تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

توافق جدید ایران و ۱+۵ در مذاکرات وین

  • کد خبر : 24382
  • 01 اسفند 1392 - 13:21
توافق جدید ایران و ۱+۵ در مذاکرات وین

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نشستی خبری با خبرنگاران ایرانی ضمن خسته نباشید به خبرنگاران و تشکر از آنها گفت: مذاکراتی که برای رسیدن به راه حل جامع برگزار شد‌، طبق مذاکارات ژنو توافق کردیم با هدف حفظ برنامه هسته ‌ای صلح آمیز ایران مذاکرات را ادامه دهیم.

کمال مهر: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نشستی خبری با خبرنگاران ایرانی ضمن خسته نباشید به خبرنگاران و تشکر از آنها گفت: مذاکراتی که برای رسیدن به راه حل جامع برگزار شد‌، طبق مذاکارات ژنو توافق کردیم با هدف حفظ برنامه هسته ‌ای صلح آمیز ایران مذاکرات را ادامه دهیم.

مرحله اول که موقتی است در حال حاضر اجرایی است و طرفین تعهدات خود را با روش‌های پیش بینی شده در برنامه اقدام مشترک انجام می‌دهند و بر همان مبنی قرار بود که از این جلسه وارد گفت وگوی نهایی شویم که طبق برنامه حداکثر ظرف یکسال از تاریخ اجرایی شدن مرحله اول مذاکرات ادامه داشته باشد و توافق نهایی شود و به اجرا گذاشته شود یعنی اول بهمن ۹۳.

وی افزود: البته قصد ما این است که در کوتاه ترین فرصت به نتیجه برسیم. در مورد موضوعاتی که بیان کردم من و خانم اشتون چارچوب‌هایی را که باید مورد توافق قرار گیرد در جلسه سه شنبه صبح مطرح کردیم و بعد هم در جلساتی که در سطح معاونین و مدیران سیاسی برگزار شد، این موضوعات را پیگیری کردند.بحث‌های مهمی مطرح شد که چه موضوعاتی می تواند در دستور کار بشد و چه موضوعاتی نمی تواند در دستور کار باشد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: در بعضی مواد تفاهم هست و در بعضی موارد تفاوت وجود دارد.توافق کردیم در  موضوعاتی که تفاهم داریم کار را ادامه دهیم.دیدگاه ما کاملا مشخص است. تنها موضوعی که در این مذاکرات بحث می شود هسته ای است و هیچ موضوع دیگری مورد بحث قرار نمی‌گیرد. در جلسه دوم در سطح سیاسی هم که در پایان سال جاری شمسی یعنی از ۱۷ تا ۱۹ مارس ینی ۲۶ تا ۲۹ اسفند در خدمت دوستان در وین خواهیم بود.

به هر حال راه دشواری است. تأکید ما این است که طرفین باید مراقبت کنند.باید اقدامات و اظهاراتی نکنند که بی اعتمادی مردم ایران را تشدید کنند و باید از این فرصت تاریخی که مردم ایران با حضور یکپارچه در انتخابات و در راهپیمایی ۲۲ بهمن فراهم کرده اند استفاده کرده و اعتماد مردم ایران را جلب کنند و اظهاراتی که فایده ای برای آنها و مذاکرات ندارد و تنها گروه های فشار را خوشحال می کنند مطرح نکنند.

ظریف در توضیح فضای مذاکرات وین گفت: فضای مذاکرات بسیار جدی بود. معتقدم که برای اولین جلسه قدری هم مثبت تر از پیش بینی ها بود. ما همواره تأکید کرده ایم که نمی پذیریم کسی برای ما راه حل مطرح کند و برای ما نسخه بپیچد. مشخص بود که این موضوع برای سایر طرف‌ها حداقل زمانی که پای میز مذاکره با ایران نشسته بودند رعایت می شد. امیدواریم پس از بازگشت به پایتخت هم همین روش را ادامه دهند.

من به شما اطمنیان می دهم که در زمان مذاکره هیچ کس این امکان را نداشته و نخواهد داشت که با مذاکره کنندگان ایرانی جز با زبان اکرام و احترام سخن بگوید و در همه بحث هایی که شده و حتی در حوزه های دشوار ما مواضع خود را با صراحت بیان کردیم و احساس شد که مجموعا تلاش می شود که با دید انتخاب های متفاوت و نه با دید انتخاب جزمی و فقط یک راه با مذاکرات برخورد شود.

البته ما تنها در اول راهیم و مشغول بحث در مورد چارچوب ها هستیم. نیاز است که به جزئیات بپردازیم که بسیاری فنی خواهد بود. موضوعات ریز حقوقی مطرح خواهد بود. حتما راه پر نشیب و فرازی در پیش داریم. بیش از هر چیز به یکددلی و حمایت همه اقشار مردم و نخبکان جامعه نیازمندیم وبیش از آن به دعای خیر.

