تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

میکروب مسئول گرم‌شدن جهان کشف شد

  • کد خبر : 24585
  • 03 اسفند 1392 - 12:41
میکروب مسئول گرم‌شدن جهان کشف شد

دانشمندان دانشگاه کوینزلند استرالیا میکروبی را کشف کرده‌اند که نقش مهمی در گرم‌شدن زمین در آینده ایفا می‌کند.

گروه علمی « کمال مهر »؛ این میکروب تولیدکننده متان به نام «متانوژن» (methanogen) در پوشش یخی در حال ذوب‌ شمال سوئد و در لایه زیرسطحی ضخیمی از خاک قرار دارد که پیش‌تر منجمد باقی بود. پیش از این مطالعه، وجود این میکروارگانیسم و چگونگی فعالیتش ناشناخته بود. 

مسیر گرم‌شدن جهانی نشان می‌دهد نواحی وسیعی از این پوشش یخی (پرمافراست) به ذوب‌شدن ادامه می‌دهد و این امر امکان رشد میکروب‌ها در ماده آلی و انتشار گاز متان را فراهم کرده و گرم‌شدن جهانی آینده را سوخت‌رسانی می‌کند.

 

میکروب مزبور با استفاده از دی‌اکسیدکربن و هیدروژن باکتری‌های هم‌زیستش، متان را آزاد می‌کند و مسئول تولید کسر عظیمی از متان در این منطقه است. متان، یک گاز گلخانه‌ای است که از ۲۵ برابر ظرفیت گرم‌کردن بیشتر از دی‌اکسید‌کربن برخوردار است.

 

این ارگانیسم و خویشاوندانش نه تنها در پرمافراست موردمطالعه، بلکه در بسیاری از زیستگاه‌های تولیدکننده متان سراسر جهان زندگی می‌کنند.

 

تیم علمی این کشف را با استفاده از دی‌ان‌ای نمونه‌های خاکی و بازسازی ژنوم تقریبا کامل این میکروب انجام داد و شیوه‌های سنتی کشت‌دادن میکروب‌ها در آزمایشگاه را کنار گذاشتند.

منبع: ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24585

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x