تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

دستگیری ۳ متجاوز در یک ماه/پرونده‌های آزار و اذیت زنان در پیچ و خم رسیدگی

  • کد خبر : 21201
  • 20 بهمن 1392 - 8:51
دستگیری ۳ متجاوز در یک ماه/پرونده‌های آزار و اذیت زنان در پیچ و خم رسیدگی

وقتی مدت زیادی از محاکمه علنی و فوری یک متجاوز به زنان و صدور حکم اعدام برای او می‌گذرد، شیطان صفتان با خیالی آسوده از روند کند رسیدگی به کار خود ادامه می‌دهند. دستگیری سه متجاوز طی یک ماه هشداری به مسئولین است.

به گزارش کمال مهر، اخبار تکان دهند از آزار و اذیت زنان و دختران در کشور و بخصوص تهران این روزها موجبات نگرانی شهروندان را فراهم آورده است.

تنها دستگیری سه فردی که به انواع مختلف زنان و دختران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند طی یک ماه، خود گویای افزایش این جرم است.

در روزگاری نه چندان دور دستگاه قضایی با رسیدگی فوری به پرونده‌های اینچنینی و استمداد از رسانه ها برای پوشش خبری گسترده آن، موجبات ترس قانون‌شکنان را فراهم می‌کرد و آمار وقوع اینگونه جرم‌ها به شدت در جامعه کاهش می‌یافت.

اما این سه مورد، تنها اتفاقاتی است که منجر به دستگیری افراد شیطان صفت شده و یا اینکه اجازه رسانه‌ای شدن یافته است. نگرانی این روزهای جامعه در مورد افزایش جرم‌هایی با محوریت آزار و اذیت زنان و دختران است. سرقت منازل به همراه آزار و اذیت صاحب خانه، آزار و اذیت زنان بعد از سرقت اموالشان و زورگیری از آنها و آزار و اذیت زنان و دختران در پوشش مسافرکش تنها شیوه‌هایی است که مجریان آن به دام افتاده اند.

دستگیری سارقی که بعد از سرقت زنان را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد

در ساعت ۲۰ روز هشتم آبان سال ۹۲، یک خانم جوان به همراه همسرش به کلانتری ۱۴۴ جوادیه تهرانپارس مراجعه و عنوان داشت: مرد جوانی حدودا ۳۰ ساله، با تهدید چاقو وارد خانه شد و پس از سرقت طلا و جواهرات، وجوه نقد و … داخل خانه، خودرو متعلق به همسرم را نیز از داخل پارکینگ سرقت کرد و از محل متواری شد.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع سرقت به عنف و دستگیری سارق؛ وی که مسعود نام داشت، صراحتا به سرقت به عنف از منزل شاکیه و همچنین سرقت‌های مشابه اعتراف کرد؛ متهم در ادامه اعترافاتش عنوان داشت که در چندین فقره از سرقت‌هایش و با وجود سرقت اموال باارزش داخل خانه‌ها، با تهدید سلاح سرد اقدام به آزار و اذیت زنان کرده‌؛ از جمله در یک فقره از سرقت‌ها در شهر اصفهان، متهم پس از سرقت طلا و جواهرات خانم جوانی را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

متهم در خصوص پرونده سرقت به عنف همراه با آزار و اذیت به کارآگاهان گفت: پس از مصرف شیشه در داخل خودرو، متوجه خانم جوانی شدم که وارد یک ساختمان مسکونی شد؛ متوجه شدم که در ساختمان کاملا بسته نشده و از همین فرصت استفاده کرده و وارد ساختمان شدم.

وی افزود: زن جوان بهمراه بچه چند ساله‌اش در داخل خانه بود که با دیدن من بسیار ترسید؛ با تهدید چاقو او را مورد مورد آزار و اذیت قرار داده و پس از سرقت طلا و جواهرات همراه این خانم، او را در داخل اتاقی حبس کرده و به سرعت از ساختمان خارج شدم.

شکارچی زنان تهرانی به دام افتاد

مرد شیطان صفت که در پوشش مسافربر زنان را ربوده و مورد آزار و اذیت قرار می داد، با تیزهوشی یکی از طعمه هایش شناسایی و دستگیر شد.

