثبات می رساند که اکنون ارتش یمن وارد معادله جدید بازدارندگی و پاسخ سطح به سطح شده است که دیگر جواب هایش محدود به شلیک چند راکت و گلوله توپخانه نبوده و هر هدف و پاسخ مورد نیاز، در تیررس موشک های بالستیک این کشور است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=180441

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x