تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

آشنایی با قدرتمندترین فرمانده نظامی جهان

  • کد خبر : 19871
  • 15 بهمن 1392 - 8:21
آشنایی با قدرتمندترین فرمانده نظامی جهان

یکی از مهم‌ترین شواهد موفقیت مدیریت سردار جعفری در فرماندهی سپاه، رضایت رهبر معظم انقلاب از عملکرد سپاه در شرایط بسیار بحرانی حوادث پس از انتخابات۸۸ بود.

 

 

آشنایی با قدرتمندترین فرمانده نظامی جهان

به گزارش کمال مهر، سردار محمدعلی جعفری، معروف به “عزیز جعفری” که نه تنها دوره‌های عالی نظامی را گذرانده، بلکه دارای تحصیلات عالی در رشته معماری نیز است. سردار جعفری به عنوان چهره‌ای خوش‌نام و مقبول در سپاه که ریاست مرکز تحقیقات راهبردی سپاه، و فرماندهی نیروی زمینی آن را تجربه کرده، ۱۰ شهریور ماه سال ۱۳۸۶ از سوی مقام معظم رهبری به مسئولیت فرماندهی سپاه پاسداران انتخاب شد.

-زندگینامه
سردار محمدعلی جعفری، تیرماه سال ۱۳۳۵ در روستای نجف‏آباد در شرق شهرستان یزد متولد شد. او فرزند سوم خانواده‌ای بود که ۱۰ فرزند داشت. پدرش مرحوم محمدحسین جعفری از معماران باسابقه شهرستان یزد و مادرش بانو صفا سلمانیه زنی متدین و مؤمنه بود. ۵ ساله بود که به صلاح‌دید مادر برای یادگیری قرآن وارد مکتبخانه‌ای شد که توسط خانمی به نام ملا کبری اداره می‏شد.
وی دوران تحصیل تا مقطع دبیرستان را در شهرستان یزد به پایان رساند. سال ۱۳۵۶ در رشته معماری دانشگاه تهران پذیرفته ‪شد و از آنجا بود که فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد.
در جریان مبارزات مردم انقلابی تهران، همدوش مردم و دانشجویان در تظاهرات شرکت کرد و در آستانه پیروزی انقلاب نیز دستگیر و به زندان افتاد. وی در سال ۱۳۵۸ به عنوان نماینده دانشکده در انجمن اسلامی دانشگاه تهران حضور داشت و در تسخیر لانه جاسوسی فعال بود.
پس از ماجرای انقلاب فرهنگی و بسته شدن دانشگاه‌ها، در جهاد علمی دانشگاه به فعالیت ادامه داد و پس از شروع جنگ به عنوان یک بسیجی عازم جبهه‌ها شد و در سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. وی تا پایان جنگ به صورت پیوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه‌های عملیات غرب و جنوب مشغول خدمت شد.
سردار جعفری همزمان با تحصیل به عنوان مسئول عملیات ستاد مشترک و جانشین نیروی زمینی سپاه مشغول فعالیت بود و از سال ۱۳۷۱ مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی سپاه را به مدت ۱۳ سال بر عهده گرفت که در ۵ سال آخر آن، مسئولیت فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران نیز بر عهده وی بود. سال ۱۳۸۴ از سوی فرماندهی معظم‌ کل قوا مسئول راه‌اندازی مرکز راهبردی سپاه شد.
او که با شروع جنگ تحمیلی تحصیلات خود را رها کرده بود پس از پایان جنگ و در سال ۱۳۷۱ ‪موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری شد. دوره فرماندهی و ستاد که یکی از دوره‌های عالی نظامی است را در سال‌های ۷۱ و ۷۲ در دانشکده جنگ سپاه گذراند و مدتی نیز در دوره‌های دافوس سپاه به تدریس مشغول بود.
وی در دوران دفاع مقدس از فرماندهان مهم سپاه و عنصری مبتکر در عملیات های نامتقارن بود که پس از دفاع مقدس، چند سال فرمانده نیروی زمینی سپاه، سپس رییس مرکز راهبردی سپاه و پس از آن با حکم رهبر معظم انقلاب از تاریخ ۱۰ شهریور سال ۱۳۸۶ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

