تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

جان کری با چه زبانی بگوید که روی دیوار او نمی‌شود یادگاری نوشت؟!/دستور جهانگیری برای جلوگیری از موازی کاری در دولت

  • کد خبر : 19550
  • 14 بهمن 1392 - 8:30
جان کری با چه زبانی بگوید که روی دیوار او نمی‌شود یادگاری نوشت؟!/دستور جهانگیری برای جلوگیری از موازی کاری در دولت

این صندلی بدهی دولت است یا ملت؟!،ماجرای نامه نگاری اهالی یک روستا با مسئولان قضایی،احتمال تغییر حکم اعدام آریا به حبس ابد،ادامه پیروزی این دولت منوط به حمایت اصلاح‌طلبان است،کشته شدن دانشجوی ایرانی در ایتالیا و …از جمله خبر ویژه های برخی روزنامه های دوشنبه هستند که میتوانید در این قسمت بخوانید.

کمال مهر؛


*کیهان

وکیل‌الدوله شدن نمایندهنقض قانون ‌اساسی است

پیگیری جریان افراطی برای راه‌اندازی فراکسیون دولتی در مجلس با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد.طراحان این سناریو درصددند با یارگیری از فراکسیون رهروان ولایت که حدود ۱۹۰ عضو دارد، فراکسیونی در حمایت از دولت راه بیندازند اما تعداد نمایندگانی که حاضرند به چنین فراکسیونی بپیوندند عددی قابل اعتنا نیست ضمن اینکه احتمال می‌رود این امر باعث نزدیکی بیشتر دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان شود.در همین زمینه یوسفیان‌ملا عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: در هر دوره‌ای از مجلس موضع‌گیری نمایندگان در دفاع یا انتقاد از عملکرد دولت موجب دسته‌بندی نمایندگان به حامیان دولت یا مخالفان دولت می‌شود.

نماینده مردم آمل تشکیل فراکسیون حامیان دولت در مجلس را بعید دانست و افزود: بنده معتقدم به هیچ‌وجه امکان تشکیل فراکسیون حامی دولت در مجلس وجود ندارد. البته ممکن است جمعی از نمایندگان این کار را سهل بگیرند و نخواهند به وظیفه اصلی خود یعنی نظارت بر کار دولت را اعمال کنند از این رو این مباحث را مطرح کنند هر چند بعید است چنین اتفاقی رخ دهد.این نماینده مجلس اظهار داشت: تشکیل فراکسیون مذکور در مجلس به زیان دولت است چرا که دولت برای همه کارها و برنامه‌هایش  موافقین یا مخالفینی دارد لذا اگر موافقین سامان‌دهی شوند و به شکل علنی به صورت فراکسیون اعلام موجودیت کنند یقینا مخالفین نیز دست به سامان‌دهی می‌زنند و صف‌بندی خود را قرص و محکم‌تر خواهند کرد.

وی که با آریا گفت‌وگو می‌کرد، افزود:  تشکیل فراکسیون حامی دولت مغایر صریح قانون‌ اساسی است البته هر فراکسیونی وقتی تشکیل می‌شود مرامنامه تدوین می‌کند لذا اگر مرامنامه فراکسیون جدید اینگونه باشد که در عین انجام وظیفه نظارتی از دولت هم طرفداری می‌کنند همان نماینده بی‌غرض و بی‌طرف می‌شود بنابراین نیاز به تشکیلات جدید نیست اما اگر این نمایندگان بخواهند چشم‌ها را بر هر کار دولت ببندند این مغایر قانون اساسی و سوگندی است که نمایندگان خورده‌اند به همین دلیل است که بنده تصور نمی‌کنم چنین جمعی شکل بگیرد.

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران نیز در مصاحبه با مهر با این پیش‌بینی که فراکسیون جدیدی در مجلس شکل نخواهد گرفت، گفت: کسانی که بخواهند فراکسیون جدید در مجلس تشکیل دهند تعدادشان به انگشتان دست هم نمی‌رسد.نوباوه گفت: به نظر من فراکسیون جدیدی شکل نخواهد گرفت چرا که زمینه‌اش در مجلس وجود ندارد.همچنین جواد جهانگیرزاده دیگر نماینده اصولگرای مجلس در مصاحبه با ایلنا تصریح کرد: ایده تشکیل فراکسیون دولتی، ایده طرفداران افراطی و غیرعقلانی و احساسی دولت است.وی با بیان اینکه اگر کمک فراکسیون رهروان ولایت نبود ممکن بود هفت یا هشت وزیر کابینه رای نیاورند، افزود: من یک اصولگرا هستم و فکر می‌کنم این فراکسیون عقلانی می‌اندیشد و عقلانی عمل می‌کند. ضرورتی ندارد که در یک فراکسیون دیگر عضو شوم.

