تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

نقش بیت امام در وحدت جامعه

  • کد خبر : 23503
  • 28 بهمن 1392 - 7:00
نقش بیت امام در وحدت جامعه

جا دارد آیت‌الله بحنوردی به برخی اعضای جوان بیت امام گوشزد کنند بیت امام باید در مسیر انقلاب حرکت کند و به دنبال یک طیف خاص نرود و در پی وحدت باشد و طوری اقدام نکنند که باعث جبهه‌گیری شود.

 

 

 

کمال مهر: آیت‌الله بجنوردی در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها (روزنامه قانون، ش.۳۶۳ شنبه ۲۶ بهمن، ص.۲) در پاسخ به این سوال که «در سخنانتان اشاره کردید که برخی‌ها با بیت امام (س) مشکل دارند، دلیل این دشمنی چیست؟» پاسخ داده است:

«این افراد با بیت امام(س) دشمنی می‌کنند برای اینکه با خود حضرت امام(س) مشکل دارند. فرد در فرزندانش می‌ماند و  امامی که شرف و عزت را برای ایران به ارمغان آورد باید با فرزندان آن درست برخورد شود.»

البته بیان ایشان کلی و مبهم است و اشاره‌ای به دشمنان بیت حضرت امام نکرده است. اگر منظور ایشان از دشمنان، مخالفان و معاندان سرسخت حضرت امام باشد که اساسا به خاطر ایجاد نظام اسلامی و احیای اصل ولایت فقیه با ایشان مقابله می‌کنند، مشخص است چنین کسانی به دلیل دشمنی با حضرت امام با منسوبین و بیت ایشان هم دشمنی دارند و لذا توصیه ایشان به این جماعت که باید با فرزندان امام درست برخورد کنند توصیه‌ای لغو است چرا که این جماعت به چنین توصیه‌هایی وقعی نمی‌نهند!

اما ممکن است منظور ایشان از دشمنان، برخی منتقدان داخلی باشد که انتقاداتی به مواضع برخی اعضای بیت امام دارند؛ این‌ها دو دسته هستند برخی منتقدانی هستند که در برخی موارد دست به تندروی زده و حوادثی مانند حادثه حرم امام در سال ۸۹ را پدید آوردند که باعث آزردگی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هم شد و برخی دیگر منتقدینی هستند که بدون تندروی تنها به نقد عملکرد برخی افراد می‌پردازند.

در میان این دو گروه به سختی می‌توان کسی را یافت که با خود حضرت امام(ره) مشکلی داشته باشد بلکه گروه اول به دلیل برخی مواضع نادرست حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در فتنه ۸۸ ، با آن شیوه نادرست به ایشان انتقاد کردند و تصورشان این بود شعار «نواده روح الله سید حسن نصرالله» در دفاع از آرمانهای حضرت امام است. گروه دوم نیز که به طریق اولی چنین دغدغه‌ای دارند، عملکرد برخی اعضای بیت امام را در راستای سیره ایشان نمی‌دانند.

خوب است آقای بجنوردی به برخی مواضع اطرافیان خود در بیت امام در چند سال اخیر نظری کند تا ببیند چگونه برخی مواضع عجیب اینان باعث شادی دشمنان حضرت امام شده است به گونه‌ای که حتی مورد حمایت و تشویق آنها نیز قرار گرفته‌اند.

مواضعی که در برخی موارد مغایر و گاه متضاد با منش حضرت امام است که نمونه اخیر آن مصاحبه یکی از اعضای بیت امام با یکی از روزنامه‌های خارجی بود که موارد خلافی را به امام نسبت داده بود که حجت الاسلام سید حسن خمینی را نیز به واکنش شدید علیه او وا داشت! و یا پوشش غیر اسلامی یکی دیگر از اعضای این بیت در یکی از دانشگاههای خارجی که حتی موجب شد مادرش برای سرپوش گذاشتن به آن به فتوشاپ پناه ببرد! یقینا منظور آیت الله بجنوردی این نیست که حتی اگر اعضای بیت امام عملی خلاف شرع و سیره امام انجام دادند کسی به آنها اعتراض نکند.