وی افزود: این نکته را ما توافق کردیم که تنها موضوعات مربوط به برنامه هسته ای ایران قابل مذاکره است. ما راجع به هیچ چیز جز برنامه صلح آمیز هسته ایران و ایجاد اطمینان از اینکه این برنامه همواره صلح آمیز خواهد ماند بحث دیگری نداریم. تمام اسنادی هم که مورد توجه ما در جریان مذاکرات است صرفا درباره بحث هسته ای است. موضوعات نظامی و توانمندی های علمی ما خارج از موضوعات مذاکرات است. موضوع مذاکرات ما منحصر به توانمندی‌های هسته ای ایران است. ما رسما اعلام کردیم که برنامه هسته ای ما ادامه خواهد داشت.

ما سایتی را تعطیل نمی کنیم و رسما گفته‌ایم. مشکل همواره این بوده که کسی فکر کند می تواند برای مردم ایران نسخه بپیچد. برنامه هسته ای ما صلح آمیز است و برنامه ما تنها در صورتی می تواند دنیا از آن مطمئن باشد که به صورتی علنی و شفاف شابد و مطابق با نظارت‌های موجود. تعطیلی هیچ چیزی در کار نیست.

ظریف  در پاسخ به سوالی مربوط به مکتوب شدن توافق در این مذاکرات گفت: فعلا چیزی مکتوب نشده. نه به صورت پیپر نه به صورت نان پیپر.چرا که نان پیپیر غیررسمی است. ما نه موضوع مکتوب رسمی داریم و نه غیر رسمی. در موضوعاتی که مطرح شد توافق کردیم که در میان راه طرفین با اظهارنظرهای جدید همدیگر را متعجب نکند . اظهاراتی که در ۲ ماه گذشته مشاهده کردیم به ویژه از طرف دولت آمریکا کمکی به اعتمادسازی نکرده و اعتماد را بیشتر هم خدشه دار کرده است.ما در همه سطوح تعامل به این نکته تأکید کرده ایم و امیدواریم که رسیدن به یک راه حل مهمتر از فشار گروه‌های فشار برایشان باشد.

ظریف گفت آنچه که تعریف شده و بر آن تصریح شده بر اساس آن عمل خواهیم کرد. هدف ما این است که اقدامات ایران کاملا صلح آمیز و در شرایطی کاملا آشکار باقی خواهد ماند و این قدمی در خصوص راه حل جامع است. هدف بحث این بوده که جز مسأله هسته ای ایران چیزی را مورد بحث قرار نخواهیم داد و در سطوح فنی و سیاسی با خانم اشتون و همکاران دیگر که صحبت کردیم نشست‌ها ادامه خواهد داشت. نشست نخست اواخر اسفند ماه و نشست بعدی در حاشیه نشست شورای حکام خواهد بود که امیدواریم یک قدم جدی برداریم و این توافقات نهایی شود.

در حال حاضر چند موضوع داریم که شامل هسته ای و تحریم‌ها هستند و قرار است بر این دو موضوع از جلسه بعد تمرکز کنیم. بحث همکاری ها هم هست که همکاری هسته‌ای است که به صورت بسیار مقدماتی در این جلسه در مورد آن بحث شد. در جلسه بعدی فنی هم مقداری بیشتر در مورد آن بحث خواهیم کرد. اگر به برنامه اقدام نگاه کنید مشخص است که چه بحث‌هایی مطرح است و ما این موضوعات را به صورت همزمان بررسی می کنیم، اما وقتی به مرحله نهایی برسیم زمان بندی انجام می دهیم. یک رشته موضوعاتی را تفاهم کردیم در برنامه اقدام و بر سر برخی موضوعات تفاهم نکردیم.

وی درباره اقدامات دولت آمریکا گفت: معتقدیم اقدامات آمریکا فضای مذاکرات را تحت تأثیر منفی قرار داده و به بی اعتمادی دامن زده است.برنامه هسته ای ما هم ادامه دارد. اصولا آمریکا باید این واقعیت را بفهمد که این تحریمها هم غیرقانونی است هم ناکارآمد. آنچه که مهم است این است که ما از این بحث قرار است به این نتیجه برسیم که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. ما که به این نتیجه رسیدیم و فتوای مقام معظم رهبری هم داریم و خارج از استراتژی ایران هم هست که سلاح هسته ای مخل امنیت می دانیم.

وزیر خارجه کشورمان درباره اراده کشورهای غربی در حل موضوع هسته‌ای ایران اعلام کرد: باید اراده طرف مقابل را در عمل ببینیم. پشت میز مذاکره همه با نمایندگان جمهوری اسلامی با عزت وا حترام صبحت می کنند. من ندیدیم کسی به شکلی حتی با تحکم بخواهد با ما صحبت کند. لحن و فضای مذاکرات فضایی است که این احترام به چشم می خورد.مـتأسفانه در بیرون مذاکرات ما این فضا را مشاهده نمی کنیم. جز با زبان احترام مذاکرات پیش

 

 

 

خبرگزاری تسنیم

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x