تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

تصاویری تامل برانگیز از یک مدرسه عشایری

  • کد خبر : 24624
  • 03 اسفند 1392 - 13:31
تصاویری تامل برانگیز از یک مدرسه عشایری

در حد فاصل شوشتر و دزفول خیمه‌ای کوچک در دل دشت با پرچم سه رنگ کشورمان رخ در رخ خورشید بر پا بود.

کمال مهر: در حد فاصل شوشتر و دزفول خیمه‌ای کوچک در دل دشت با پرچم سه رنگ کشورمان رخ در رخ خورشید بر پا بود. بر خلاف دبستان‌های معمول درشهر و روستا ؛اینجا خبری از ساختمان، دفاتر اداری،سرویس‌های بهداشتی،وسایل سرمایشی و گرمایشی و…نبود تا چشم کار می‌کرد بیابان بود و بیابان،و دشت مهربان طبیعت آغوش خود را برای بچه‌ها باز کرده بود و دانش آموزان دبستان امام مهدی (عج) را برای یادگیری و کسب علم و دانش پذیرفته بود،توصیف فضای مدارس سیار و معلمان دلسوز عشایر کاری بس سخت و دشوار است.

    

معلمان عشایری انسان‌های فداکار و بی توقعی هستند که ازجوانی و جان خویش برای آموزش و تعلیم و تعلم فرزندان عشایر محروم مایه می‌گذارند؛آنان به معنای کلمه، به شغل معلمی عشق می‌ورزند و همین امر است، که معلمان عشایر را در مواجهه با زندگی سخت و طاقت فرسا و در شرایط نامساعد جوی از قبیل باد و باران و طوفان و دیگر محرومیت‌های رفاهی وفرهنگی،در دل کوه‌ها و دره‌های گاه صعب العبور و در دورافتاده ترین مناطق، باحداقل حقوق و مزایا؛همچنان به آنها نیرو و انگیزه می‌دهد تا هر روز مشتاق تر و پر انرژی تر از قبل در کلاس درس حاضر باشند.

موسوی معلم این دبستان در خصوص شرایط تعلیم و تربیت در این دبستان می‌گوید:بازگشایی مدارس عشایری به خاطر شرایط ویژه کوچ با مدارس عادی،متفاوت است اما آموزگاران عشایری خوزستان از یکم مهر برای حضور به موقع در کلاس آماده اند و در هر منطقه که ایل عشایر از کوچ برگشته است، بلافاصله دانش آموز،معلم خود را در کلاس حاضر دیده است. البته در مدارس عشایری،حضور دانش آموز به تشکیل و شروع کلاس‌ها رسمیت می‌بخشد و تا زمانی که مرحله کوچ به پایان نرسیده باشد معمولا دبستان دایر نمی‌شود.

دانش آموزان این دبستان ۱۲ نفر پسر و دختر، پایه اول تا ششم را باید در همین مدرسه سپری کنند اما به نظر می‌رسد پایه ششم که یادگار وزیرآموزش و پرورش دولت دهم است، برای تدریس برخی از دروس مانند «کار و فناوری» به تجهیزات خاص مانند«رایانه» نیاز است، اما چگونه می‌توان در زیر چادر عشایری رایانه هم داشت، بعضی از معلمان عشایری معتقدند که دانش آموز عشایر با تمام تلاش و کوشش‌هایی که معلمان عشایرمی نمایند؛در مقایسه با دانش آموزان شهر و روستا به علت فقدان امکانات مدرن و نیمه مدرن از سواد پائین تری برخوردارند و بی شک دانش آموز پایه ششم عشایر با مشکلات متعددی وارد مقطع بعدی تحصیل خواهد شد.

و سخن آخر اینکه، مدارس عشایری که کل امکانات آن یک تخته چادر، شش عدد میز و نیمکت و یک عدد تخته سیاه است ؛در مقایسه با مدارس عادی، محروم است محروم است محروم است و اگر عشق و ایثار و ازخودگذشتگی معلمان شجاع و دلسوز عشایر نباشد…عکس‌ه و گزارش: جهانگیر ترکستانی- شوشتر

بهارنیوز
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x