-فعالیتهای سیاسی قبل از انقلاب
مهرماه سال ۱۳۵۶ و با برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، درحالی‌که جرقه‌های نفرت عمیق مردم از شاه در جامعه آن روز ایران در حال روشن شدن بود؛ عضویت در حزب رستاخیز ملت ایران برای همه شهروندان تقریباً اجباری شد. در چنین شرایطی محمدعلی جعفری با اینکه در آن زمان اطلاعات سیاسی کمی داشت ولی از پر کردن فرم عضویت سرباز زد و حتی مانع عضویت دوستانش نیز شد.
با گذشت زمان که بر اطلاعات سیاسی‌اش افزوده می‌شد، انزجار او از شاه و حکومت هم زیادتر می‌شد و به طبع آن عشق و محبتش به خمینی کبیر بیشتر. در آن روزگار غیر از مساجد و حوزه‌های علمیه که تا حدودی آوازه نهضت امام خمینی در آن‌ها نفوذ کرده بود، زورخانه‌های شهر یزد به لحاظ حاکمیت روح پهلوانی از چنین امتیازی برخوردار بودند. در چنین شرایطی سردار جعفری هر زمان که فرصتی می‌یافت برای دیدن چنین فضایی به زورخانه «خواجه نصر» که در نزدیکی مسجد برخورداری قرار داشت می‌رفت.

آغاز جدی فعالیت سیاسی بعد از ورود به دانشگاه
زمانی که محمدعلی جعفری در دانشگاه پذیرفته شد دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده‌ای بود با حال و هوای شبهه روشنفکری که دانشجویانش برآمده از خانواده‌هایی مرفه و گریزان از مبارزه و سیاست بودند. آن روزها خبری از انجمن اسلامی هم در دانشکده نبود. سردار جعفری به همراه تعداد دیگری از دانشجویان مذهبی تازه‌وارد اقدام به تأسیس انجمن اسلامی نمود که با مخالفت رییس دانشکده مواجه شد. لذا برای کاستن از حساسیت‌ها، ابتدا یک کتابخانه و سپس انجمن کوه را در دانشکده راه‌اندازی کرد که بعدها مبنایی شد برای فعالیت‌های دانشجویان مسلمان که عمده این فعالیت‌ها کوهنوردی دسته‌جمعی بود چرا که کوه محل امنی بود برای فعالیت‌های سیاسی. اولین اعلامیه ضد رژیم را حبیب‌الله بی‌طرف، از دانشجویان دانشکده فنی و همشهری‌اش در دانشگاه تهران در اختیار وی قرارداد.

علنی کردن مبارزه علیه رژیم
اولین حرکت علنی سردار و دیگر دوستانش مربوط می‏شود به ۱۶ آذر سال ۵۶ که در سالگرد شهادت ۳ تن از دانشجویان معترض به سفر ریچارد نیکسون، معاونت وقت آیزنهاور، رییس‌جمهور آمریکا در سال ۱۳۳۲ به ایران تجمعی اعتراض‌آمیز در محوطه داخلی دانشگاه به راه انداختند.
دی ماه سال ۵۶، در پی انتشار مقاله توهین‌آمیز «ابران و ارتجاع سرخ و سیاه» به قلم داریوش همایون و با نام مستعار احمد رشیدی مطلق که در آن صورت آشکار به ساحت مرجعیت دینی توهین شده بود؛ سردار جعفری به اتفاق دیگر اعضای کانون کوهنوردی با صدور اطلاعیه‌ای توطئه رژیم پهلوی علیه مرجعیت شیعه و توهین آشکار به رهبر در تبعید را محکوم کردند.

