تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

سهام عدالت تا ۶ ماه دیگر تعیین تکلیف می‌شود

  • کد خبر : 20169
  • 16 بهمن 1392 - 7:58

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی کشور گفت: سهام عدالت ظرف بازه زمانی ۶ ماه آینده تعیین تکلیف نهایی می‌شود.

 

به گزارش کمال مهر، میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی امروز در وزارت اقتصاد گفت: سهام عدالت ظرف بازه زمانی ۶ ماهه تعیین تکلیف نهایی خواهد شد.

وی افزود: آمادگی مجلس و دولت برای آزادسازی کامل خرید و فروش سهام عدالت وجود دارد.

پوری حسینی با بیان اینکه تا پایان سال جاری قطعا صددرصد وظایف سازمان خصوصی‌سازی محقق نخواهد شد، اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون ۸۴ درصد واگذاری‌ها به افراد حقیقی و حقوقی خصوصی بوده است؛ این ۸۴ درصد واگذاری به صورت تدریجی فروخته و مابقی را بلوکی عرضه کرده‌ایم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه وزارت نفت با اختصاص ۴۷ درصد واگذاری‌ها به لحاظ ارزش ریالی بیشترین میزان را از واگذاری‌ها به خود اختصاص داده است، گفت: وزارت صنعت ۲۲ درصد و وزارت نیرو ۱۶.۳ درصد از واگذاری‌ها را طی ۱۴ سال گذشته در رتبه‌ها دوم و سوم قرار دارد.

وی ادامه داد: از طریق شرکت‌های مادر نیز بیشترین حجم واگذاری به ایمیدرو و ملی صنایع پتروشیمی اختصاص یافته و توانیر نیز در جایگاه بعدی واگذاری‌ها قرار دارد.

پوری حسینی بیشترین آمار واگذاری‌ها مربوط به پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با ۱۰.۴ درصد در رتبه‌های پائین‌تر قرار دارد.

وی افزود: در طول ۱۴ سال گذشته خارج از رد دیون و بحث سهام عدالت حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته و با احتساب سهام عدالت و رد دیون که به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه طبق مصوبات ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به قطعیت نرسیده است، گفت: در این مرحله دولت اعتقادی به واگذاری‌ها از طریق رد دیون ندارد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه طی ۶ سال گذشته بابت رد دیون حدود ۱۵۹ هزار میلیارد تومان مصوبه وجود دارد، گفت: این میزان واگذاری از طریق رد دیون هنوز قیمت‌گذاری نشده و تعیین و تکلیف نهایی روی آنها صورت نگرفته است.

* جزئیات سهام عدالت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حدود نیمی از زمان نشست اصحاب رسانه به مسئله سهام عدالت و نحوه تخصیص آن به مشمولان اختصاص یافت و در این باره رئیس سازمان خصوصی‌سازی تفصیل تمام مراحل آن را توضیح داد.

پورحسینی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد ارزش سهام دولت قابل آزادسازی است، گفت: مشمولانی که در گروه یک و دو دارای تخفیف ۵۰ درصدی هستند، حدود ۴۷.۲ درصد و سایر مشمولان که تخفیفی ندارد، حدود ۲۲.۶ درصد از سهامشان قابل آزادسازی است که به طور میانگین حدود ۳۰ درصد  بابت مطالبات دولت از محل این سهام دریافت شده است.

وی گفت: تاکنون کمتر از دو هزار میلیارد تومان از مطالبات دولت از محل واگذاری سهام عدالت، سود سهام پرداخت شده است که با فرض پرداخت معوقات سود که به ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، تقریبا ۳۰ درصد آزادسازی تکمیل می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره اشکالات و موانع آزادسازی سهام تأکید کرد: ‌متاسفانه تاکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نتوانستند وارد بورس شده و صورت‌های مالی خود را طبق قانون ارائه کنند.

وی گفت: درباره نگرانی آزادسازی سهام عدالت با نهادهای مختلفی از جمله سازمان بورس بهادار جلساتی برگزار شده که طرحی بر مبنای آن آماده شده است.

پوری حسینی تاکید کرد: مقدمات آزادسازی سهام عدالت در صورت تصویب آن در هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی آماده شده و به میزان وصول مطالبات آزادسازی انجام خواهد پذیرفت.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=20169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x