تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

متین لادانی قطعاتی از شوپن و بتهوون را می نوازد

  • کد خبر : 23543
  • 28 بهمن 1392 - 7:43
متین لادانی قطعاتی از شوپن و بتهوون را می نوازد

در چهارمین روز جشنواره متین لادانی و نیکا خسروی در بخش استعدادهای درخشان به صحنه می‌روند. لادانی قطعاتی از شوپن و بتهوون را می نوازد و خسروی یک قطعه قدیمی را در سه بخش می‌نوازد.

 

به گزارش حوزه موسیقی کمال مهر به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، متین لادانی  متولد سال ۱۳۷۰، نواختن پیانو را در ده سالگی آغاز کرد. در پانزده سالگی  وارد هنرستان عالی موسیقی شد و درس پیانو را زیر نظر پروفسور تامارا دولیدزه ادامه داد. در سال ۱۳۸۸  وارد دانشکدۀ علمی کاربردی شد و هم‌اکنون، زیر نظر رافائل میناسکانیان، در حال  فراگیری دروس پیانو است . او در مستر کلاس‌ استاد گُتلیب والیشد شرکت کرده و اجراهای متعددی در تالار آوینی و رودکی داشته است.

متین لادانی  که در بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر تکنوازی پیانو دارد درباره این اجرا گفت: در این کنسرت یک سونات از بتهوون و یک قطعه از شوپن در فرم بالرین، را اجرا می‌کنم.

این هنرمند بخش تکنوازی را یکی از بخش‌های ارزشمند دانست و افزود: روند جشنواره هر ساله بهتر می‌شود  و این را مدیون نقدهای گسترده موزیسن‌ها در فضای رسانه هستیم.

این نوازنده پیانو گفت: اجرا و حضور در جشنواره موسیقی فجر برای بسیاری از جوانان مهم است، چرا که در میدان قضاوت بزرگان و همسن و سالان خود قرار می‌گیرند و قاعدتا در این فضا باید اجرایی شایسته ارائه دهند؛ در همین راستا جشنواره فجر می‌تواند محل کشف استعدادهای خاص و خارق العاده باشد به شرطی که این استعدادها پس از اتمام جشنواره‌ها به حال خود رها نشوند و از آنها حمایت‌های لازم صورت گیرد.

لادانی درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: نسل پیشکسوت با حضور و نظارت خود بر فعالیت جشنواره می‌توانند استعدادها خاص را به مسئولان و مقامات بالاتر معرفی کنند و نقش و تعهد خود را به عنوان کسانی که قبلا توسط اساتید خود معرفی و حمایت شده‌اند، ایفا کنند.

وی افزود: به یقین موسیقی ملی و کلاسیک از امکانات حمایتی بخش خصوصی و اسپانسرهای مختلف برخوردار نیست و در شرایط رقابتی یکسانی با این ژانر قرار نمی‌گیرد. در بسیاری کشورها بخشی از درآمدها به حمایت از موسیقی جدی اختصاص پیدا می‌کند تا ضمن حفظ و پاسداری از داشته‌های فرهنگی، به نیاز مخاطبان عام و خاص پاسخ داده شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از سالن‌های کوچک در دانشگاه‌ها و فرهنگسرا  را می‌توان در اختیار جوانان گذاشت. متولیان فرهنگی می‌توانند با شهرداری‌های مناطق مختلف رایزنی کنند و  راه تمرین و اجراهای کوچک را برای چهره های جوان موسیقی فراهم کند تا بعد از تجربه‌گرایی و مخاطب سنجی امکان حضور در سالن‌های بزرگتر برایشان فراهم شود.

نیکا خسروی نیز یکی از نوازندگان نوجوان گیتار است که یک قطعه سه قسمتی را اجرا می‌کند.

نیکا خسروی درباره حضورش در جشنواره گفت: شرکت در بخش استعدادهای درخشان با دعوت اساتید از هنرجویان برتر انجام گرفته و فرصت بسیار خوبی است که در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی درباره انتخاب این قطعه گفت: بسیاری فکر می‌کنند اجرای قطعات قدیمی کلاسیک کار آسان و کم ارزش‌تری است در صورتیکه من معتقدم اجرای جدید و خلاقانه هر قطعه‌ای زیبایی‌های آن را بیشتر نمایان می‌کند و باعث می‌شود مخاطبان آن اثر، با دید جدیدی به آن نگاه کنند.

این نوازنده جوان ادامه داد: موسیقی کلاسیک در ایران سبک کمتر شناخته شده‌ای است و به همین دلیل مخاطب کمتر و به طبع سرعت، رشد کمتری دارد. برگزاری بخش‌های اینچنینی مخاطب را با انواع موسیقی بیشتر آشنا می‌کند.

خسروی که اولین اجرای تکنوازی خود را به روی صحنه می‌برد در این باره بیان کرد: اجراهای من تا به امروز محدود به اجراهای گروهی و همراه با ارکستر بوده و چه برای من و چه برای همه هنرمندان جوان که تجربه زیادی ندارند این موقعیت فرصت درخشانی است تا بتوانند هنر خود را عرضه کنند.

نوازنده جوان گیتار در ادامه اظهار داشت: اگر بسترهای مناسب در کشور فراهم شود می‌توان به رشد بیش از پیش موسیقی کلاسیک امیدوار بود. مثلا در رسانه ملی جایی برای پخش و ترویج این سبک وجود داشته باشد. این کار ذهن و گوش شنونده را بیشتر به این سبک عادت می‌دهد.

وی افزود: از طرفی می‌توان با ایجاد فضا برای برگزاری اجراهای بیشتر انگیزه هنرمندان را برای ادامه راه بیشتر کرد و یا برای هنرمندان جوان به خصوص برگزیده‌های جشنواره‌ها شرایطی را فراهم کرد که بتوانند در سایر کشورها هم برنامه اجرا کنند تا با هنر و هنرمندان کشورهای دیگر هم آشنا شوند و هنر خود را به کشورهای دیگر ببرند.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا یکم اسفند ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=23543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x