محور فعالیتهای سیاسی سردار جعفری در دوران دانشجویی
شرکت در تجمع اعتراض‌آمیز مردم یزد در محکومیت کشتار مردم تبریز که در تاریخ ۱۰ فروردین‌ماه سال ۵۷ و با رهبری آیت ا…محمد صدوقی که در آن زمان امامت مسجد حظیره را بر عهده داشت، برگزار شده بود. (تجمعی که در نهایت با تیراندازی نیروهای امنیتی و شهربانی یزد به سوی مردم بسیاری به خاک و خون کشیده شدند.)
شرکت در تظاهرات ۱۳ آبان ۵۷ که همزمان با چهاردهمین سالگرد تبعید امام خمینی (ره) توسط دانش‌آموزان در خیابان انقلاب فعلی به راه افتاده بود.
تکثیر نوار سخنرانی‌های حضرت امام و پخش اعلامیه‌های ایشان و سایر مراجع تقلید و برگزاری نمایشگاه‌های ادواری عکس و نقاشی با محوریت حضور مردم در صحنه انقلاب.

-فعالیتهای سیاسی بعد از انقلاب
با فرار شاه از ایران، کم‌کم زمینه برای بازگشت امام از تبعید مهیا شد. اوایل بهمن ۵۷ از طریق مسعود صدری به کمیته مردمی استقبال از امام ملحق شد تا مسئولیت تأمین امنیت بخشی از مسیر انتقال امام از فرودگاه به بهشت‌زهرا را بر عهده بگیرد. طبق تقسیم‌بندی حوزه‌های حراستی انجام‌شده از سوی کمیته استقبال؛ گروه سردار جعفری وظیفه داشت امنیت محل سخنرانی حضرت امام (ره) را تأمین نماید.
۲۱ بهمن ۵۷ با صدور اعلامیه امام (ره) مبنی بر غیرقانونی بودن حکومت‌نظامی و دعوت از مردم برای نادیده گرفتن مقررات منع عبور و مرور، سردار جعفری به همراه تعدادی از دوستانش در خیابان رسالت فعلی توسط نیروهای رژیم دستگیر و تا بعدازظهر روز ۲۲ بهمن را در سلولی در پادگان تیپ ۵۸ تکاور ارتش، نزدیک چهارراه قصر سابق گذراندند تا اینکه با سقوط رژیم آزادشده و به مردم ملحق شدند.
۲۳ بهمن ۵۷ به همراه تعدادی دیگر مأموریت حفاظت از تعدادی از سران دستگیرشده رژیم مانند عباس هویدا تیمسار نصیری سپهبد مهدی رحیمی را بر عهده گرفت.

جهاد سازندگی در گود عرب‌ها
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و صدور فرمان امام (ره) مبنی بر ساختن خرابی‌های کشور و تشکیل جهاد سازندگی، سردار جعفری با توجه به رشته تحصیلی‌اش که معماری بود به محله‌های فقیرنشین جنوب تهران مثل گود عرب‌ها، دروازه غار، شوش و علی‌آباد می‌رفت و خانه‌های محرومان را شناسایی کرده و به اتفاق دوستانش بازسازی می‌نمود.
خردادماه سال ۵۸ به اتفاق یکی از دوستانش که مهندس ساختمان بود برای بازسازی خانه‌های مردم شهرستان سردشت به استان کردستان.
اعزام شد و این در حالی بود که ضدانقلاب وابسته به ساواک به همراه گروه‏های چپ و تجزیه‌طلب‌های تحت امر رژیم بعث، آتش جنگ داخلی را در مناطقی از کردستان و کرمانشاه و آذربایجان غربی شعله‌ور کرده بودند.

عزیمت به قائن جهت بازسازی خرابی‏های زلزله
تابستان سال ۵۸ زلزله قائن (شمال بیرجند از توابع خراسان جنوبی) خرابی‌های بسیاری به بار آورد. در چنین شرایطی سردار جعفری به اتفاق رضا کرمی و تعداد دیگری از دوستان عازم قائن شدند و به دلیل حجم بالای خرابی‌ها در روستای مهدی‌آباد، کار بازسازی را از آنجا آغاز نمودند. این روزها مصادف بود با فوت ناگهانی آیت‌الله طالقانی.
سردار جعفری که تا اواخر تابستان سال ۵۸ در قائن بود با بازگشایی دانشگاه‌ها در مهر همان سال به عرصه تحصیل بازگشت. در ابتدا به اتفاق دیگر دوستان کانون دانشجویی را به انجمن اسلامی دانشکده هنرهای زیبا تغییر نام دادند و تمام تلاششان این بود که رده‌های مدیریتی دانشکده به دست گروه‌های مخالف انقلاب نیفتد.

