تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

تحرکات خود جوش مسلمانان برای مقابله با قوانین محدود کننده حجاب

  • کد خبر : 52589
  • 03 شهریور 1393 - 10:10

دولت­‌های بسیاری در کشورهای اروپایی با وضع قوانین محدودکننده یا حذف‌کننده حجاب سعی در از بین بردن مظاهر اسلام دارند اما مسلمانان در نقاط مختلف جهان با ابتکارات خودجوش و غیردولتی به ترویج حجاب پرداختند.

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر،سایت ۵۹۸ در مطلبی نوشت: انتخاب حجاب برای یک زن، مخصوصاً در کشورهای غیراسلامی یا کشورهای اسلامی با قوانین غیراسلامی، نشان از عمق اعتقادات و باورهای قلبی وی درخصوص تعالیم اسلام دارد. چنین زنی است که می­تواند فرزندانی را تربیت کند که با مظاهر کفر و فساد در جهان مبارزه خواهد کرد.

به همین جهت، دولت­های بسیاری در کشورهای اروپایی با وضع قوانین محدود کننده یا حذف کننده­ی حجاب سعی در از بین بردن مظاهر اسلام دارند. اما مسلمانان در نقاط مختلف جهان با ابتکارات خودجوش و غیردولتی به ترویج حجاب و اقناع اذهان تشنه ­ی مردم نسبت به مفهوم زیبا و منطق بی ­بدیل آن دست می­زنند که به نمونه ­هایی از آنها اشاره می­کنیم.

ایالات متحده ی امریکا:

تازه مسلمانان بومی امریکا، در کنار مهاجرین کشورهای دیگر علاقه ­ی وافری به حجاب دارند. اما پس از واقع ای ۱۱ سپتامبر و هجمه­ی وسیع رسانه­ها به مسلمانان، زنان محجبه با بی­حرمتی­ها و رفتارهای ناشایست بسیاری از جانب نهادهای امنیتی و … رو به رو شدند که در نتیجه­ی آن حتی برخی نسبت به این پوشش دل­زده شدند. اما نزما خان، زن مسلمان ساکن نیویورک، با مشاهده­ی وضعیتی که برای زنان مسلمان ساکن امریکا واقع شده بود، برای اولین بار ایده­ی روز جهانی حجاب را با دوستان خویش در میان گذاشت. او هرگز تصور نمی­کرد این ایده به سرعت در تمام نقاط جهان اجرایی گردد و مسلمانان و غیرمسلمانانی از بریتانیا، استرالیا، هند، پاکستان، فرانسه آلمان و … به اجرای آن بپردازند. ایده­ ی نزما به سرعت به ۲۲ زبان زنده­ی دنیا ترجمه گردید و سایت­ها و صفحات اینترنتی گوناگونی در حمایت از آن شکل گرفت. اما ایده­ ی وی چه بود؟ نزما به منظور عادی ساختن حجاب هم برای مسلمانان غیرمحجبه و هم برای غیرمسلمانان، پیشنهاد داد روز ۱ فوریه به عنوان روز جهانی حجاب معرفی شده و در این روز تمامی زنان حجاب را تجربه کنند تا خود متوجه شوند که حجاب مانع فعالیت­های روزمره­ی زنان نمی­شود. دختران، زنان و حتی مردان بسیاری از سرتاسر جهان، در موعد مقرر در سال ۲۰۱۳ با تشکیل گروه­های خیابانی از زنان غیرمسلمان یا غیرمحجبه می­خواستند تا در اجرای این طرح شرکت کنند. هم اکنون ویدیوهای بسیاری از این فعالیت در فضای مجازی وجود دارد.

بریتانیا:

یکی از معضلات مسلمانان اروپایی، محدود بودن انتخاب­های آنان برای داشتن یک پوشش مناسب است. مسلمانان انگلیسی در سال­های اخیر به منظور غلبه بر این معضل و همچنین تشویق زنان و مردان مسلمان غیرمحجبه، دست به گسترش احداث فروشگاه­های عرضه­ی لباس­های اسلامـی زدند. در این فروشگاه­ها که ارائه دهنده­ی آخـرین و جدیدترین مدل­هـای پوشش اسلامی هستند، حتی برای مـردان مسلمان نیز غرفه­هایی در نظر گرفته شده که عرضه کننده­ی لباس­های مناسب و درخور شأن آنان است. گفتنی است خرید اینترنتی از این فروشگاه­ها رونق خوبی دارد.

فرانسه:

با تصویب قانون منع حجاب در فرانسه، زنان مسلمان این کشور از جهات گوناگون (تحصیل، شغل، استفاده از امکانات عمومی شهری و …) دچار سختی­های فراوان شده­اند. در کنار این مسأله، تحمل مظاهر بی­حجابی نیز موضوعی است که با آن دست به گریبان هستند. در حدود دو سال پیش، یک مسلمان خوش­ذوق فرانسوی به منظور ترویج حجاب در کشور خود در مکان­های شلوغ شهری نظیر مترو، دست به اقدامی جالب زد. او مشاهده نمود که دیوارهای مترو پر از تصاویر زنان نیمه برهنه و بی­حجاب است. این زن مسلمان تصمیم گرفت با نقاشی و رنگ­آمیزی این تصاویر جلوه­های فساد و بی­حیایی را از دیوارهای مترو بزداید.

سوئد:

در آگوست سال ۲۰۱۳ واقعه­ای دردناک در سوئد رقم خورد. یک فرد مهاجم مخالف اسلام، با حمله به یک زن مسلمان باردار، روسری وی را کشید و سرش را به یک خودرو کوبید. این حادثه موجب گردید نه تنها زنان مسلمان این کشور به حمایت از وی بپردازند، بلکه حتی زنان غیر مسلمان و سیاست­مداران این کشور نیز در محکومیت این واقعه اقداماتی از جمله تجمعات اعتراض­آمیز انجام دادند. اما ثمره­ی این حادثه چیزی غیر از مطلوب نظر مخالفین حجاب و اسلام بود. پس از این حادثه موج گرایش به حجاب روندی صعودی داشته است. مسلمانان سوئدی از این فرصت استفاده کرده و با برپایی همایش­ها و تجمعات قانونی به تبلیغ حجاب پرداختند. زنان مسلمان و حتی غیرمسلمان بسیاری از سوئد در حمایت از حجاب و زنان محجبه، تصاویر با حجاب خود را در فضای مجازی منتشر کردند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=52589

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x