جهانگیرزاده خاطر نشان کرد: قطعا تشکیل فراکسیون جدید به نفع دولت نیست. چرا که این یک پیام منفی از سوی دولت به مجلس ارسال می‌کند.وی ادامه داد: ما می‌فهمیم این ایده‌ها و اقدامات به این دلیل است که این مجلس را از کارآمدی بیندازند. اما باید دانست که این دولت بخش اعظم دوره خود را باید با این مجلس بگذراند. با همه این مباحث معتقدیم که بخش عقلانی دولت چنین کاری را نمی‌کند.نیروهای تندرو می‌گویند ما طرفدار دولت هستیم اما در واقع نیستند.نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه به نظر من در این خصوص فراکسیونی شکل نخواهد گرفت، افزود: اگر هم چنین فراکسیونی شکل بگیرد قطعا به انسجام بیشتر دو فراکسیون اصلی مجلس منجر خواهد شد.

مجرمان سیاسی را بچسب بی‌خیال ۱۳ میلیون کارگر!

روزنامه‌های شبه اصلاح‌طلب، حذف غافلگیرکننده ۱۳میلیون کارگر از دریافت سبد کالا را فاقد ارزش خبری تلقی کرده و کوچک‌ترین تیتری در صفحات اول خود در این باره منتشر نکردند.برخی از این روزنامه‌ها حتی در صفحات داخلی نیز به این موضوع نپرداختند و این در حالی بود که خبر ارائه سبد کالا را چندین بار با طمطراق فراوان در صفحات اول تبلیغ کرده بودند!روز گذشته همزمان با اعلام شروع توزیع سبد کالا، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه فقط دریافت‌کنندگان حقوق ۵۰۰هزار تومان به پایین (۳/۵میلیون نفر) مشمول این موضوع شده و ۱۳میلیون کارگر حذف شده‌اند. از سوی دیگر خرابی سامانه اطلاع‌رسانی در این باره نیز دچار اشکالات فنی شد. ظاهرا روستائیان نیز از سبد کالای مذکور محروم شده‌اند.

ارائه سبد کالا، هفتم دی در دولت تصویب شد و توسط اسحاق جهانگیری معاون‌ اول رئیس جمهور ابلاغ گردید. طبق این مصوبه، کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و کلیه کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی مشمول دریافت سبد کالا می‌شدند. آن زمان گفته می‌شد ۱۵میلیون سرپرست خانوار این سبد کالایی را دریافت می‌کنند.
کارشناسان رویدادهای نسنجیده و تدبیر نشده‌ای از این دست را موجب لطمه به کرامت و حرمت شهروندان می‌دانند.با وجود اهمیت و فراگیری خبر یاد شده، روزنامه‌های شبه اصلاح‌طلب و حامی دولت از جمله روزنامه‌های ایران، آفتاب یزد، شرق، اعتماد و مردم سالاری ترجیح دادند هیچ تیتر خبری در این باره در صفحه اول خود منعکس نکنند. اما جالب است که تیترهای دیگری در این روزنامه‌ها مهم‌تر تلقی شده و در صفحه اول آمده است: از جمله:

– مردم سالاری: تعریف درستی از جرم سیاسی نداریم.
– ایران: هنور به نجات تالاب‌ها امیدواریم.
– شرق: «فضا امنیتی باشد، سرمایه خارجی نمی‌آیند» یادآر زشمع مرده یادآر (ویژه‌نامه سالگرد احمد بورقانی)،‌«باور به توانمندسازی زنان تزریقی نیست».
– آفتاب یزد: «جامعه را چند پاره نکنید»، «بررسی مجدد فیلترینگ ای چت»، «فاصله گرفتن از هاشمی اشتباه بود».
– اعتماد: «سلطانی‌فر: مدیر حفظ شرایط موجود نیستم»، «طرح جرم سیاسی مشمول تمام مجرمان سیاسی شود» و…!