در واقع این گزاره که «چون شخصی در بیت حضرت امام است باید با آن درست برخورد شود» باید درست معنا شود. البته کسی حق بی‌احترامی و توهین به هیچ کسی را ندارد و این مختص به بیت حضرت امام نیست، اما وقتی یکی از اعضای بیت امام با سخنی نادرست به حضرت امام و یا شهدا توهین می‌کند و مواضعی بر خلاف مشی سیاسی و اخلاقی امام اتخاد می‌کند آیا نباید مورد نقد و هشدار واقع شود؟ چنانچه حجت الاسلام سید حسن خمینی نیز به برخی از خویشاوندان نزدیک خود اعتراض کرد.

آقای بجنوردی یقینا اذعان دارند آنچه مهم و ضروری است تفکر و منش حضرت امام است که به قول ایشان «شرف و عزت را برای ایران به ارمغان آورد» نه بیت و فرزندان و نوادگان و … ایشان. گرچه منسوبین حضرت امام به خاطر همین انتساب در بین ملت ایران محترم هستند اما همین ملت از امام خود آموخته اند که فرمود:

« مردم یک عقد اخوتى با افراد نبسته‏اند که! با هیچیک از ما. اگر دیدند من یک وقتى پایم را کنار گذاشتم از آن رویه‏اى که خود این ملت دارد و این سیل خروشان دارد، من بخواهم به خلاف این سیل شنا بکنم، من را از بین مى‏برند؛ هر کس باشد این طور است.» (صحیفه امام، ج‏۱۴، ص: ۴۴۵)

آقای بجنوردی در همین مصاحبه بیان داشت است: «الان باید طوری شود که رسانه‌ها و به ویژه رادیو و تلویزیون در مسیر انقلاب حرکت کنند و به دنبال یک طیف خاص نروند و در پی وحدت باشند و طوری اقدام نکنند که باعث جبهه گیری شود. صدا و سیما نباید راست و چپ بازی در بیاورد، چراکه هدف ما اعتلای ایران و جمهوری‌اسلامی است.» البته چنین سخنی، توصیه‌ای به جا و مناسب است اما این توصیه برای بیت حضرت امام با توجه به جایگاه آن به طریق اولی واجب‌تر است.

بیتی که منسوب به رهبری جهانی است باید داعیه‌دار وحدت جامعه باشد و در اختیار جناح خاصی نباشد متاسفانه امروزه دیده می‌شود سایت جماران که متعلق به بیت امام است توسط تندروهای اصلاح‌طلب اداره می‌شود و برخی تندروهای حزب مشارکت، به دلیل انتساب با بیت امام، در این سایت، مواضعی برخلاف سیره ایشان می‌گیرند که عملا وحدت‌شکن و بعضا تنش زا می‌باشد.

لذا جا دارد آیت‌الله بحنوردی به برخی اعضای جوان بیت امام گوشزد کنند بیت امام باید در مسیر انقلاب حرکت کند و به دنبال یک طیف خاص نرود و  در پی وحدت باشد و طوری اقدام نکنند که باعث جبهه‌گیری شود. بیت امام نباید چپ و راست بازی در بیاورد چرا که هدف ما اعتلای جمهوری اسلامی است.

البته جا دارد خود جناب آقای بجنوردی نیز نسبت خود با برخی اعضای تندروی جامعه روحانیون مبارز را مشخص نماید و رفت و آمد این افراد افراطی در بیت امام را توجیه نماید، آنگاه چنین توصیه‌ای به جوان‌ترها نماید که رطب خورده منع خرما ننماید!

مهدی عامری

منبع: بصیرت

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=23503

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x