نقطه آغاز ارتباط با سپاه پاسداران
برگزاری اردوی ۳ روزه دانشجویی به منظور فراگیری فنون نظامی و جذب نفرات جدید از سوی انجمن اسلامی دانشکده فنی در پارک جنگلی چیتگر که در آن مربیانی از واحد آموزش نظامی سپاه تهران دعوت‌شده بودند؛ اولین نقطه تلاقی سردار با بچه‌های سپاه بود.

-همراه با دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی
حوادث پیش‌آمده در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، شرق مازندران و هم زمان با این اتفاقات حضور مهندس بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت به اتفاق ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه در جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب الجزایر و انتشار خبر ملاقات محرمانه آن‌ها با برژینسکی، مشاور وقت امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا در حاشیه آن جشن‌ها، نگرانی‌هایی را در محافل دانشجویی به وجود آورد. ترس از سازش دولت موقت با آمریکا موجب شد تا دانشجویان پیرو خط امام در اعتراض به‌ اقدامات بازرگان و جنایات آمریکا دست به تحرکاتی بزنند.
بر این اساس هفته اول آبان ماه سال ۵۸ جلسه‌ای مهم با محوریت انجمن اسلامی دانشگاه تهران که مسئولیتش با حبیب‌الله بی‌طرف بود و با مشارکت انجمن‌های اسلامی دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد و سردار جعفری به عنوان نماینده انجمن اسلامی دانشکده هنرهای زیبا و شورای سیاست‌گذاری انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در آن حاضر بود. تصمیم نهایی این جلسه بر این مقرر شد که ضمن یک حرکت نمادین دانشجویی سفارت ایالت متحده به دست دانشجویان مسلمان اشغال شود که بهترین موعد ۱۳ آبان ۵۸ بود. چرا که قرار بود در آن روز به مناسبت پانزدهمین سالگرد تبعید امام و اولین سالگرد کشتار دانش‌آموزان از سوی رژیم شاه و نیز اعتراض به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ایران راهپیمایی اعتراض‌آمیزی به سمت سفارتخانه آمریکا برپا شود. سردار جعفری در جریان اشغال سفارت و بازیابی اطلاعات و اسناد منهدم شده و همچنین حفاظت از محل نگهداری جاسوسان و نیز فعالیت‌های جانبی و فرهنگی، نقش به سزایی داشت.

-ادامه مبارزه در سنگر دانشگاه
زمانی که حضور شبانه‌روزی سردار جعفری در محل لانه جاسوسی دیگر ضرورتی نداشت به دانشگاه بازگشت آنجا بود که با شهید محمدرضا دستواره آشنا شد.
نیمه دوم سال ۱۳۵۸ وقوع چند حادثه مهم در کشور به سیاسی شدن دانشگاه‌ها دامن زد. یکی از آن حوادث تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سوی مجلس خبرگان با اصل مترقی ولایت فقیه بود که تأیید آن از سوی مردم در رفراندوم سراسری پاییز ۵۸، مخالفت‌هایی را در جمع سیاسیون چپ گرا، لیبرال و التقاطی به دنبال داشت.
اتفاق مهم دیگر انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری در ایران بود که در تاریخ ۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۸ برگزار شد. هم زمان با این انتخابات، انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی نیز برگزار شد که تقارن این دو اتفاق تشدید قطب‌بندی سیاسی جامعه ایران را به دنبال داشت.
در چنین فضای سیاسی دانشگاه‌ها بهترین محل برای جولان دادن مخالفان خط مکتبی انقلاب بود. وقتی که مجاهدین خلق به روند یارگیری‌هایشان شدت دادند و در مهم‌ترین اقدام توانستند ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رییس‌جمهور منتخب را به سمت خود بکشانند. این واقعه در روحیه بسیاری از توده مذهبی یازده میلیونی رأی دهنده به بنی‌صدر از جمله سردار جعفری تأثیری به شدت منفی گذاشت و باعث نفی بنی‌صدر از سوی وی شد.