جان کری با چه زبانی بگوید که روی دیوار او نمی‌شود یادگاری نوشت؟!

وزیر امور خارجه در حاشیه کنفرانس مونیخ، با جان‌کری ملاقات کرد.طرف آمریکایی می‌گوید کری در این ملاقات به روشنی اعلام کرده که تحریم‌ها علیه ایران باقی خواهد ماند. در مقابل وزارت خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای اخبار منتشره را غیردقیق خواند و تأیید نکرد.پس از انجام دیدار کری با ظریف، جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه به سرعت خبر این دیدار را منتشر کرد در حالی که وزارت خارجه کشورمان تا چند ساعت بعد دراین‌باره ساکت بود و طبق معمول مسئولیت اطلاع‌رسانی به دست طرف آمریکایی سپرده شده بود. این اتفاق در ماجرای مکالمه تلفنی دکتر روحانی با اوباما در جریان سفر نیویورک نیز پیش آمده بود که موجب سوءاستفاده طرف مقابل شد.

به موازات خبررسانی جن‌پساکی،  خبرگزاری رویتر از قول یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشت: جان کری در دیدار با ظریف به روشنی بیان کرد که تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد یافت.چند ساعت بعد اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: محمدجواد ظریف و جان‌ کری وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ دیدار و درخصوص مسائل هسته‌ای و نشست آتی ایران و ۵+۱ گفتگو کردند.بر اساس این اطلاعیه «هر گونه خبرسازی درباره محتوای این دیدار در گفتگوهای انجام شده دقیق نبوده و مورد تایید نیست».مسئولان وزارت خارجه پیش از این نیز در برابر مواضع مقامات آمریکایی که متضمن نقض توافق ژنو یا تفسیرهای مخالف حقوق ایران بوده به جای اطلاع‌رسانی صحیح، به همین عبارت که «دقیق نیست» یا «مورد تأیید نیست» و یا «مصرف داخلی دارد»، بسنده کرده‌اند.

در عین حال باید از مسئولان محترم  وزارت خارجه سؤال کرد چه اصراری به ارتکاب رفتارهای نا به جا به تعبیر رهبر معظم انقلاب و ترتیب دادن ملاقات‌های دو جانبه با مقامات آمریکایی و شخص جان کری وجود دارد؟ آقای جان کری چند بار باید بگوید «گزینه نظامی روی میز است، هدف ما از مذاکرات برچیدن برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی ایران است و ساختار تحریم‌ها حفظ خواهد شد» تا متولیان وزارت خارجه کشورمان بدانند که دولت و وزیر خارجه آمریکا بی‌صداقت و غیرقابل اعتماد است.

این صندلی بدهی دولت است یا ملت؟!

آیا دولت یک صندلی به نجفی بدهکار است؟ جهان‌نیوز با طرح این سوال به بررسی ابعاد کناره‌گیری رئیس سازمان میراث فرهنگی و انتصاب وی به دبیری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با وجود اعلام بیماری نامبرده پرداخت.این سایت اینترنتی با طرح چند سوال می‌نویسد: اولین سوال این است که چرا نجفی از این سازمان استعفا داده است؟ اگر به استناد پاسخ رئیس‌جمهور علت استعفا بیماری وی باشد، بیماری قلبی آقای نجفی مسئله جدیدی نیست و متاسفانه سالهاست که ایشان با این بیماری روبرو هستند و در روزهایی که هیچ مسئولیت اجرایی نداشتند با مشکلاتی روبرو بودند. دوم اینکه اگر واقعا بپذیریم که علت استعفا همان مشکل قلبی است و با  این وضعیت ایشان توان اداره سازمان میراث فرهنگی را نداشتند؛ پس به چه دلیلی خواهان وزارت آموزش و پرورش بودند؟ آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای است که به مراتب مسئولیت آن از سازمان گردشگری سنگین‌تر است. چرا نجفی آنقدر اصرار داشت که وزیر آموزش و پرورش شود.

