تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

شایع ترین سرطان در زنان و مردان ایرانی

  • کد خبر : 23238
  • 27 بهمن 1392 - 11:32
شایع ترین سرطان در زنان و مردان ایرانی

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید براینکه اثرات آلودگی هوا در بروز سرطان از مصرف دخانیات بیشتر است، گفت: جمعیت مبتلایان به سرطان در کشور از ۱۱ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته و کشنده‌ترین سرطان در مردان سرطان معده و در زنان سینه است.

کمال مهر: رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید براینکه اثرات آلودگی هوا در بروز سرطان از مصرف دخانیات بیشتر است، گفت: جمعیت مبتلایان به سرطان در کشور از ۱۱ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته و کشنده‌ترین سرطان در مردان سرطان معده و در زنان سینه است.

دکتر اسماعیل اکبری با بیان اینکه ۴.۶ بیماران مبتلا به امراض مزمن پس از درمان به زیر خط فقر و ۱۰ درصد آنها وارد اقتصاد فلاکت بار می‌شوند، افزود:  این وضعیت در بیماران مبتلا به سرطان دو برابر می‌شود به این معنا که حدود ۱۰ درصد افرادی که مبتلا به سرطان می‌شوند زیر خط فقر قرار دارند و حدود ۲۰ درصد آنها به وضعیت اقتصاد فلاکت بار خواهند رسید.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه معمولا ابتلا به سرطان در سنین بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود، اظهار داشت: عوامل مختلفی در بروز سرطان موثر است که از آن جمله می‌توان به استعمال دخانیات اشاره کرد. در سال ۸۲ حدود ۷.۸ درصد از جمعیت مردان و ۳.۲ درصد از جمعیت زنان کشور دخانیات استعمال می‌کردند این رقم در سال‌های اخیر به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی جمعیت زنانی که در سال‌های اخیر به مصرف دخانیات روی آورده‌اند را ۶ درصد ذکر کرد و ادامه داد: مصرف قلیان نیز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است که مضرات آن در حد سیگار است؛ چراکه در هر قلیان به غیر از توتون از مواد شیمیایی خطرناک دیگری استفاده می‌شود که نگران کننده است.

مهمترین عامل ایجاد کننده سرطان

اکبری، آلودگی هوا را از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان نام برد و یادآور شد: تاکنون جرات بیان اثرات مضر آلودگی هوا بر بروز سرطان را نداشتیم ولی مطالعات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که آلودگی هوا در بروز سرطان موثر است.

وی آلودگی هوا را ناشی از ذرات معلق و سوخت‌های فسیلی عنوان و خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۲ اثرات ذرات معلق در ایجاد سرطان به اثبات رسید از این لحاظ ما در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

این محقق با تاکید بر اینکه اثرات آلودگی هوا بر بروز سرطان از دخانیات بیشتر است، توضیح داد: اگر ۱۰ فرد سیگاری باشند ممکن است ۳ نفر آنها مبتلا به سرطان شوند ولی در وضعیت آلودگی هوا همه افراد ممکن است درگیر این بیماری شوند.

بیشترین سرطان‌ها در حالت آلودگی هوا

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به بیشترین نوع سرطان‌ها در صورت افزایش آلودگی هوا، اظهار داشت: آلودگی هوا تقریبا در بروز همه انواع سرطان‌ها موثر است ولی شایع‌ترین نوع آن سرطان ریه، پروستات و خون است که به ترتیب بیشترین شیوع را در کشور دارد.

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور

اکبری به بیان آمارهای مرگ ومیرهای ناشی از سرطان در کشور پرداخت و ادامه داد: حدود ۸۵ هزار نفر در سال به بیماران سرطانی کشور اضافه می‌شود و ۴۱ هزار نفر در سال بر اثر بیماری سرطان فوت می‌کنند.

وی به کشنده‌ترین سرطان‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: کشنده‌ترین سرطان‌ها در مردان سرطان معده و کشنده‌ترین سرطان در زنان سرطان سینه است. علاوه بر این شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان سرطان سینه است که در سال ۵ مرگ بر اثر این بیماری گزارش شده است.

به گفته این محقق در سال گذشته ۴۱ هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان درگذشتند.

بررسی قدرت کشور در درمانی و پیشگیری از سرطان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید بر اینکه در درمان بسیاری از سرطان‌ها توان درمان را داریم، ادامه داد: در عین حال در زمینه مهار و پیشگیری از سرطان ضعیف هستیم.

خبرگزاری مهر
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=23238

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x