تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

کابوس لاجوردی و هراس از هتریک ایران

  • کد خبر : 41119
  • 09 خرداد 1393 - 13:34
کابوس لاجوردی و هراس از هتریک ایران

تیم ملی والیبال کشورمان در دومین هفته از مسابقات لیگ جهانی ۲۰۱۴ نخستین بازی خود را جمعه ساعت ۲۳:۰۰ مقابل ایتالیا برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی کمال مهر ؛ حضور والیبال ایران در مسابقات لیگ جهانی امسال نسبت به سال گذشته تا حدودی متفاوت است و حریفان امسال هم مانند زمان ولاسکو با تغییراتی خاص درمصاف با ایران مواجه خواهند شد زیرا آن طور که ازشواهد و قرائن مشخص است ، ” کواچ” جزو مربیانی است که فلسفه و سبک خاص خود را دارد.

با وجود این که لاجوردی پوشان از رویارویی با ایران خاطره خوشی ندارند ولی آنها به دلیل کسب ۲ برد شیرینی که در هفته نخست لیگ جهانی مقابل میزبان جام جهانی فوتبال کسب کرده اند این بار با روحیه مضاعف به میدان می آیند.

پیشینه رویارویی ایران – ایتالیا

آتروری‌ها همواره یکی ازمدعیان جدی قهرمانی درلیگ جهانی هستند و بی وقفه درتمام دوره‌های این رقابت ها از سال ۱۹۹۰ حضور داشته‌اند، ایتالیا از حیث مدال و عنوان دومین تیم پرافتخار پس از برزیل درلیگ جهانی محسوب می‌شود.

تیم ملی والیبال ایران در سال ۲۰۱۰ درمسابقات قهرمانی جهان در میلان به سرمربیگری ” حسین معدنی” مقابل ایتالیا صف آرایی کرد و در یک بازی سخت و سنگین نتیجه را سه بر ۲ دراوج شایستگی واگذار کرد.

دومین رویارویی رسمی ایران و ایتالیا در جام جهانی ۲۰۱۱ ژاپن بود که علی رغم تلاش زیاد ملی پوشان شاگردان ولاسکو نتیجه را سه بر یک واگذار کردند.

در مسابقات لیگ جهانی سال گذشته در نخستین رویارویی ۲ تیم، ملی پوشان کشورمان توانستند در مودنا با نتیجه سه بر یک ( ۲۵ بر ۲۳) ، ( ۲۵ بر ۲۲) ، ( ۲۲ بر ۲۵) و ( ۳۱ بر ۲۹) ایتالیا را شکست دهند.

دومین بازی این ۲ تیم در ” ساساری” برگزار شد و تیم ایران با وجود توانمندی زیاد این بازی سنگین  را واگذار کرد.

کابوسی به نام ایران برای ایتالیایی‌ها

شاید ایتالیایی ‌ها در والیبال جهان زبانزد عام وخاص هستند ولی بازی با ایران برای آنها به یک کابوس پایان ناپذیر تبدیل شده است. ملی‌پوشان ایران در بازی مقابل این کشور به خصوص زمانی که میزبانی مسابقات را برعهده دارند از انگیزه و روحیه جنگندگی بالایی برخوردارند .

والیبال ایران نه تنها برای ملی پوشان ایتالیایی بلکه برای تماشاگران و هواداران ایتالیایی هم به یک کابوس تبدیل شده است.

ایتالیا کلکسیونی از افتخارات در لیگ جهانی

ایتالیایی‌ها سابقه بسیار درخشانی در لیگ جهانی دارند. آنها در هر ۲۴ دوره مسابقات لیگ جهانی حضور داشته و کسب هشت مدال طلا، سه نقره و سه برنز کلکسیونی از افتخارات حیرت انگیزی را برایشان به وجود آورده است. آنها درلیگ جهانی ۲۰۱۳ موفق به کسب مدال برنز شده‌اند.

تاجری که سکاندار ایتالیایی هاست

” مائورو بروتو” سکاندار تیم ملی والیبال ایتالیاست که پس از حضور در لیگ والیبال فنلاند توانست صاحب یک شرکت تولیدی در این کشور شود و حال به عنوان یک تاجر موفق محسوب می شود وی علاوه بر هدایت تیم ملی ایتالیا به عنوان مدیر فنی تیم ملی نوجوانان این کشور نیز فعالیت می کند.

وی سال گذشته در مسابقات لیگ جهانی روزهای خوبی را مقابل ایران تجربه نکرد حال باید دید مقابل تیم کواچ چه تدابیری را در نظر گرفته است.

عملکرد فنی ایتالیایی‌ها روسی و نه برزیلی

والیبال ایتالیا از نظر فنی به خودی خود دارای یک سبک خاص و مستقل است آنها که دارای یکی از معتبرترین لیگ های باشگاهی جهان هستند نه مانند برزیلی‌ها تاکید زیادی روی سرعت دارند و نه مانند روس‌ها ساده و مکانیکی کار می کنند لاجوردی پوشان به کارهای ترکیبی فارغ از پیچیدگی زیاد متکی هستند و در توپ گیری شگرد خاصی دارند.

تراویکا‌ در پست پاسور به عنوان مهره کلیدی لاجوردی پوشان محسوب می شود وی با هوش خود به خوبی اسپکرها را در به ثمر رسیدن پروازهای بلند شان تغذیه می‌کند .