سوم مسئله سنخیت کارهای محول شده به ایشان است. محمدعلی نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و زمانی که رای نیاورد به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشغول به کار شد و حال پس از استعفا از مسئولیت قبلی به عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی معرفی شده است. سوال اینجاست که آموزش و پرورش با گردشگری و با ستاد اقتصادی دولت چه سنخیتی دارد؟ آیا هیچ فرد دیگری توان قبول مسئولیت ندارد؟جهان‌نیوز در ادامه نوشت: چهارمین سوال این است که اگر نجفی به واقع به دلیل همان مشکل بیماری از ادامه همکاری با دولت بازمانده است، چرا باید پستی جدید به وی سپرده شود؟ پستی که به مراتب از ریاست سازمان میراث فرهنگی دشوارتر است و بدون شک در وضعیت فعلی اقتصاد ایران، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت وظیفه سنگینی است و اگر بنا  باشد نجفی تمام وظایفش را انجام دهد، دور نیست روزی که باز هم به دلیل «حفظ سلامت جسمی» مجبور به استعفا شود.

پنجم اینکه استعفای نجفی مدتها بر سر زبان‌ها‌ افتاده بود و در جلسه هیئت دولت در هفته گذشته مطرح شده بود اما نجفی استعفای خود را دروغ خواند و منتشرکنندگان آن را متهم به انتشار خبر کذب کرد. آیا این شایسته دولت راستگویان است؟ دولتی که خود را دولت راستگویان معرفی می‌کند و دولت گذشته را بارها به دروغگویی متهم کرده است، آیا با چنین رفتارهایی شایسته است که لقب «راستگویان» را یدک بکشد؟ و سرانجام اینکه به نظر می‌رسد اگر همه این سوالها هم جواب‌های منطقی داشته باشد، گویا رئیس‌جمهور محترم و دولت یازدهم یک صندلی به آقای نجفی بدهکار است و بنا دارد بدون در نظر گرفتن توانایی و تخصص، صرفا بدهی خود را به ایشان پرداخت کند! اما آیا واقعا مردم نیز به آقای نجفی بدهکارند؟

*خراسان

ماجرای نامه نگاری اهالی یک روستا با مسئولان قضایی

در حالی که بر اساس ماده ۱۳ قانون ضوابط تقسیمات کشوری، هرگونه الحاق، تبدیل و ادغام واحدهای تقسیمات کشوری صرفا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود، اما استانداری یکی از استان های شمالی کشور چند سال قبل با صدور بخشنامه ای، با انتزاع بخش هایی از دو روستا، اقدام به ایجاد یک روستای جدید کرده بود که با نامه جمعی از اهالی این روستاها به دستگاه قضایی، این بخشنامه اخیراً باطل و وضعیت روستاها به حالت قبل بازگشت.

 

دستور جهانگیری برای جلوگیری از موازی کاری در دولت

بر اساس بخشنامه ای که از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به تمام وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ابلاغ شده، تاکید شده است که از این پس همه دستگاهها باید ضمن استعلام از معاونت حقوقی رییس جمهور قبل از انعقاد هرگونه قرارداد مرتبط با تنقیح قوانین و مقررات، از انجام هرگونه موازی کاری و پرداخت هزینه های اضافی در این زمینه خودداری کنند.

*ایران

احتمال تغییر حکم اعدام آریا به حبس ابد

خبر اول این که ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به حکم امیر منصور آریا گفت: حکم اعدام امیر منصور آریا می‌تواند به حبس ابد تغییر یابد. گفتنی است آریا در پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی به اعدام، رد مال و پرداخت جزای نقدی محکوم شده بود.

عارف کتاب منتشر می‌کند

خبر دیگر این که نخستین گفت‌وگوی محمدرضا عارف پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ در قالب کتاب منتشر می‌شود. به گزارش ایران، عارف در این مصاحبه‌ که ظهر روز یکشنبه ۲۶ خردادماه انجام شده، به تبیین دیدگاه‌ها و سیاست‌های گذشته، حال و آینده خود پرداخته است.

کروبی به منزل خود منتقل شد

شنیدیم که حجت‌الاسلام مهدی کروبی به منزل خود در محله جماران منتقل شد. این خبری است که به تأیید حسین کروبی فرزند مهدی کروبی رسیده است. اما محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ارائه توضیح درباره این تغییر مکان را به نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه ارجاع داده است. به گزارش ایسنا، حسین کروبی درباره آخرین وضعیت پدرش گفته: «آقای مهدی کروبی شب شنبه به همراه مأموران امنیتی به منزل خود در جماران منتقل شدند. البته شرایط به لحاظ امنیتی نسبت به قبل عوض نشده و فقط محل اقامت ایشان به منزل خود انتقال یافته است».