۱۴ دی ماه امسال زن جوانی با مراجعه به دادسرای امور جنایی و طرح شکایت در خصوص ربوده شدنش از سوی راننده یک دستگاه خودرو سواری اعلام داشت که این شخص قصد آزار و اذیت وی را داشته است.

شاکی پس از حضور در اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به کارآگاهان گفت: ۱۳ دیماه به قصد خرید از منزل خارج شده و پس از خرید، قصد بازگشت به منزل را داشتم. پس از خروج از ایستگاه مترو گلبرگ، راننده یک دستگاه خودرو پژو که آرم و علائم شبیه به آژانس را نیز نصب کرده بود در مقابل پای من توقف کرد و من به تصور اینکه وی مسافربر است به مقصد خیابان جانبازان سوار ماشین شدم.

شاکی در خصوص نحوه ربوده شدنش از سوی راننده خودرو پژو اظهار کرد: پس از طی مسافت کوتاهی ناگهان راننده مسیر خود را به سمت اتوبان امام علی(ع) ـ مسیر جنوب به شمال ــ تغییر داد و همزمان درهای ماشین را قفل کرد. راننده یک عدد اسپری اشک آور در آورد و مرا تهدید به ضرب و شتم و حتی قتل کرد. پس از گذشتن از خروجی اتوبان شهید همت، راننده به داخل یک خیابان فرعی در اتوبان امام علی (ع) رفت و پس از طی مسافت کوتاهی توقف کرد. در طول مسیر مدام مرا تهدید می کرد و من نیز جز گریه و التماس کاری از دستم بر نمی آمد.راننده از ماشین پیاده شد و در عقب ماشین را باز کرد و قصد داشت تا مرا مورد آزار و اذیت قرار دهد که در یک لحظه با هل دادن وی به عقب موقعیتی برایم ایجاد شد که توانستم فرار کنم. دوان دوان خود را به اتوبان رسانده و در داخل اتوبان جلوی یک تاکسی را گرفتم و از راننده آن خواستم تا مرا به در منزل برساند.

همزمان با دستگیری متهم و اعتراف وی به تلاش برای آزار و اذیت شاکی پرونده، وی به یک فقره آدم ربایی به شیوه مشابه و آزار و اذیت یک زن جوان اعتراف کرد که بلافاصله موارد مشابه مورد بررسی قرار گرفت و پرونده دومین شاکی، در کلانتری ۱۳۷ نصر شناسایی و برای رسیدگی به اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد.

مأمور قلابی پست و آزار و اذیت زنان

در ساعت ۱۷:۴۵ روز اول تیرماه سال ۹۱ خانم جوانی با مراجعه به کلانتری ۱۱۰ شهدا اعلام کرد: مرد جوانی در حالیکه مرا مورد تهدید به آزار قرار داده بود، با تهدید چاقو اقدام به سرقت گردنبندم در داخل آسانسور مجتمع مسکونی محل سکونتم واقع در میدان شهید محلاتی کرد.

با توجه به شیوه و شگرد سرقت که طی آن سارق تحت عنوان مأمور پست اقدام به سرقت و تهدید به آزار و اذیت زن جوان کرده بود، کارآگاهان اداره شانزدهم با بررسی شکایت‌های مشابه موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات شدند که متهم به بهانه تحویل دادن بسته پستی و با مراجعه به مجتمع های مسکونی دارای آسانسور، به شیوه مشابه اقدام به سرقت طلا و جواهرات و تلاش برای ازار و اذیت آنها کرده بود.

یکی از این زنان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در ساعت ۱۵ روز سیزدهم شهریور ۹۱ شخصی زنگ آیفون واحد ما را به صدا درآورد و گفته که از اداره پست آمده و پستچی هست؛ شما مالک هستید یا مستأجر؟ که پاسخ دادم: مالک هستم؛ این شخص در ادامه مدعی شد که سند تفکیک شده واحد آپارتمان را آورده و به بهانه تحویل دادن سند از من خواست تا به درب مجتمع مراجعه نمایم.

با آسانسور پایین آمده و زمانیکه به پارکینگ رسیدم، جوانی موتورسوار که موتورسیکلت مشکی خود را در مقابل درب ورودی مجتمع گذاشته بود، در مقابل درب آسانسور مشاهده کردم؛ این شخص اظهار داشت که سند را به همسایه طبقه بالایی تحویل داده! و باید سند را از همسایه گرفته و رسیدش را به وی تحویل دهم.

