تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

قسط اول دارایی بلوکه شده؛ یک پنجم بدهی بابک زنجانی!

  • کد خبر : 20352
  • 17 بهمن 1392 - 8:26
قسط اول دارایی بلوکه شده؛ یک پنجم بدهی بابک زنجانی!

۵۵۰میلیون دلار آزاد شده معادل ۱۶۵۰میلیارد تومان است. گرچه اولین قسط دارایی های آزاد شده، در ظاهر رقمی قابل توجه به نظر می رسد اما با نگاهی به برخی از آمار و ارقام می توان به یک نکته پی برد و آن این که: این رقم رقمی بسیار کوچک است.

 

قسط اول دارایی بلوکه شده؛ یک پنجم بدهی بابک زنجانی!

به گزارش گروه اقتصادی کمال مهر: قرار شده است تا با اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ژنو بین ایران و کشورهای ۱+۵، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران نیز به تدریج در اختیار ایران قرار گیرد.

به گزارش کمال مهر، در اولین مرحله آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران، مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار از این دارایی های آزاد و به حساب ایران واریز شد. ۵۵۰میلیون دلار آزاد شده معادل ۱۶۵۰میلیارد تومان است. گرچه اولین قسط دارایی های آزاد شده، در ظاهر رقمی قابل توجه به نظر می رسد اما با نگاهی به برخی از آمار و ارقام می توان به یک نکته پی برد و آن این که: این رقم رقمی بسیار کوچک است.

کفاف یکماه یارانه نقدی را هم نمیدهد!

هر ماه به حدود ۷۶میلیون نفر ایرانی یارانه تعلق می گیرد. بنابراین دولت در هر ماه نزدیک به ۳۴۵۸هزارمیلیارد تومان به حساب هر ایرانی واریز می کند تا بتواند طرح هدفمندی یارانه ها را اجرا کند. در حالی در اولین قسط یا به تعبیری در اولین قدم از اجرای توافق ژنو، ۵۵۰میلیون دلار آزاد شده است که این مبلغ حتی کفاف یک ماه یارانه کل ایرانی ها را نیز نمی دهد.
در حقیقت این مبلغ تنها می تواند یارانه ۳۶میلیون نفر از مردم ایران را تامین کند؛ در واقع کمتر از نصف جمعیت ایران و آن هم یارانه تنها ۱ماه از مردم را!

قسط اول یک پنجم بدهی بابک زنجانی

جالب است بدانید که این رقم انگشت کوچک رقم بدهی بابک زنجانی نیز نمی شود. بابک زنجانی که به ویژه خواری و رانت خواری متهم است، این روزهای خود را در زندان اوین سپری می کند. می گویند رقم بدهی او تنها به وزارت نفت معادل ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار است. رقمی که معادل ریالی آن با احتساب دلار ۳هزار تومانی به ۸۴۰۰میلیارد تومان می رسد.
بدهی بابک زنجانی در حالی ۸۴۰۰میلیارد تومان برآورد شده است که در اولین گام توافق ژنو تنها ۱۶۵۰میلیارد تومان از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده است. درحقیقت دلارهایی که در اولین گام از این توافق به دست دولت رسیده است، در حدود یک پنجم بدهی نفتی بابک زنجانی است.

برای واردات گندم نیز کافی نیست

آنطور که آمار گمرک و اتاق بازرگانی نشان می دهند، در نه ماهه سال ۹۲، ۲۱۶۰میلیارد تومان گندم وارد کشور شده است. گندم از کالاهای اساسی به شمار می رود. درحالی در ۹ماه این میزان گندم وارد کشور شده است که رقم دارایی های آزاد شده ایران، کفاف واردات ۹ماهه گندم را نیز نمی دهد.

در حقیقت اگر دولت بخواهد با این دلارها گندم مورد نیاز ۹ماه دیگر را نیز تامین کند ۵۰۰میلیارد تومان نیز کم می آورد.

از یک چهارم رقم واردات برنج هم کمتر است!
همچنین در نه ماهه سال جاری رقمی معادل ۴۳۷۶میلیارد تومان برای واردات برنج هزینه شده است. متاسفانه میزان دارایی های آزاد شده در قسط اول، از یک چهارم رقم واردات برنج آن هم در ۹ماه کمتر است.

اگر به طور میانگین در هر ماه ۴۸۶میلیارد تومان برنج وارد کشور شده باشد، ۱۶۵۰میلیارد تومان از دلارهای آزاد شده تنها کفاف واردات ۳ماه کشور را خواهد داد.

دارایی آزاد شده معادل یک پنجم بودجه عمرانی
دولت در بودجه برای طرح های عمرانی استانی رقم ۵۵۰۰میلیارد تومان را در نظر گرفته است. رقم دارایی های آزاد شده به میزان یک پنجم رقم اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح های عمرانی استانی کشور است.

حتی از بودجه وزارت خارجه هم کمتر!
دولت این میزان را حتی نمی تواند در وزارت امورخارجه خود خرج کند. بودجه ای که دولت برای وزارت خانه ظریف در نظرگرفته است، معادل ۸۳۸۰میلیارد تومان است. دلارهای آزاد شده یک پنجم بودجه دولت برای وزارت امور خارخارجه است؛ وزارت خانه ای که اهمیت خاصی در دولت روحانی یافته است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=20352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x