تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

کری: کارنامه حمایت ۱۰۰ درصدی از اسرائیل دارم/ فرانسه با ایران تجارت کند، تحریمش می‌کنیم

  • کد خبر : 20636
  • 17 بهمن 1392 - 15:03
کری: کارنامه حمایت ۱۰۰ درصدی از اسرائیل دارم/ فرانسه با ایران تجارت کند، تحریمش می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد از حملات لفظی اخیر اسرائیل هراسی ندارد و از مواضع خود کوتاه نمی‌آید. وی گفت سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد و درباره ایران نیز گفت اشتباه است با تحریم‌های جدید، اعتقاد به مذاکرات «ژنو» را از بین ببریم.

 

خبرگزاری فارس: کری: کارنامه حمایت ۱۰۰ درصدی از اسرائیل دارم/ فرانسه با ایران تجارت کند، تحریمش می‌کنیم

به گزارش کمال مهر، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» قاطعانه در خصوص موجی از انتقادات اخیر مقامات صهیونیستی که به وی وارد شده بود، گفت: من از حملات اسرائیلی‌ها علیه خود نمی‌هراسم و کوتاه نمی‌آیم. من پیشتر نیز توسط افرادی که گلوله‌های واقعی و نه حرف استفاده می‌کردند مورد حمله واقع شدم. هیچ کس نباید آنچه که ما می‌گوییم را به واسطه آنکه با فرایند صلح مخالف هستند، تحریف کند.

واکنش کری به موجی از حملات لفظی بود که مقامات صهیونیستی به او وارد کرده بودند و در میان مقاماتی که از کری به دلیل اظهار نظراتش در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره شکست مذاکرات سازش انتقاد کرده بودند، می‌توان به «موشه یعالون» وزیر جنگ اسرائیل و «نفتالی بنت» وزیر اقتصاد اسرائیل اشاره کرد.

کری در کنفرانس مونیخ هشدار داده بود که شکست مذاکرات سازش می‌تواند تحریم‌های بین‌المللی علیه اسرائیل را به همراه داشته باشد و اسرائیل مشروعیتش را از دست می‌دهد.

افرادی در اسرائیل و فلسطین هستند که از فرایند صلح حمایت نمی‌کنند

وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه تأکید کرد: متأسفانه افرادی در اسرائیل و فلسطین وجود دارند که از فرایند صلح حمایت نمی‌کنند. به طور خاص افرادی وجود دارند که از دو دولت حمایت نمی‌کنند. افرادی هستند که هرگز هیچ‌گونه خویشتنداری درباره شهرک‌سازی‌ها را نمی‌خواهند. آنچه که اهمیت دارد این است که به جنبه مثبت این قضیه بنگریم که آن این است اکثر مردم اسرائیل و فلسطین به صلح معتقد هستند.

کارنامه حمایت ۱۰۰ درصدی از اسرائیل دارم

وی همچنین به حمایت خود بر اسرائیل تأکید کرد و گفت که اسرائیلی‌ها باید بدانند که آمریکا همیشه از نیازهای امنیتی اسرائیل حمایت می‌کند و گفت: من کارنامه حمایت ۱۰۰ در صدی از اسرائیل را در دوره ۲۹ ساله خود در سنا دارم.

سرعت فرایند انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه افزایش یافته است

موضوع بعدی که وزیر خارجه آمریکا به آن اشاره کرد، موضوع سوریه بود و جان کری در پاسخ به خبرنگار سی ان ان درباره اینکه آیا سیاست‌های به کار گرفته شده آمریکا برای سوریه شکست خورده است، گفت: نه، سیاست در سوریه تنها بسیار چالش‌برانگیز و بسیار دشوار است و ما به این مسئله واقف هستیم. توافق (از بین بردن) سلاح‌های شیمیایی یک مرحله مهمی بوده است و این در حال پیشرفت است. البته یک مقدار سرعت روند انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه در ماه گذشته کاهش داشت اما فکر می‌کنم سرعت این فرایند مجدداً افزایش یافته است.

