تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

وقتی “بی‌بی‌سی” مجموعه “کلاه قرمزی” را به مسائل جنسیتی ربط می‌دهد!

  • کد خبر : 32677
  • 18 فروردین 1393 - 17:09
وقتی “بی‌بی‌سی” مجموعه “کلاه قرمزی” را به مسائل جنسیتی ربط می‌دهد!

آیا “کلاه قرمزی” یک مجموعه تلویزیونی ضد زن است؟ چنین سوالی را فقط می‌توان با لبخند پاسخ داد و جدی‌اش نگرفت اما تعجب انگیز است که کارشناسان بی بی سی فارسی واقعا چنین عقیده‌ای دارند.

 

به گزارش کمال مهر؛ آیا “کلاه قرمزی” یک مجموعه تلویزیونی ضد زن است؟ چنین سوالی را فقط می‌توان با لبخند پاسخ داد و جدی‌اش نگرفت اما تعجب انگیز است که کارشناسان بی بی سی فارسی واقعا چنین عقیده‌ای دارند.

اخیراً در سایت رسمی این شبکه مطلبی منتشر شده به عنوان (کلاه قرمزی، دختر همسایه، دوره و باز تولید کلیشه‌های جنسیتی) که در آن سه نفر با نام‌های “نسرین افضلی”، “سوده راد” و “محسن فرشیدی” مطالبی را علیه این سریال نوروزی تنظیم کرده‌اند. مطالبی که موضوع اصلی آنها ظلمی است که سازندگان سریال کلاه قرمزی در حق زنان ایرانی انجام داده‌اند!

مقاله آخر که اتفاقا نویسنده آن مرد است نسبت به بقیه لحن تندتری دارد و به عبارتی می‌توان آن را عصاره تمام مطالب دیگر دانست.

در این مطلب به قلم محسن فرشیدی آمده ( تلویزیون در ایران غیرخصوصی اداره می‌شود، بدین معنا که نهادهای وابسته به حاکمیت آن را اداره و بدون رقیب خصوصی و یا پاسخگویی به هیچ‌گونه نهادی می‌تواند بر اساس ایدئولوژی و خط فکری خود تولید برنامه کند.

این محتوا و تزریق ایدئولوژی شکل‌های مختلفی دارند. آن‌ها می‌‌توانند در غالب{ظاهرا منظور نویسنده (قالب) بوده} یک برنامه جدی و میزگرد سیاسی و اجتماعی باشند و یا در شیوه و نوع خبررسانی، گاهی در غالب برنامه‌های ورزشی و یا حتی سریال‌ها و برنامه‌های سرگرمی بزرگسالان و کودکان.

“در حوزه زنان، اگر نگوییم همه، اکثریت مطلق مجموعه هاى تلویزیونى در سال‌های اخیر باز تولید ایده اى است که جاى زن را در خانه و در حال بچه دارى نشان می‌دهد. بنابراین اینگونه سریال‌ها و همچنین مجموعه کلاه قرمزى هم از این سیاست کلی به نظر جدا نیستند.”)

در ادامه نویسنده این مطلب بعضی جزئیات سریال را به عنوان شاهدی بر مدعای خود می‌آورد و در پایان نتیجه می‌گیرد که صدا و سیمای ایران زن‌ها را مستخدمین مردها نشان می‌دهد.

او می‌نویسد؛ (بنابراین کلاه قرمزى هم از این سیاست جدا نیست. با نگاهی به گذشته و حال، چه در آموزش و پرورش، چه در صدا و سیما، همچنان به زن به عنوان جنس دوم نگاه می‌شود که این نگاه ناشی از برخورد تبعیض آمیز جنسیتی و عاری از هر گونه منطق اخلاق و انسانی می باشد(.

این ادعاها آنقدر سست هستند که نیاز چندانی به پاسخگویی در قبالشان احساس نمی‌شود وفقط اشاره‌ای به همین اندازه کافی است که همین کانال بی بی سی، دو سال پیش با به راه انداختن یک جنگ روانی مضحک و ناشیانه برنامه کلاه قرمزی را در زمره خطوط قرمز نظام اسلامی معرفی می‌کرد و خبر از ممنوع‌التصویر شدن عروسک جیگر می‌داد، ادعایی که خیلی زود دروغ بودن آن بر ملا شد.

حالا فقط دوسال از آن ماجرا گذشته و برنامه‌ای که بی بی سی آن را معاند نظام معرفی می‌کرد امروز توسط همین شبکه به تبلیغات نرم و نامحسوس نظام اسلامی روی افکار عمومی در جهت القای مرد سالاری متهم می‌شود.

ظاهرا بی بی سی فارسی، دو سال پیش که با محبوبیت فوق‌العاده این مجموعه طرف شد سعی کرد تا آن را به هر نحوی به نفع گروه‌های معاند نظام مصادره کند اما این تاکتیک تاحدی ناشیانه انجام شد که صدا و سیمای ایران به راحتی توانست با ضد حمله‌ای ساده یک گل از ارگان وزارت خارجه انگلیس جلو بیافتد.

حالا اما دو سال گذشته و تناقض گویی این کانال تلویزیونی، برای رعایت احتیاط، نه از زبان مجری اخبار این شبکه بلکه از  زبان کارشناسان آن بیان می‌شود تا مسئولیت این صحبت‌ها از نهاد حقوقی بی بی سی به افراد حقیقی محول شده باشد.

البته محتوای هیچکدام از این مطالب سه گانه در حد و قد کارشناسی نیست و معلوم نیست که عناوین ” فعال حقوق زنان” یا “فعال حقوق برابر” را دقیقا چه کسی و با چه مبنایی به این افراد داده؟

حالا فقط جای یک سوال از متصدیان ارگان بی بی سی باقی می‌ماند و آن اینکه؛  آیا این “کلاه قرمزی” که امروز به تبلیغات نامحسوس برای جمهوری اسلامی در جهت جا انداختن مردسالاری محکومش می‌کنید همان نیست که دو سال پیش به طور خود خوانده وکیل مدافع آن در مقابل همین نظام جمهوری اسلامی شده بودید و سعی می‌کردید آن را به نفع جریانهای دل خواه خودتان مصادره کنید تا در مقابل پرطرفدار بودن یک برنامه تلویزیون ایران از تک وتا نیافتاده باشید؟

واقعیت این است که سریال کلاه قرمزی این‌قدرها هم به تفاسیر عجیب و غریب سیاسی احتیاج ندارد و ما می‌توانیم در مقابل موضع گیری محیرالعقولی که از ارگان وزارت خارجه انگلستان در قبال این سریال اتخاذ کرده به اظهار نظر ساده وزیر خارجه خودمان در اینباره اشاره کنیم  که خیلی راحت و خودمانی گفت:

وقتی کلاه قرمزی را می‌بینم از ته دل می‌خندم.

یادداشت از: میلاد جلیل زاده/

انتهای پیام/ اس

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=32677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x