تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

جایگاه های “سی ان جی” کشور از “استانداردهای ایمنی” برخوردار نیستند

  • کد خبر : 22926
  • 26 بهمن 1392 - 11:30
جایگاه های “سی ان جی” کشور از “استانداردهای ایمنی” برخوردار نیستند

ابراهیمی مقدم با اشاره به اینکه هم اکنون ایمنی جایگاه های CNG کشور وارد اتاق بحران شده است،گفت: تاکنون هیچ یک از دستگاه های اجرایی حتی استانداردهای ایمنی یک جایگاهCNG را تائید نکرده و درشرایط فعلی یک جایگاه استانداردCNG در ایران وجود ندارد.

مرتضی ابراهیمی مقدم اظهار کرد: با گذشت حدود چهار سال از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و با وجود افزایش هزینه ها نگهداشت و بهره برداری هنوز کارمزد فروش CNG افزایش نیافته است. متاسفانه این صنف در مقوله افزایش نرخ کارمزدها بلاتکلیف مانده است.

دبیر انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی در مورد تبعات افزایش نیافتن کارمزد جایگاه داران سی.ان.جی گفت: وزارت نفت سال‌های گذشته از بودجه داخلی خود بالغ بر دو هزار میلیارد تومان برای خرید کمپرسور هزینه کرده است که این رقم در حال حاضر شش هزار میلیارد تومان می شود.در صورتی که کارمزد جایگاه داران سی.ان.جی افزایش نیابد جایگاه داران توان تامین و نگهداری از این کمپرسورها را ندارند در نتیجه عمر این کمپرسورها کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش شدید درآمد جایگاه داران CNG در شرایط فعلی امکان نگهداشت، تعمیر و راهبری صحیح کمپرسورهای نصب شده در جایگاه ها فراهم نیست. متاسفانه بیش از ۹۰درصد عمر کمپرسورها کاهش یافته این در حالی است که دولت در این زمینه سرمایه گذاری کرده است باید نسبت به افزایش قیمت کارمزدها اقدام کند.

دبیر انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون کمپرسورهای نصب شده در جایگاه‌های گاز به دلیل عدم تعمیرات به موقع به شدت آسیب دیده اند، گفت: بر اساس برآوردهای انجام گرفته طول عمر کمپرسورهای جایگاه‌های CNG به نصف کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه علاوه بر خسارت کمپرسورها در حال حاضر وضعیت تعمیرات دوره‌ای جایگاه های CNG هم در شرایط هشدار قرار گرفته است، بیان کرد: جایگاه‌های CNG به بستر حوادث آینده صنایع سوخت و انرژی کشور تبدیل شده اند.

ابراهیمی مقدم با یادآوری اینکه هم اکنون ایمنی جایگاه های CNG کشور وارد اتاق بحران شده است، افزود: تاکنون هیچ یک از دستگاه های اجرایی حتی استانداردهای ایمنی یک جایگاه CNG را تائید نکرده و در شرایط فعلی حتی یک جایگاه استاندارد CNG در ایران وجود ندارد.

وی افزود: به دلیل وضعیت اقتصادی جایگاه داران وضعیت ایمنی جایگاه‌های سی.ان.جی در پایین ترین سطح قرار گرفته است و اگر شورای اقتصاد اقدامی برای افزایش کارمزد این جایگاه‌داران انجام ندهد دچار آسیب های جدی و اتفاقات ناخوشایند در این صنعت خواهیم بود.

ابراهیمی مقدم با اشاره به این‌که سازمان ملی استاندارد ایران ۶۰ جایگاه سی.ان.جی را به صورت پایلوت برای استانداردسنجی انتخاب کرد گفت: هیچ کدام از این جایگاه‌ها استاندارد شناخته نشدند و هیچ شرکت بازرگانی حاضر به صدور گواهی نامه برای آن‌ها نشد.

دبیر انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی با اشاره به برنامه وزیر نفت برای افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سهم سی.ان.جی در سبد سوخت کشور گفت: با وجود آن که آقای زنگنه الزامات این کار را فراهم کرد و نامه‌ای به نوبخت معاون برنامه ریزی رییس جمهور برای افزایش کارمزد جایگاه‌های سی.ان.جی ارسال کرد. اما پس از چهار ماه تاکنون این موضوع درشورای اقتصاد مطرح نشده است.

وی از رییس جمهور تقاضا کرد که برای حفظ جان مردم در جایگاه‌های سی.ان.جی شخصا به این موضوع ورود کند و افزایش کارمزد جایگاه داران سی.ان.جی را در شورای اقتصاد مطرح کند.

ابراهیمی مقدم همچنین از شورای اقتصاد به دلیل ارائه نکردن برنامه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت سی.ان.جی و ساخت جایگاه‌ها انتقاد کرد.

به گفته دبیر انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی در حال حاضر ۳.۶ میلیون خودروی دو گانه سوز در کشور وجود دارد که ۳.۱ میلیون دستگاه آن به صورت رسمی و ۴۰۰ دستگاه نیز به صورت غیر رسمی گازسوز شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=22926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x