وی ادامه داد: به داخل آسانسور برگشتم که قبل از بسته شدن درب آسانسور، با چاقو به سمت آسانسور آمد و مانع از بسته شدن درب شد و ضمن فحاشی، چاقو را به سمت گلو و صورتم نشانه رفت و … . این شخص به سرعت از پارکینگ خارج و درحالیکه صدای موتورش را که سریع می رفت می شنیدم، از محل فرار کرد.

 

ارتکاب جرم در پیچ و خم رسیدگی

نمونه‌های فوق تنها مواردی هستند که طی یک ماه اخیر به دستگیری فرد متجاوز منجر شده است؛ اما مواردی در جامعه است که به دلیل ترس افراد از آبروی خود و یا ناتوانی در اثبات جرم تجاوز پیگیری نشده و نمی‌شود.

از آخرین پرونده آزار و اذیت زنان که فوری رسیدگی شد و با رسانه‌ای شدن آن، آمار وقوع این جرم در کشور به شدت کاهش یافت، مدتی می‌گذرد. شاید همین تاخیر در رسیدگی به پرونده‌ها و عدم برخورد قاطع با متجاوزان یا رسانه‌ای نشدن این پرونده‌هاست که موجب شده تا افراد شیطان صفت بدون ترس از مجازات، دست به آزار و اذیت زنان و دختران بی‌گناه بزنند.

درخواست شهروندان از قوه قضائیه برای رسیدگی به اینگونه جرایم خشن موجب شد تا حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در این زمینه بگوید: « ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که به پرونده‌ها زود رسیدگی شود اما با توجه به کمبودها نتوانستیم انتظار مردم را برآورده کنیم. امیدواریم با جذب قاضی‌های جدید در این امر موفق‌تر باشیم.»

اما سخنگوی دستگاه قضا در تاریخ ۱۲ تیرماه ۹۱ از برخورد سریع و قاطع با مرتکبان جرایم خشن خبر داده بود. وی در این باره گفت: ما قبلا بارها گفته‌ایم نسبت به برخورد با شرارتها و جرایم خشن، آدم ربایی، سرقت مسلحانه و جرایم سازمان یافته جدی هستیم و این برخورد همچنان ادامه خواهد یافت.

در برخورد با این مجرمان به هیاهوهای داخلی و خارجی کاری نداشته و تنها امنیت مردم برایمان مهم است. هرچه باعث به مخاطره افتادن امنیت مردم شود با آن به شدت برخورد خواهیم کرد.

اما بعد از اعدام ۲ زورگیر خشن تهران که ظرف کمتر از ۲ ماه به پرونده آنها رسیدگی و به اعدام آنها ختم شد، دستگاه قضا با وجود اینکه اینگونه جرایم خشن و همینطور آزار و اذیت زنان در جامعه افزون شده است، باید رسیدگی فوری به پرونده‌های این چنینی را در دستور کار قرار دهد.

این روزها مرتکبان جرایم خشن با خیالی آسوده و بدون ترس از محاکمه فوری، به آزار و اذیت زنان و دختران می‌پردازند و چشمان مردم به قضاتی است که بدون وقفه مجرمان را به اشد مجازات می‌رسانند.

دادستان کل کشور معتقد است رسیدگی به این جرایم نیاز به لایحه‌ و قانون خاصی ندارد و باید ساز و کار آنها در قوه قضائیه انجام شود.

وی می‌گوید: به حمدالله در بررسی این پرونده‌ها اهتمام لازم صورت گرفته است. اما بعضی پرونده‌ها زمان‌بر است و با سرعت زیاد نمی‌توان به آنها رسیدگی کرد اما برخی از پرونده‌های جرایم مهم و خشن طی سال گذشته خارج از نوبت و ظرف تنها ۲ ماه به آنها رسیدگی شد.

قطعا در توان دستگاه قضائی کشور است که به تعدادی از پرونده‌های با موضوع آزار و اذیت زنان و دختران با فوریت رسیدگی کند و با صدور حکمی قاطع اسباب کاهش وقوع این جرم در کشور را فراهم کند.

تصاویر منتشر شده در متن خبر با دستور و موافقت مقام قضائی منتشر شده است.

 

 

 

فارس

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=21201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x