مشارکت در انقلاب فرهنگی
با وقوع چند حادثه برای عناصر دلسوز نظام و ارگان های انقلابی کشور مسجل شد که بسیاری از توطئه‌ها در موجودیت غیرقانونی گروه‌هایی ریشه دارد که در فضای دانشگاهی سنگر گرفته‌اند. وضعیت موجود بعلاوه متون درسی دانشگاهی که عمدتاً با اصول اعتقادی انقلاب مغایرت داشت، وضعیت حجاب دانشجویان دختر و خانم‌های شاغل در محیط دانشگاهی و فضای ملتهب دانشگاه‌ها سردار جعفری و تعدادی از دوستانش را متقاعد کرد که تعطیلی چنین دانشگاهی صد در صد به سود انقلاب است. لذا حرکت خودجوش این دانشجویان انقلابی در بهار ۵۹ سرآغاز حرکتی شد به نام انقلاب فرهنگی که با همراهی اکثریت مردم و نیروهای دانشگاهی همراه شد.
سردار جعفری در انجمن اسلامی دانشگاه تهران مسئول عملیات تعطیل کردن این دانشگاه بود اما در آخرین لحظات قبل از اجرایی شدن طرح پیامی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان عضو شورای انقلاب فرهنگی بود رسید مبنی بر اینکه عجله نکنید و منتظر ابلاغ رسمی شورا باشید. ۲ روز بعد با ابلاغ رسمی شورای انقلاب، کلیه دانشگاه‌ها بسته شد و روند انقلاب فرهنگی آغاز گردید.

پیوستن به جهاد دانشگاهی
با تعطیل شدن دانشگاه‌ها و حاکم شدن ثبات و آرامش در مراکز علمی کشور، فرصتی برای دانشجویان و استادان انقلابی مهیا شد تا با راه‌اندازی جهاد علمی بر روی مبانی علوم انسانی کار نمایند. با چنین انگیزه‌ای سردار جعفری نیز به تشکیلات نو بنیاد جهاد علمی در دانشکده معماری دانشگاه تهران پیوست.
به دنبال حوادث پیش‌آمده در بهار و تابستان ۵۹ و تعطیل شدن دانشگاه‌ها سردار جعفری برای استمرار فعالیت‌های انقلابی خود ۲ تصمیم مهم گرفت:
تجهیز خود از حیث علوم اسلامی و شرکت در کلاسهای پژوهشی به همین منظور.
مهاجرت به خارج از کشور برای از بین بردن توطئه‌های ضد انقلاب به دنبال ۲ حادثه مهم. یکی حمله عناصر نیروی دلتای ارتش آمریکا در اردیبهشت ۵۹ به صحرای طبس که فضاحت را برای آمریکایی‌ها در برداشت و دیگری کودتای شبکه سلطنت‌طلب در ۱۸ تیر ۵۹

-دوران دفاع مقدس
اواسط شهریورماه سال ۱۳۵۹، سردار جعفری به همراه یکی از دوستانش به نام علی‌رضا عندلیب برای فراگیری آموزش‌های لازم به ستاد مرکزی سپاه رفت و تشکیل پرونده داد. در گیرودار این امر بود که در ۳۱ شهریور همان سال جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران آغاز شد.
هفته سوم جنگ، وقتی خرمشهر در آستانه سقوط قرار گرفت با معرفی‌نامه انجمن اسلامی دانشگاه تهران به همراه علی‌رضا عندلیب عازم جبهه‌های نبرد شد.