تهدید آمریکا به حمله به سوریه به توافق انتقال تسلیحات شیمیایی منجر شد

وزیر خارجه آمریکا به اظهارات «جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در خصوص اینکه توافق تسلیحات شیمیایی «بشار اسد» را قوی‌تر کرده است، گفت: آنچه که کلاپر گفت و بقیه نیز بر آن تأکید دارند این است که مسائل زیادی از زمان حملات بالقوه (تهدید آمریکا به حمله به سوریه) رخ داده است. رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به حمله گرفت. او این مسئله را آشکارا اعلام کرد. در واقع، این یک اهرمی بود که به توافقی منجر شد که سلاح‌های شیمیایی از سوریه خارج شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون، قبل از آنکه به توافق برسیم، اسد از این سلاح‌ها علیه مردم خود استفاده می‌کرد. هم‌اکنون این کار را نمی‌کند و نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. بنابراین ما یک ابزار مهم و بحرانی را که این مرد می‌خواست ظالمانه علیه مردم خود استفاده کند را از بین برده‌ایم.

اسد پیروز سوریه نیست/سوریه هم‌اکنون در بن‌بست قرار گرفته است

کری تصریح کرد که آنچه در سوریه رخ می‌دهد و تأثیر می‌گذارد، افزایش تروریست‌هایی است که به این کشور می‌آیند. شما با افزایش حزب‌الله و سپاه قدس ایران در سوریه روبرو هستید. هم‌اکنون من وضعیت سوریه برای شما توصیف می‌کنم که تقریباً اسد پیروز نمی شود بلکه درحال شکست هم هست. بن‌بستی در حال حاضر در سوریه به وجود آمده است، ظرفیت برخی از مخالفان نیز در حال افزایش است و مبارزه در بین برخی از مخالفان نیز در حال ادامه است.

سوریه راه‌حل نظامی ندارد

کری تأکید کرد که در سوریه یک حالت بن‌بست به وجود آمده است اما اسد هنوز در حال پیروزی نیست. هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد.

موضوع دیگری که جان کری به آن اشاره کرد، ایران بود و خبرنگار سی ان ان در سوالی درباره ایران مطرح کرد که ایران به مردم خود می‌گوید که این توافق ژنو بین ایران و ۱+۵ (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) یک توافق بزرگ نبود و تمامی آن چیزهایی را که با آن موافقت کردند را می‌توانند ظرف یک روز به حالت اول بازگردانند. روحانی به داووس سفر کرد و گفت که ما برای تجارت در ایران آماده‌ایم. فرانسه، ترکیه نمایندگانی به ایران فرستادند تا تجارت بیشتر با ایران را ایفا کنند. نظر شما در اینباره چیست؟

بازار ایران برای تجارت باز نیست

کری در پاسخ به این سوال گفت: بازار ایران برای تجارت  باز نیست و ایران هم می‌داند که برای تجارت، آزاد نیست. ما از زمان حصول توافق ژنو، اعلام افزایش تحریم‌ها علیه شرکت‌های خاص (در صورت نقض تحریم‌ها و آغاز تجارت با ایران) کردیم. ما به ایران گفتیم که ما به اعمال تحریم‌ها ادامه می‌دهیم. و ما برای تمامی کشورهای دیگر نیز روشن کردیم که نظام تحریم‌ها همچنان سرجای خود باقی است.

به فرانسه تذکر دادیم با ایران تجارت کند، تحریمش می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تأکید کرد: در حالیکه فرانسه احتمالاً تجار خود را به این کشور فرستاده است، اما نمی‌تواند تحریم‌ها را نقض کند. آنها در صورت چنین کاری تحریم‌ می‌شوند و خودشان نیز به این مسئله واقف هستند و ما به آنها تذکر داده‌ایم اما کشورهای وجود دارند که اجازه دارند انواع خاصی از تجارت را انجام دهند. لیستی ازمکان‌هایی وجود دارد که در آنجا شما نمی‌توانید تجارت کنید اما برخی مکان‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید در آن تجارت کنید. بنابراین تجارت متوقف نمی‌شود. افراد اجازه دارند کارهایی را که مجوز آن را دارند انجام دهند. اما هیچ‌کس لحظه‌ای نباید تردید کند که آمریکا آمادگی دارد تحریم‌های موجود را اجرا کند و تمامی همپیمانان ما توافق دارند که تحریم‌ها تا زمانی که توافق صورت بگیرد وجود دارد.

توافق ژنو بر پایه اعتماد صورت نگرفت، بر پایه راستی‌آزمایی بود

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا به روحانی اعتماد دارد، گفت: موضوع اعتماد نیست. هیچ‌چیز بر اساس اعتماد صورت نگرفته است. همه آنچه که ما انجام می‌دهیم بر اساس راستی‌آزمایی و گام‌هایی خاص است.

توصیف کری از توافق اولیه ژنو

کری ادامه داد: بگذارید برای مردم آمریکا و جهان که به سی ان ان گوش می‌دهند، روشن کنم که این توافق با ایران چیست.