انتقاد دبیر کل مؤتلفه از مجمع روحانیون

با خبر شدیم که محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه در واکنش به بیانیه مجمع روحانیون مبارز به مناسبت دهه فجر علیه مواضع این مجمع سخنرانی کرد. حبیبی گفت: بنده متأسفم از اینکه کسانی که خود را داعیه‌دار انقلاب و همراهی با امام(ره) می‌دانند در بیانیه خود یک کلمه از امریکا، استکبار جهانی و تهدیدات دشمن به میان نیاورده‌اند. برخی از اعضای مجمع در فتنه سال۸۸ آتش بیار معرکه بودند و به این گفته امام(ره) که فرمودند میزان رأی ملت است وفادار نماندند.

«دو دو» نمایندگان به خاطر خرابی سیستم رأی گیری

خبر رسیده که اختلال در سیستم رأی‌گیری و حضور و غیاب نمایندگان در جلسه دیروز مجلس با اعتراض و صدای «دو دو» نمایندگان به نشانه اعتراض مواجه شد. نمایندگان در حال رأی دادن به بخشی از لایحه بودجه بودند که خرابی سیستم رأی‌گیری مانع از اعلام رأی برخی از آن‌ها شد. به گزارش ایسنا، با اعتراض نمایندگان حجت‌الاسلام ابو ترابی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از جلسه علنی دیروز را بر عهده داشت رأی‌گیری را متوقف کرد. این اختلال در جلسه عصر دیروز هم یک بار دیگر اتفاق افتاد. مسأله‌ای که در نهایت سبب شد پس از سال‌ها یک بار دیگر رأی‌گیری از نمایندگان در مورد دو پیشنهاد مطرح شده درباره بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۳ به سبک قدیمی قیام و قعود انجام شود.

«بخارا» مجرم شناخته شد

دست آخر این که هیأت منصفه دادگاه مطبوعات نظر خود را در مورد پرونده بخارا اعلام کرد. به گزارش ایسنا، صبح دیروز رسیدگی به پرونده‌های روزنامه خراسان و مجله بخارا در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی و با حضور اعضای هیأت منصفه مطبوعات برگزار شد. بر اساس رأی هیأت منصفه مطبوعات مدیر مسئول مجله بخارا مجرم شناخته شد و با اکثریت آرا مستحق تخفیف دانسته نشد.

*تهران امروز

ادامه پیروزی این دولت منوط به حمایت اصلاح‌طلبان است

رسول منتجب نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دکتر روحانی چه قبل و چه بعد از انتخابات اعلام کردند که وامدار هیچ جریانی نیستند و مستقل وارد عرصه شدند، چطور شما بر اصلاح‌طلب بودن وی تاکید دارید، گفت: لازمه اینکه روحانی اصلاح‌طلب باشد این نیست که در طیف اصلاح‌طلبی قرار گیرد؛ روحانی سیاستمداری است که روحیه مستقلی داشته و دارد، اما افکار و اندیشه‌های وی، شعارها و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی بوده است، به همین دلیل است که بعد از رد صلاحیت هاشمی و کاندیدا نشدن خاتمی همه اصلاح‌طلبان پشت سر روحانی قرار گرفتند و همانطور که پیروزی وی مرهون حمایت اصلاح‌طلبان بود ادامه پیروزی این دولت نیز منوط به حمایت این جریان است.

بازگشت معاونان مصطفی معین به وزارت علوم

رضا منصوری معاون پژوهشی مصطفی معین مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم دولت یازدهم شده و در این وزارتخانه مدتی است مستقر شده است. از سوی دیگر ظریفیان و خانیکی معاونان دانشجویی و فرهنگی دوره اصلاحات نیز مدتی است در سمت مشاور معاون آموزشی وزارت علوم در این وزارتخانه مستقر شده‌اند.

مهدی کروبی به خانه خود منتقل شد

مهدی کروبی به منزل خود در محله جماران منتقل شد. حسین کروبی، با تایید این خبر گفت: آقای مهدی کروبی به همراه ماموران امنیتی به منزل خود در جماران منتقل شدند. وی افزود: کارهای مقدماتی برای انجام این انتقال از حدود ۱۰روز پیش آغاز شده بود و شب گذشته این کار انجام شد. در حال حاضر ایشان در طبقه دوم مستقر هستند و ماموران در یک سوئیت مجزا در طبقه اول منزل حضور دارند.

