تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

آمریکایی ها به ایران و ایرانی به عنوان مستعمر خود نگاه می کردند / هیچ کشوری در ارتباط با آمریکا سود نخواهد کرد

  • کد خبر : 177953
  • 09 بهمن 1395 - 18:53
آمریکایی ها به ایران و ایرانی به عنوان مستعمر خود نگاه می کردند / هیچ کشوری در ارتباط با آمریکا سود نخواهد کرد

مصاحبه ای با اکبر رحیمی ٬ بازیگر نقش امام خمینی(ره) در سریال مستند ۱۱۶ روز در نوفل لوشاتو انجام شد و وی در این مصاحبه از گذشته خود و ایران سخن گفت.

به گزارش «کمال مهر» به نقل از تیتر آزاد٬ اکبر رحیمی بازیگر نقش امام خمینی در سریال ۱۱۶ روز در نوفل‌لوشاتو برای دیدار با دوست قدیمی خود به شهرستان آزادشهر آمده بود که خبرنگار ما مصاحبه ای را با وی انجام داد.

سوال : آقای رحیمی خود را برای خوانندگان ما معرفی کنید؟

جواب: من اکبر رحیمی متولد سال ۱۳۲۸ روستای محمدآباد میامی هستم و از سال ۱۳۴۲ به تهران مهاجرت کردم و تاکنون ساکن تهران بوده و حجره‌ای در بازار تهران در خیابان مولوی دارم.

س: اگر امکان دارد در رابطه با گذشته کاری خود برای ما توضیح دهید؟

ج: در قبل از انقلاب من در یک شرکت آمریکایی به نام کمپانی نفت شوی زیکال که بر روی نفت منطقه داشلی برون٬ اینچه برون و مازندران کار می کرد مشغول به کار بودم تا آنکه به تهران رفتم.

س: در زمان همکاری در شرکت نفتی رابطه آمریکایی ها با ایرانیان چگونه بود؟

ج: آمریکایی ها با اینکه در کشور ما کار می کردند٬ توجهی به ایرانیان نداشتند ٬ ما را تحقیر می کردند و به عنوان وحشی به ما نگاه می کردند. آمریکایی ها اخلاقی داشتند و دارند که اگر دست خود را عسل می کردی و در دهانشان می گذاشتی باز هم گاز می گرفتند . آنها به ایران و ایرانی به عنوان مستعمر خود نگاه می کردند.

SDC12039

س: آیا در زمان قبل از انقلاب اوضاع اقتصادی مردم ایران بهتر نبود؟

ج: مردم در ان زمان وضعیت مالی خوبی نداشتند٬ همه چیز بود اما مردم پول نداشتند چیزی بخرند. در همه ایران مردم فقیر بودند و در اکثر نقاط کشور امکانات رفاهی مانند آب ٬ برق٬ گاز٬ و … وجود نداشت.

الان چه از لحاظ امکانات رفاهی و چه از لحاظ قدرت خرید وعیت مردم خیلی بهتر شده است و مردم نباید ناشکری کنند. آنهایی که آن دوران را درک کرده اند قدر این انقلاب را می دانند و اینکه برخی ها می گویند آن زمان بهتر بود دروغ محض است.

س: خاطره ای از زمان شاه بگویید؟

ج: در آن سالها رئیس شهربانی ها مردم را خیلی اذیت می کردند و ساواک هم پدر مردم را در آورده بود. خدا لعنت کند آنها را.

س : آیا شما هم جزء انقلابی ها بودید؟

در سال ۵۶ که چهلم پسر امام بود٬ در مسجد بازار و مسجد جامع جمع شده بودیم و از آنجا که رفتیم٬ شروع کردیم به اعلامیه پخش کردن ٬ من به همراه حاج صفر عجم که از دوستان قدیمی من بود اعلامیه پخش می کردیم واز آن زمان بنده بصورت جدی شروع به مبارزه کردم.

SDC12041
س : آیا بعد از انقلاب هم فعالیت انقلابی ای داشته اید؟

ج: بعد از انقلاب ما در کمیته و نهاد های انقلابی فعالیت داشتیم و بخاطر اینکه امام و مقام معظم رهبری را خیلی دوست دارم هنوز هم فعالیت دارم.