وی گفت: این توافق درباره ذخایر اورانیوم با درصد غنای ۲۰ است و آنها باید غنای آن را به صفر درصد برسانند. آنها باید از دست این ذخایر خلاص شوند. آنها اجازه ندارند به هیچ وجه، ذخایر اورانیوم ۳.۵ درصد خود را افزایش دهند. آنها نمی‌توانند هیچ‌کاری به جز جایگزین کردن سانتریفیوژ موجود انجام دهند. آنها نمی‌توانند سانتریفیوژهای جدید اضافه کنند. آنها مجبور هستند ساخت رأکتور آب سنگین اراک را متوقف کنند.

کری ادامه داد: آنها می‌بایست، اجازه بازرسی تأسیسات فردو و نیروگاه هسته‌ای نطنز را بدهند. آنها قبلاً چنین کاری را نکردند. هم‌اکنون ما همه روزه افرادی را در آنجا داریم. ما، ما، ما دقیقاً برنامه هسته‌ای آنها را فریز کردیم و آنها را به درجه‌ای به عقب بازگرداندیم که برخی از ذخایرشان را از بین ببرند.

اسرائیل و منطقه در مقایسه با دوران قبل از توافق ژنو امن‌تر شده است/توافق نهایی صورت نگیرد تمامی گزینه‌ها روی میز است

وی سپس با اشاره به این موارد گفت: بنابراین من به طور قطع می‌توانم اینجا بنشینم و در چشمان شما نگاه کنم و در چشمان نتانیاهو نگاه کنم و بگویم من معتقدم که اسرائیل و منطقه امروز در مقایسه با قبل از زمانیکه توافق (ژنو) حاصل شود، امن‌تر شده است و ما بینش بیشتر و جوابگویی بیشتری به این برنامه داریم. این برنامه ۶ ماه آینده است. اگر، اگر، اگر، توافقی صورت نگیرد، ما می‌توانیم آن را تمدید کنیم و این در صورتی است که فکر کنیم که پیشرفتی حاصل شده است اما اگر توافقی صورت نگیرد تمامی گزینه‌ها از جمله افزایش تحریم‌ها یا هرچیز دیگر در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا است.

پول‌های داده شده به ایران برای نشان دادن حسن نیت در مذاکرات بود

وی گفت: بنابراین ما اینجا هیچ‌چیز را کنار نگذاشتیم. نظام تحریم‌ها هنوز میلیاردها دلاری را مصادر کرده است که این پول‌ها می‌توانسته به ایران بازگردد اما به آنها نرسیده است. این پول‌ها هنوز در بانک‌ها است و در حین مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در اختیار ایرانیان قرار نمی‌گیرد.

کری تأکید کرد: فکر می‌کنم که ما تلاش می‌کنیم به توافق برسیم و تلاش نمی‌کنیم در این نقطه کاری را انجام دهیم که احتمال رسیدن به آن را از بین ببرد. بنابراین به طور قطع چیزهای اندکی داده شده است و مبلغ اندکی پول داده شده است و تا حسن نیت خود را نشان دهیم تا نشان دهیم که ما آماده گفت‌وگو در اینباره هستیم.

اشتباه است که ایمان و اعتقاد به مذاکرات را با تحمیل تحریم‌های جدید از بین ببریم

وزیر خارجه آمریکا درباره افزایش تحریم‌ها علیه ایران در حین پیشروی فرایند مذاکرات، گفت: معتقدم که اشتباه است تا باور به فرانید مذاکرات را از بین ببریم. آمریکا به همراه دیگر همتایانش در گروه ۱+۵توافق کرد که در حین مذاکرات، تحریم‌ها افزایش پیدا نکند. هم‌اکنون، اگر ما می‌خواهیم مذاکره کنیم، نمی‌خواهیم مسوول ایجاد یک حرکتی شویم که مذاکرات را از بین ببرد. ما چیزی را از دست نمی‌دهیم اگر ایران توافق لازم را به وجود نیاورد، ما می‌توانیم ظرف ۱۲ ساعت، ۵ ساعت آنها را تحریم کنیم. کنگره نیز آن را تصویب کند. ما می‌توانیم تحریم‌های جدید داشته باشیم اما ما نمی‌خواهیم در وسط مذاکرات، حرف خود را بشکنیم. بنابراین ما گزینه‌های جایگزین دیگری داریم. ما هیچ گزینه روی میز را از دست ندادیم بلکه می‌خواهیم به دیپلماسی شانس بدهیم و فکر می‌کنیم ارزش آن را داشته باشد.

انتهای پیام/ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=20636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x