حضور در مقر سپاه اهواز
در مقر سپاه اهواز، قبل از اعزام به خرمشهر در یک دوره آموزشی کار با خمپاره‌انداز شرکت کرد. در آنجا بود که با شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) آشنا شد. اواخر مهر ۵۹ به اتفاق شهید اسماعیل دقایقی عازم شهر سوسنگرد شده و در آنجا مسئولیت هدایت و استقرار خمپاره‌اندازها را بر عهده گرفت. وی در جریان آزادسازی سوسنگرد نیز حضور داشت. اوایل دی ماه ۵۹ مسئولیت واحد آموزش سپاه سوسنگرد را برای آموزش نیروهای داوطلب مردمی بر عهده گرفت. از جمله عملیاتهایی که در اوایل جنگ سردار جعفری در آنها حضور داشت می توان به این موارد اشاره کرد:

عملیات امام مهدی (عج)، ۲۶ اسفند ۵۹
تهیه، طراحی و اجرای عملیات امام مهدی (عج) در تاریخ ۲۶ اسفند ۵۹ باهدف نابودی کامل دشمن و پاک‌سازی منطقه غرب سوسنگرد که دستاوردهایی چون: اسارت ۷۰ تا ۸۰ نفر از نیروهای دشمن، کشته و مجروح شدن بیش از ۱۵۰ نفر از آن‌ها و به غنیمت گرفتن چندین دستگاه تانک و نفربر و از همه مهم‌تر بالا رفتن روحیه نیروهای خودی به خصوص نیروهای ارتشی و ایجاد رعب و وحشت در اردوی دشمن به همراه داشت.

عملیات امام علی (ع)، ۳۱ اردیبهشت ۶۰
به دنبال اجرای موفقیت‌آمیز عملیات امام مهدی (عج) و اصرار تعدادی از فرماندهان نظامی به ادامه آن، با ادامه شناسایی‌ها و تهیه طرح جدید، عملیات امام علی (ع) در شامگاه ۳۰ اردیبهشت سال ۶۰ با موفقیت اجرا شد که نتیجه آن عقب‌نشینی دشمن و پیش روی نیروهای خودی در جنوب کرخه و تپه‌های الله‌اکبر و به خطر افتادن موقعیت دشمن در حد فاصل دهلاویه تا سابله بود.
سردار جعفری از خرداد ۱۳۶۰ رسما وارد واحدهای رزمی سپاه شد و به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و تا پایان جنگ به صورت پیوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه‌های عملیات غرب و جنوب حضور داشت و در این دوران چندین بار مجروح شد.
فرماندهی عملیات سوسنگرد، معاونت سپاه شوشتر، فرماندهی تیپ‌های عاشورا و الغدیر، فرماندهی قرارگاه‌های غرب، قدس و نجف بخشی از مسئولیتهای سردار جعفری در زمان جنگ تحمیلی می‌باشد. مشارکت در عملیات کربلای ۴ و ۵ که به مجروح شدن او منجر شد نقطه برجسته کارنامه جنگی عزیزجعفری است. جعفری پس از بهبودی به ستاد سپاه منتقل شد و در سمت معاون عملیات ستاد کل و سپس جانشین رئیس ستاد خدمت کرد.

-انتصاب به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۱۰ شهریورماه سال ۱۳۸۶ دوره مسئولیت ۱۰ ساله سردار یحیی رحیم صفوی در فرماندهی سپاه به پایان رسید و محمدعلی جعفری که پیش‌تر فرمانده نیروی زمینی سپاه بود، از سوی فرمانده کل قوا به مسئولیت فرماندهی سپاه پاسداران انتخاب شد.
فعالیت‌های سپاه به خصوص پس از دوران فرماندهی سردار جعفری به گونه‌ای پیش‌رفت که تمامی رسانه‌های معاند و دشمنان نظام با وجود دشمنی‌های بسیار بر تحول چشمگیر در این دوران اعتراف کردند.
عمیق‌تر کردن برنامه‌ها و اقدامات سپاه، اعطای اختیارات بیشتر به سپاه در مناطق و استان‌ها، افزایش زاید الوصف توانایی‌ها و قدرت بازدارندگی پاسداران انقلاب اسلامی از مهم‌ترین مواردی بود که در طی دوران فرماندهی سرلشگر جعفری در سپاه پاسداران به وقوع پیوست؛ و همین ویژگی‌ها بود که فرمانده کل سپاه را به مشهورترین فرمانده ایرانی در کشورهای خارجی اعم از دوست دشمن تبدیل کرد.

