تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

سبد بی‌تدبیری دولت «تدبیر و امید»؛ از تبعیض آزاردهنده تا نقض کرامت ایرانیان/ بازگشت «صف‌ طولانی» تحقیرکننده‌ به سبک دوره سازندگی/ دولت جرات عذرخواهی از مردم را دارد؟

  • کد خبر : 19740
  • 14 بهمن 1392 - 15:18
سبد بی‌تدبیری دولت «تدبیر و امید»؛ از تبعیض آزاردهنده تا نقض کرامت ایرانیان/ بازگشت «صف‌ طولانی» تحقیرکننده‌ به سبک دوره سازندگی/ دولت جرات عذرخواهی از مردم را دارد؟

بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان و حواشی و جنجال‌های گسترده، از دیروز توزیع سید کالای وعده داده شده از سوی رئیس‌جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی آغاز شد و صف‌های طویل مردم در جلوی فروشگاه‌های توزیع این اقلام شکل گرفت؛ صف‌هایی که تماشای تصاویر آن هم نامناسب و ناخوشایند است و ارتباطی با «تدبیر و امید» ندارد.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر،مساله ناخوشایند اولی که در این زمینه به چشم می‌آید، عدم رعایت حرمت و شان مردم است. در واقع، مساله ایجاد تبعیض در میان اقشار مختلف مردم را می‌توان مهمترین ایراد وارد بر این سیستم توزیع سبد کالا دانست که سبب شده تا افکار عمومی احساس تبعیض در جامعه را به شدت احساس کند. با توجه به اینکه محتوای سبد کالایی دولت چیز خاصی نیست و ارزش ریالی آن هم قیمت چندانی ندارد، موضوعی که سبب شده تا مردم اینچنین نسبت به آن حساس شوند، همین تبعیض میان مردم است؛ تبعیضی که سبب شده تا ۱۳ میلیون کارگر تحت پوشش تامین اجتماعی هم از دریافت این سبد کالا محروم باشند و بسیاری از افرادی شاهد آن باشند که در جز مشمولین این طرح نبوده اند اما به عنوان مثال فلان نماینده مجلس، مشمول طرح توزیع سبد کالا بوده است.

از سوی دیگر، مردم هنوز به خوبی به یاد دارند که اکبر هاشمی رفسنجانی چندی پیش درباره نحوه توزیع یارانه‌ها و اجرای مرحله نخست طرح هدفمندی چگونه دولت قبلی را به گداپروری متهم می‌کرد و این مساله را در راستای زیر پا گذاشتن کرامت مردم عنوان می‌کرد. هاشمی در بخشی از اظهارات پرتعداد خود در این زمینه گفته بود: «ساختن اقتصاد کشور با شیوه گداپروری جواب نمی‌دهد و لذا باید در عرصه تولید قدم‌های مهم و اساسی برداریم.»
بد نیست در این زمینه، عکس‌های زیر را که روز گذشته در سطح شهرهای کشور گرفته شده، به دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود تا مشخص شود که اگر واریز منظم و با احترام یارانه به حساب سرپرست خانوار گداپروری و اقتصاد صدقه‌ای است، به این شیوه تحقیرآمیز چه عنوانی می توان اطلاق کرد.

جالب اینکه مساله صف کشیدن مردم برای دریافت کالا و پول چندین سال بود که به پایان رسیده بود و دولت نهم و دهم توانسته بود با یک برنامه‌ریزی مناسب، ماجرای صف‌های طولانی مردم برای دریافت کمک‌های دولتی را برای همیشه حل کند اما به همت برخی مسئولان اقتصادی دولت یازدهم، مجددا شاهد زیر سوال رفتن کرامت مردم و ایجاد صف‌های طولانی در سرمای فلج کننده این روزهای تهران و سایر شهرهای کشور هستیم.
حجم بالای بی تدبیری در اجرای این برنامه تا حدی بوده است که روز گذشته علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در یک گفتگوی خبری تلاش کرد این حاشیه ها را کاهش دهد و اعلام کرد که طی دو هفته آینده سری دوم اعطای سبد کالا برای جاماندگان از دریافت آن در مرحله اول اجرایی خواهد شد؛ در صورتی که اساسا این مساله از سوی دولت اعلام نشده بود و به نظر می‌رسد به دلیل شرایط نامناسب اجرای برنامه توزیع سبد کالا به مردم و برای کاستن از آثار روانی آن بر افکار عمومی به صورت اورژانسی اتخاذ شده است.
نگاهی به ایرادات اساسی و جدی طرح دولت در این زمینه مشخص می‌کند که آسیب اصلی را باید در نحوه مدیریت دولت که سیاست «مدیریت مرکزنشین» را برگزیده، جستجو کرد. زمانی که اکثر مدیران ارشد دولت ارتباطی با بدنه میانی دستگاه‌ها ندارند و در میان مردم نیستند تا از مشکلات و مسائل آنان با خبر شوند، نتیجه همین می‌شود که صرفا یک بخشنامه از سوی هیات دولت ابلاغ می‌شود، بدون اینکه همه جوانب آن مدنظر قرار گرفته شود.
نتیجه نهایی این اقدامات مرکزنشینانه را هم باید در صف‌های طولانی و زیر پا گذاشتن عزت و کرامت مردمی که به امید «تدبیر» دولت بودند، جستجو کرد.
همچنین باید اذعان کرد که شرایط و نحوه برنامه‌ریزی و توزیع سبد کالا این نگرانی را درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت در افکار عمومی ایجاد کرده که آیا قرار است مرحله بعدی این طرح مهم اقتصادی هم اینگونه آشفته و بی برنامه و همراه با زیر سوال رفتن کرامت و عزت مردم اجرایی شود؟ یا اینکه دولت و مسئولان اجرایی آن با درس گرفتن از این مساله ناخوشایند به فکر برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای آن هستند تا مشکلات فعلی تکرار نشود؟

 به نظر می‌رسد دولت یازدهم و مسئولان ارشد اجرایی آن یک عذرخواهی جدی به مردم ایران بابت نحوه اجرای این طرح بدهکار هستند و باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان دولت جرات عذرخواهی از مردم را دارند یا می‌خواهند همانند رسانه‌های پرتعداد خود، این مساله را سانسور کنند و بدون توجه به نظرات و اعتراضات مردم از کنار آن بگذرند.
منبع: رجا نیوز
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19740

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x