در ترکیب تیم ملی ایتالیا در لیگ جهانی امسال کریستین ساوانی حضور ندارد و خط کاپیتانی روی پیراهن وی به امانوئل‌ بیرارلی ‌ رسید.

جیری کوار،  سیمونه پارودی،  ایوان زایتسف،  دراگان تراویکا، پیانو ماتیو، امانوئل بیرارلی و سالواتوره روسینی ترکیب اصلی لاجوردی پوشان را تشکیل می‌دهند.

جیری کوار و ایوان زایتسف دو مهره کلیدی این تیم هستند زایتسف در دومین بازی ایتالیا و برزیل به تنهایی ۲۳ امتیاز را کسب و به طور تقریبی یک ست برده را به نام خود ثبت کرد.

در صورتی که دریافت های ایتالیایی ها خوب برسد تراویکا با دادن پاس های بریده و جفت و جور خود برای زایتسف‌ وی را راه انداخته و دیگر مقابله با اسپک هایش بسیار سخت می شود.

هم اکنون یکی از بهترین دفاع روی تورهای والیبال جهان پیانو ماتیو است وی در دریافت اسپک‌های قدرتی تجربه بسیار زیادی دارد به طور کلی  سد دفاعی ایتالیا با هماهنگی تراویکا زایتسف و ماتیو بسیار مستحکم است.

افتخارات والیبال ایران 

ایران به عنوان قدرت نو ظهور والیبال قاره کهن بعد از نایب قهرمانی در بازی های آسیایی گوانگ جو، دو مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کرد ملی پوشان کشورمان دو مدال طلا و یک نقره را در کاپ آسیا کسب کرده اند.

آن ها برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ به لیگ جهانی  راه یافتند و رده نهم جهان را به خود اختصاص دادند.

در مسابقات جام جهانی و قهرمانی قاره های جهان توانستند تیم های بزرگ والیبال جهان مثل لهستان ،‌صربستان، ایتالیا و امریکا را شکست دهند.

 کواچ جوان و تجربه لیگ جهانی با ایران

افتخارات والیبال ایران در سال های اخیر با نام خولیو ولاسکو گره خورده است ولی وی چهار ماه پیش از آغاز لیگ جهانی از تیم ملی ایران جدا شد.

مسئولان  فدراسیون پس از رایزنی های فراوان با اسلوبودان کواچ توافق کردند.

وی در کارنامه خود عناوینی مثل مدال طلا و برنز بازی های المپیک را به عنوان بازیکن و کسب عنوان بهترین مربی لیگ ایتالیا و  ۲  قهرمانی لیگ صربستان را دارد.

کواچ که به «بوبو» یا «بوبان» معروف است از ۲۰اردیبهشت ماه پس از کسب نایب قهرمانی لیگ ایتالیا وارد تهران شد و در نخستین روز حضورش ملی پوشان را در بازی مقابل استرالیا هدایت کرد.

بر سطح فنی بالا و قدرت والیبال کواچ هیچ مشکلی نیست اما آیا وی توانسته در این مدت کوتاه ملی پوشان را به خوبی با تمهیدات خود هماهنگ کند سوالی است که باید جواب آن را در زمین مسابقات لیگ جهانی دید.


وضعیت فنی تیم ایران و ساختاری که هرگز دیده نشده است

تیم ملی والیبال ایران، در لیگ جهانی امسال نسبت به سال گذشته در ترکیب خود چند تغییر اساسی داشته است.

مصدومیت حمزه زرینی و فرهاد ظریف و عدم حضور آن‌ها درترکیب اعزامی شاید باعث شود تا در توپ‌گیری و دریافت و حمله ایران مشکلاتی ایجاد شود حال در مقابل ایتالیا تیم ایران به دریافت‌های “علی مباشری”،”فرهاد قائمی” و “میلاد عبادی‌پور” و همچنین توپ‌گیری “عبدالرضا علیزاده” متکی است.

این ساختار تیم ملی ایران در بازی نخست لیگ جهانی تاکنون در هیچ یک از بازی‌های رسمی تیم ایران دیده نشده است . حضور پاسوری باهوش و باتجربه به نام “سعید معروف” می‌تواند برخی نواقص دریافت ایران را بپوشاند و با پاس‌های بی‌نقص و بلند خود ضعف دریافت را به خوبی پوشش می‌دهد.

از طرفی هماهنگی صددرصد محمد موسوی، شهرام محمودی و امیرغفور حاکی از آن است که وضعمان در حمله خوب است همچنین هماهنگی”عادل غلامی” و “محمد موسوی” مقابل اسپک‌های سنگین “زایتسف” راه نجات است.

والیبال نوپای ایران و انتظارات معقول پیروزی‌های سال‌های اخیر والیبال ایران در عرصه‌های اخیر سطح توقعات مسئولان و علاقمندان را تا حدودی بالا برده است .

اما نباید در این میان فراموش کرد که والیبال ایران نوپاست و نباید به هیچ عنوان آن را با ایتالیا و یا برزیل مقایسه کرد. از ملی پوشان یک انتظار معقول داریم آن هم در خاک ایتالیا فقط خوب بازی کنند تا همگان لذت ببرند همین…!

انتهای‌پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=41119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x