تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

واکسن‌های اجباری برای افراد بالغ

  • کد خبر : 24313
  • 01 اسفند 1392 - 11:54
واکسن‌های اجباری برای افراد بالغ

متأسفانه در کشور ما واکسیناسیون افراد بالغ متولی ندارد .

گروه بهداشت و درمان «کمال مهر» ؛ مسعود مردانی  گفت: در تمام دنیا علاوه بر اینکه اطفال باید واکسینه بشوند واکسیناسیون بالغان نیز وجود دارد اما متأسفانه این موضوع در ایران متولی ندارد و مردم فکر می‌کنند فقط کودکان باید واکسینه شوند.

وی ادامه داد: افرادی که دچار بیماری‌های نقص ایمنی بدن می‌شوند یا آنهایی که مبتلا به سرطان بوده، رادیوتراپی شده یا پیوند شده‌اند و تحت درمان داروهای سرکوبگر قرار می‌گیرند در معرض عفونت‌ها بوده و باید حتماً واکسن بزنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افرادی که گروه پرخطر نامیده می‌شوند به روش خاصی باید واکسینه شوند به عنوان مثال افرادی که به سرطان سینه مبتلا هستند حتی اطرافیانشان نیز باید در فصل سرما حتماً واکسن آنفلوانزا بزنند. چرا که دیده شده افرادی که جراحی کرده‌اند و این واکسن را تزریق نکرده‌اند بیماری‌شان سیر پیشرونده پیدا کرده و حتی به بستری و فوت نیز منجر شده است.

مردانی گفت: همچنین افراد مبتلا به بیماری ایدز یا آنهایی که عمل جراحی قلب کرده‌اند و افرادی که تحت عمل پیوند کلیه، کبد و غیره قرار گرفته‌اند باید حتماً با تزریق این واکسن‌ها از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کنند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی افزود: در حال حاضر اکثر واکسن‌های مورد نیاز برای بیماری‌های نقص ایمنی و سایر بیماری‌ها به اندازه مورد نیاز در کشور وجود دارد اما متأسفانه حتی پزشکان نمی‌دانند که باید به این بیماران تزریق این واکسن‌ را توصیه کنند بنابراین ضرورت برگزاری سمپوزیوم‌های علمی و بازآموزی احساس می‌شود.

مردانی ادامه داد: دو نوع واکسن وجود دارد واکسن‌هایی که ویروس زنده بوده و افرادی که دچار نقص ایمنی بدن هستند نباید آن را استفاده کنند چرا که بیماری در آنها گسترش می‌یابد. این واکسن‌ها شامل سرخک، سرخچه، اوریون، MMR و فلج اطفال است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: نوع دیگر واکسن از نوع کشته شده است که بیماران دچار نقص ایمنی مبتلا به سرطان و پیوندی‌ها می‌توانند آن را استفاده کنند البته توصیه می‌شود که ۱۵ روز قبل از شیمی‌درمانی تزریق شود.

وی افزود: این واکسن‌ها شامل کزاز، دیفتری و آنفلوانزا است. نحوه دریافت این واکسن‌ها نیز باید با مراجعه به پزشک معالج و تجویز آنها انجام شود. قسمت عمده این واکسن‌ها رایگان است اما برخی از آنها را مانند آنفلوانزا را بیمه‌ها تقبل نمی‌کنند و باید بیماران آن را آزاد پرداخت کنند.

فارس
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x