س: به نظر شما آیا ارتباط با آمریکا مشکلات کشور ما را حل خواهد کرد؟

ج: نه خیر٬ آمریکایی ها فقط برده می خواهند و کشورهای جهان را مستعمره خود می دانند و دررابطه با آمریکا هیچ کشوری سود نخواهد کرد٬ چه برسد به کشور ما که از لحاظ ایدئولوژی با آنها مخالف هستیم.

س: نظر شما در رابطه با افرادی که می گویند باید با آمریکا ارتباط برقرار کنیم و چهره آمریکا را برای دیگران بزک می کنند چیست؟

ج: خیلی از این افراد جوان هستند و زمان قبل انقلاب که ایران نماینده آمریکا در منطقه بود را درک نکرده اند و آمریکایی ها را نمی شناسند٬ بعضی از قدیمی ها هم که آن دوران را درک کرده اند و این سخنان را می گویند حقیقت را به جوانان نمی گویند و دروغگو هستند.

س: چطور شد که بازیگر شدید؟

ج: من از قدیم به بازیگری علاقه داشتم اما پدرم با بازیگری مخالف بود و بنده تا پیروزی انقلاب به بازیگری ورود نکردم.

بعد از انقلاب، عضو کمیته و حزب جمهوری اسلامی شدم و در کنار آن با حوزه هنری شروع به فعالیت هنری کردم و در اولین کار خود در فیلم «تیر باران» در نقش محافظ حسن‌علی منصور و عضو ساواک ایفای نقش کردم.

س: تا کنون در چند فیلم دیگر ایفای نقش کردید؟

ج: در ادامه در فیلم‌های کالیمانگا، آتش پنهان، روز باشکوه و مختارنامه حضور داشتم و در دو مستند تاریخی سیاسی تابوت خالی و ۱۱۶ روز در نوفل‌لوشاتو حضور یافتم که نقطه عطف بازیگری من حضور در نقش امام خمینی (ره) در مستند ۱۱۶ روز در نوفل‌لوشاتو است.

س: چی شد که نقش امام به شما پیشنهاد شد؟

ج: در مختارنامه در حال بازی بودم ٬دوست خوبم پریور معیری که از گریمورهای خیلی خوب است به من گفت؛ به عکس شما نگاه کردم٬ قراراست یک سریال مستند درباره زندگی نامه امام درست کنند و نظر بنده این است که قیافه شما برای نقش امام٬ بعد از تبعید ایشان از عراق به پارس مناسب است.

SDC12040
س: احساس شما بعد از پیشنهاد چگونه بود؟

ج: من خیلی خوشحال شدم که نقش بزرگ مرد تاریخ٬ شخصیتی که تمام ابرقدرتها از آن حساب می بردند را به من پیشنهاد داده اند. این یک سعادت بزرگی بود که خداوند نصیب من کرد و باعث افتخار من شد.

س: آیا بازی در این نقش تاثیری در زندگی شما داشته است؟

ج: از زمانی که در این نقش بازی کرده ام سعی میکنم سیره امام را در زندگی خود الگو قرار دهم. من لایق اینکه مانند امام بشوم نیستم اما سعی می کنم راه امام را دنبال کنم.

س: آیا خاطره ای از بازی در نقش امام دارید که برای شما جالب باشد؟

ج: نقش امام همه اش خاطره است. در قسمتی از نقش امام قرار بود در مکانی برای مردم سخنرانی کنم و وزیر خارجه فرانسه مانع سخنرانی من شود. من با اینکه نقش بازی میکردم خیلی ناراحت و عصبانی شدم و اعصابم بهم ریخت.

س: برای سوال آخر ٬ چرا ناراحت شدید؟

ج: با خودم می گفتم اینها حاضر نیستند نظر مخالف خودشان را بشنوند و این مسئله که از سخنرانی من جلوگیری کردند مرا عصبانی کرد. من در تعجب هستم که امام (ره) چگونه می توانست با این مشکلات روبرو شود و با رفتار حکیمانه و محبت به انسانها٬ دلها را به سمت خود جذب کند.

انتهای پیام/پ

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=177953

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x