بازتاب گسترده انتصاب جعفری در رسانه های غربی
انتصاب سردار جعفری به عنوان فرمانده سپاه، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشت.
خبرگزاری فرانسه با غیرمنتظره خواندن این جابجایی در فرماندهی سپاه که به اعتقاد نویسنده آن، در «بحبوحه تنش‌های روزافزون ایران با غرب» صورت گرفته بود، این موضوع را با تهدیدات آن روز غرب علیه سپاه پاسداران مرتبط دانست.
خبرگزاری فرانسه افزود: “هنوز علت این اقدام که به طور غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده اعلام شد، مشخص نشده است، اما آیت‌الله خامنه‏ای با قدردانی از خدمت ارزشمند سردار صفوی به جانشین وی توصیه کرد پیشرفت فزاینده سپاه پاسداران را ادامه دهد.” از سوی دیگر شبکه الجزیره هم از تغییر فرمانده سپاه به اقدامی پیشدستانه برای مقابله با تهدیدات آمریکا یادکرد.
اما CNN، از این تغییر در فرماندهی ارشد سپاه، اقدامی برای کاستن از فشارها تعبیر کرد. CNN در مورد فرماندهی جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اکنون فرمانده جدید دارد.”

-عزیز کیست؟
می‌گویند افراد بسیاری در دنیا بوده‌اند که وقتی مسئول یا وزیر و مدیر ارشد شده‌اند، مردم و همسایه‌ها و دوستان خود را فراموش کرده‌اند و یادشان رفته که بوده‌اند، کجا بوده‌اند و کدام محله زندگی کرده‌اند و پدر و مادر و همسایه‌شان که بوده است! به عبارت دیگر، کمتر کسانی هستند که وقتی مسؤولیت دشوار و بزرگی را به عهده می‌گیرند، همچنان زندگی و خلق و خوی خود را مانند قبل حفظ می‌کنند و خدمت به مردم برای آن‌ها اصل است.
اما سردار جعفری با داشتن مسئولیتهای خطیر و مهم کشوری و لشکری در همان محله در جنوب شهر تهران زندگی کرد و با این که فرمانده کل سپاه و فرمانده قدرتمند یکی از مهم‌ترین تشکیلات نظامی جهان بود بدون قدرت‌نمایی با مردم و زندگی و محله و فامیل ارتباط برقرار کرد. دقت در استفاده از بیت‌المال، رعایت حقوق مردم و رسیدگی به امور آنها از ویژگیهای بارز وی به شمار می‏آید.
اگر چه عملکرد مطلوب داشتن و کسب رضایت مردم در جایگاه فرمانده کل سپاه و یک مسئول نظام و انقلاب، بسیار سخت‌تر از فداکاری در جبهه جنگ و برخورد با مردم و دفاع از حقوق همسایه و همشهری و هم‌وطن است.

کسانی که در جبهه‌های جنگ بوده‌اند او را فرماندهی شجاع، صبور، بی‌ادعا و فداکار و دقیق می‌دانند. محسن رضایی، از فرماندهان سپاه در طول جنگ تحمیلی در وصف او می‌گوید: «عزیز جعفری دقیق ترین فرمانده ما در جنگ بود». از دیگر خصوصیات بارز جعفری توجه ویژه وی به جوانگرایی در مجموعه‌‌های تحت امر خود بوده است.


