تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

پاسخ حاتمی‌ کیا به انتقاد‌ها از فیلمش

  • کد خبر : 19918
  • 15 بهمن 1392 - 9:03
پاسخ حاتمی‌ کیا به انتقاد‌ها از فیلمش

کارگردان فیلم «چ» می‌گوید برایش مهم بود که جلوه‌های ویژه فیلمش در ایران انجام شود و نخواست یک اسکار‌گرفته این کار را انجام بدهد.

کمال مهر: کارگردان فیلم «چ» می‌گوید برایش مهم بود که جلوه‌های ویژه فیلمش در ایران انجام شود و نخواست یک اسکار‌گرفته این کار را انجام بدهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «چ» دوشنبه پس از نمایش این فیلم در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور عوامل فیلم برگزار شد. محمود گبرلو منتقد فیلم اداره نشست را به عهده داشت.

داستان «چ» که در بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، از ۲۵ تا ۲۷ مرداد ۱۳۵۸ در بحبوحه حصر پاوه روی می‌دهد، زمانی که دکتر مصطفی چمران (با بازی فریبرز عرب‌نیا) در مقام نماینده دولت به همراه تیمسار فلاحی (سعید راد) به این شهر سفر کرد.

ابراهیم حاتمی‌کیا در نشست فیلم جدید خود درباره چگونگی ساخت این  پروژه گفت: «برای «چ» به اندازه سه برابر فیلم‌های دیگر وقت و انرژی گذاشته شد و فیلمبرداری پنج ماه طول کشید.»

در ادامه، سعید راد که صحبت‌های او در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر حاشیه‌هایی به همراه داشت، گفت: «بدنه سینمای ایران در حال فتح کردن دنیا است. ما بازیگران خوبی مثل زنده‌یاد خسرو شکیبایی که جایش همیشه خالی است، آقای پرستویی و فریبرز عرب نیا را داریم. ما بازیگران با نوع تفکراتمان زندگی می‌کنیم و این شاخصه بازیگری است. من اکثر مواقع مزاحم دست‌اندرکاران جشنواره فیلم فجر شده‌ام. به خاطر احساساتم حرف‌هایی زده‌ام و اگر حرفی زده‌ام که عده‌ای ناراحت شده‌اند از آن‌ها عذر خواهی می‌کنم.»

او ادامه داد: «قطعا دچار احساسات شخصی شدم و در ‌‌نهایت تواضع عذرخواهی می‌کنم.»

این بازیگر سینما درباره فیلم «چ» گفت: «بعد از اینکه آقای حاتمی‌کیا به من پیشنهاد بازی در این فیلم را داد دچار شعف شدم. با خودم فکر کردم مگر سالی چند فیلم با این کیفیت ساخته می‌شود که بازی در آن به من پیشنهاد شود؟»

بابک حمیدیان دیگر بازیگر این فیلم گفت: «اولین بار بود که فیلم را می‌دیدم. در طول فیلم به بچه‌های اصغر وصالی فکر می‌کردم، به بچه‌های دستمال سرخ. افتخار می‌کنم که در این پروژه حضور دارم و نمی‌دانم باید به چه کسی خسته نباشید بگویم؟»

مریلا زارعی دیگر بازیگر فیلم «چ» گفت: «احساساتم در این لحظه نزدیک به احساسات بابک حمیدیان است. خوشحالم که توفیق این را داشتم که برای سومین بار مقابل دوربین ابراهیم حاتمی‌کیا بروم.»

مهدی سلطانی یکی دیگر از بازیگران فیلم نیز در صحبت‌های کوتاهی گفت: «”چ” فیلم مفیدی است، چرا که افراطیون را به صلح‌طلبی دعوت می‌کند، چرا که در این زمان بیش از هر وقت دیگری به این اتفاق نیاز داریم و خوشحالم در این اندیشه سهم داشتم.»

در ادامه، حاتمی‌کیا در پاسخ به این پرسش که آیا «چ» بازگشت دوباره او به سینمای جنگ است، گفت: «من لفظ بازگشت را خیلی متوجه نمی‌شوم. این چیزی است که امثال من و داریوش مهرجویی را عصبی می‌کند. من فیلمساز هستم و فیلم ساختن وظیفه من است. من را در قاب‌های خودتان جا ندهید. از جمله فیلمسازانی هستم که در زمان نفس می‌کشم.»

او ادامه داد: «به نظر من چمران زمانی دیده شد که انقطاعی را که در فیلم می‌بینید، انجام داد. کسی از همسر و فرزندان چمران خیلی حرفی نزده است که به آن‌ها هم ظلم شد، اما من خواستم این کار را انجام دهم.»

حاتمی‌کیا در پاسخ به این انتقاد که در چ» شخصیت چمران به خوبی تصویر نشده، گفت: «نظرات شما را خیلی قبول ندارم. درک من از شخصیت در فیلمی که ساختم بود، اما اگر نظراتی خلاف این دارید می‌توانید قلمتان را دست بگیرید و بنویسید.»

او درباره سکانس سقوط هلی‌کوپتر در فیلم گفت: «این سکانس نقطه عطف بود. روزی که شروع به ساخت فیلم کردم با خودم گفتم کل فیلم یک سو و ساخت این سکانس سوی دیگر. می‌دانستم قرار است این سکانس یکی از سکانس‌های تاریخ سینمای ما باشد. برایم مهم بود که چطور شکل می‌گیرد. فیلمبرداری آن چیزی حدود ۲۵ روز طول کشید اما ساخت جلوه‌های ویژه خیلی زمان برد.»

حاتمی‌کیا ادامه داد: «برایم مهم بود که جلوه‌های ویژه فیلم به دست بچه‌های خودمان در ایران انجام شود و نخواستم یک اسکار‌گرفته این کار را انجام بدهد.»

او در ادامه گفت: «سال گذشته که می‌گفتند فیلم آماده نیست، واقعا این‌طور نبود، چرا که من از روز اول ساخت فیلم می‌دانستم پنج ماه و نیم زمان می‌برد. ۲۹ اسفند مونتاژ فیلم تمام شد، اما مراحل فنی زمان برد.»

حاتمی‌کیا ادامه داد: «سینماهای ما مناسب سیستم دالبی دیجیتال نیست. تصویر من اسکوپ است و عشق من وسترن است. می‌خواستم این فضای وسترن دربیاید، اما متاسفانه در سینماهای ما نمی‌شود توقع زیادی از سیستم پخش داشت”

خبرآنلاین
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19918

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x