تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

روابط دو جانبه ایران و آمریکا تغییر کرد

  • کد خبر : 24518
  • 03 اسفند 1392 - 10:43
روابط دو جانبه ایران و آمریکا تغییر کرد

رییس هیات مذاکره‌کننده آمریکا با ایران از تغییری در روابط دوجانبه ایران و آمریکا خبر داد.

 

کمال مهر: رییس هیات مذاکره‌کننده آمریکا با ایران از تغییری در روابط دوجانبه ایران و آمریکا خبر داد.

وندی شرمن با اشاره به اولین دور از مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی گفت: ما انتظار داریم که تحریم‌ها گام گام برداشته شوند. این روند با توافق جامعی که تاکنون به اجرا درآمده است انجام می‌شود، اما هنوز به پایان قضیه نرسیده‌ایم. نیت ما این است؛ زمانی که کاملا اطمینان حاصل پیدا کردیم برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بود و نگرانی‌های جامعه جهانی رفع شد تحریم‌ها را به صورت کامل لغو می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شما از زبان‌ تندی استفاده می‌کنید؟ ادامه داد: آن‌چه در ایران گفته می‌شود نیز همان تاثیر را بر کشور ما خواهد داشت. ما برخی از مسائل را مضر و مشکل‌ساز و دشوار می‌دانیم و ممکن است چیزهای که ما گفتیم ایران آن‌ها را مضر و مشکل‌ساز بخواند.

وی افزود: بعضی از این مسائل به خاطر این است که ما نگرش‌های متفاوتی داریم. برخی از اظهار نظرها به طور عمد و برای صدمه زدن برای دیگران گفته نمی‌شود؛ به طور مثال آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران صحبت می‌کند؛ زیرا ما معتقدیم که قانون اساسی ایران و تعهدات بین‌المللی‌اش بدین معنا است که مردم ایران از حقوق بشر برخوردار باشند اما مطمئنا برخی از این موضوع خوششان نمی آید اما ما به مسئله حقوق بشر قویا معتقدیم و آن را بخشی از ارزش‌های آمریکا می‌دانیم.

رییس هیات مذاکره‌کننده آمریکا با ایران هم‌چنین با اشاره به مواضع آمریکا در مذاکرات ایران و ۱+۵ افزود: در جریان مذاکرات آن‌چه را که ما می‌گوییم را به دقت می‌سنجیم و امیدواریم ایران نیز این کار را بکند و مذاکرات به پیش برود.

وی در پاسخ به این‌که برخی در ایران معتقدند که مذاکرات نیز یک بازی سیاسی است، گفت: پاسخ ما این است؛ همان‌طور که رییس‌جمهور ما کاملا مشخص کرد، در صدد تغییر حکومت در ایران نیستیم، این مسئله به مردم ایران مربوط است و نه دولت آمریکا، آن‌ها می‌توانند دولتی را که می‌خواهند انتخاب کنند.

وی ادامه داد: آن‌چه ما در جستجوی آن هستیم، همانطور که پرزیدنت اوباما اعلام کرده است؛ مطمئن شویم ایران درصدد به دست آوردن تسلیحات هسته‌ای نیست و جامعه بین‌المللی کاملا مطمئن شود که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

شرمن درباره روابط دوجانبه ایران و‌ آمریکا و احتمال گشایش دفتر نمایندگی آمریکا در ایران نیز تصریح کرد: من فکر می‌کنم ما در آغاز این روند قرار داریم، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال گذشته محمد جواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا دیدار دوجانبه داشتند. این اولین دیدار ورزای خارجه دو کشور بعد از یک دوره طولانی بود. پس از آن پرزیدنت اوباما با پرزیدنت روحانی صحبت کرد و حالا ما بسیاری گفت‌وگوهای دوجانبه داریم که برای اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک در هر زمانی که نیاز به مشورت با مقامات ایرانی داشته باشیم این کار را خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: بله. می توانم بگویم که تغییری در روابط ایران و آمریکا رخ داده است. اما بیشتری این تغییر بر روی یک موضوع خاص همان مذاکرات مربوط بر سر برنامه هسته‌ای ایران است. در مذاکرات دو جانبه البته مثل همیشه نگرانی‌های خود را درباره سه آمریکایی که در ایران هستند (حکمتی، عابدی و رابرت لویسون) اعلام کرده و از ایران خواستیم دریابد که لوینسون کجاست و این سه آمریکایی را به خانه باز گرداند.

خبرگزاری ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24518

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x