-سپاه پاسداران در دوره فرماندهی جعفری

تغییرات صورت گرفته در سپاه پاسداران بعد از انتصاب سردار جعفری چشمگیر و راهبردی بود، برخی تغییرات ساختاری در سپاه‌های استانی، ایجاد و تقویت چشمگیر بخش سایبری سپاه که در فضای اینترنت به فرماندهی پدافند سایبری مشهور شد و گوشه‌ای از خدمات آن در سال‌های بعد در قالب عملیات گرداب (برخورد با سایت‌های مستهجن) و از کار انداختن شبکه‌ی جاسوسی سایبری سیا (فروردین ۸۹) مشهود بود، ورود و مقابله‌ی بسیج با تهدیدات نرم، به دست گرفتن مسؤولیت امنیت خلیج‌فارس و حضور در خلیج عدن، گسترش و تقویت نیروی هوافضای سپاه، برخی تغییرات در راستای گسترش اشراف اطلاعاتی سپاه… از جمله این تغییرات بنیادین بود.

-اظهارات رهبر معظم انقلاب در خصوص عملکرد جعفری در سپاه
یکی از مهم‌ترین شواهد موفقیت مدیریت سردار جعفری در فرماندهی سپاه، رضایت رهبر معظم انقلاب از عملکرد سپاه در شرایط بسیار بحرانی حوادث پس از انتخابات بود؛ چرا که چشم امید تمام بدخواهان و مخالفان نظام و انقلاب اسلامی ایران به این اغتشاشات دوخته شده بود که سپاه با حضور قاطع خود، نظام اسلامی را استوار نگاه داشت.
سردار جعفری در حوادث بعد از انتخابات نیز نقش خود را به عنوان مدافع انقلاب اسلامی به خوبی ایفا کرد وی در جایی گفته بود: «امروز تهدید اصلی را باید بشناسیم و بدانیم که دشمنان واقعی راه امام (ره) و شهدا چه کسانی هستند. امروز پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس باید تهدیدات جدید را بشناسند و خط شکن تهدیدات باشند…»
او بارها تاکید کرد که فرماندهان جوان جبهه جنگ نرم باید به عرصه‌های سیاسی و فرهنگی این میدان آشنا شوند و در هر مکانی که هستند، عکس‌العمل‌های مناسب نشان داده و روشنگری کنند.
سرلشکر جعفری ناآرامی‌های پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران را «بزرگ‌ترین خطر برای محتوای نظام و انقلاب اسلامی در ۳۰ سال گذشته و حتی خطرناک‌تر از جنگ ایران و عراق ارزیابی کرد».
وی در جایی گفته بود: «انقلابی ماندن سخت تر از انقلاب کردن است و ممکن است در این فضا افرادی که انقلابی بودند و در کنار امام بوده‌اند دچار مشکل شوند و در غربال انقلاب تصفیه شوند.»

-سرلشکر جعفری در لیست قدرتمندترین افراد جهان

اردیبهشت سال ۱۳۹۲ بود که نشریه آمریکایی “فارین پالیسی” نام چند شخصیت ایرانی را در بین لیست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان منتشر کرد . در این لیست نام افراد سیاستمدار، فعالان اقتصادی، رهبران مذهبی و … به چشم می‌خورد. نام‌های ایرانی آمده در این لیست عبارت بودنند از: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، سردار رستم قاسمی ، سردار محمدعلی جعفری و حجت‌الاسلام حیدر مصلحی. در این لیست ۵۰۰ نفره همچنین نام ۱۴۱ آمریکایی از جمله باراک اوباما و بیل گیتس نیز دیده می‌شد.

سردار جعفری در مهرماه سال ۱۳۹۲ در پاسخ به این سؤال که آیا از این موضوع اطلاع دارد، اظهار داشت: “نشریات، سایت‌ها و رسانه‌‌های خارجی خیلی چیزها می‌نویسند؛ از این نکته اطلاع داشتم و در واقع این نشانگر اقتدار سپاه است که ما چون خادم آن هستیم و مسئولیت سپاه را بر عهده داریم نام بنده را برده‌اند، غربی‌ها توجیه نیستند که فرد یا افراد خیلی در جمهوری اسلامی یا نظام اسلامی و الهی مطرح نیستند بلکه این سازمان قدرتمند سپاه پاسداران است که تولید قدرت کرده است اما اینها اینطور برداشت کرده‌‌اند.”

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x