دفترکار احمدی‌نژاد کنار اتاق رئیس دانشگاه علم و صنعت

محمدعلی برخورداری سرپرست دانشگاه علم و صنعت در اولین کنفرانس خبری خود با بیان اینکه اتاق دکتر احمدی‌نژاد در کنار اتاق من است، گفت: این مسئله که روزی فردی مسئول بوده و کارهای سیاسی انجام می‌داده است ارتباطی به دانشگاه ندارد و تاکنون نیز هیچ تمهیداتی برای این دسته از افراد اندیشیده نشده است چرا که آنچه برای ما مهم است توانایی علمی اساتید حاضر در دانشگاه است.

ادعای سفیر سابق آمریکا

العربیه به نقل از روزنامه الرای کویت نوشت: فردریک هوف سفیر سابق آمریکا در عربستان گفت که مقامات ایرانی در جلسه‌ای محرمانه به او گفتند که تهران با واشنگتن در جنگ نیست و ریاض را مهم‌ترین تهدید خود می‌داند. سفیر سابق آمریکا در عربستان بیان داشت: یک مقام ایرانی به من گفت که مشکل واقعی در سوریه، عربستان سعودی است و مقدار کمی هم ترکیه. وی افزود: ایران معتقد است که عربستان دشمن واقعی ایران در داخل و خارج سوریه است.

*جمهوری اسلامی

* وزیر خارجه ترکیه اعتراف کرد که کنفرانس ژنو ۲ برای حل وفصل بحران سوریه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. پایگاه خبری “لیبانون نیوز” نوشت: “احمد داوود اوغلو” گفته است کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه هیچ هدفی را محقق نساخت. اعتراف وزیر خارجه ترکیه از این جهت مهم است که کنفرانس ژنو ۲ با تلاش وی و کارگردانی آمریکا برگزار شد و وزرای خارجه ۴۰ کشور، دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه کشورهای عربی، سازمان همکاری اسلامی و هیئتی از دولت سوریه و معارضان این کشور در این کنفرانس بین‌المللی شرکت کردند. هرچند داوود اوغلو درباره علل شکست این کنفرانس چیزی نگفته است ولی عدم حضور جمهوری اسلامی ایران یکی از دلایل این شکست بود. برای شرکت در این کنفرانس، ایران ابتدا دعوت شد اما با اعتراض تروریست‌های سوریه، سازمان ملل دعوتش را پس گرفت.

* کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است مذاکرات جامع آینده ایران و ۱+۵ بسیار دشوار خواهد بود. وی افزود: طرفین حتی ممکن است مجبور به تمدید دوره ۶ ماهه مذاکرات جامع شوند. اشتون در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در مصاحبه با “وال استریت ژورنال” گفت راهکار جامع باید جامعه بین‌الملل را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران به “یقین” برساند. اولین دور از مذاکرات جامع قرار است روز ۲۹ بهمن در شهر “وین” اتریش برگزار شود. خانم اشتون که مدیریت این مذاکرات را برعهده دارد گفت همه به دنبال آن هستند که در “زمانی معقول، حجم زیادی از کار را انجام دهند”. با این حال وی افزود: “اما همه به شما می‌گویند و البته درست هم می‌گویند که این موضوع بسیار دشوار است. در این قضیه هیچ تضمینی وجود ندارد. ما زمان لازم را صرف می‌کنیم تا به یک توافقنامه درست برسیم.”

*قدس

کشته شدن دانشجوی ایرانی در ایتالیا

قدس آنلاین: روزنامه «کوریره دلا سرا» ایتالیا از پیدا شدن جسد دختر دانشجوی ایرانی در یکی از کانال‌های آب شهر ونیز خبر داد. «مهتاب ساوجی» ۲ سال پیش برای تحصیل در رشته هنر راهی شهر میلان شد تا در این رشته تحصیل کند. جزییات بیشتری از مرگ این دانشجوی دختر ایرانی ارایه نشده است.

دلایل حجت برای استعفا

مهر: مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی گفت: از نظر اداری وظیفه داشتم که از مدیریت سازمان جدا شوم تا رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی دستش باز باشد و کسی که با ایشان هماهنگ است را برای انجام فعالیتها انتخاب کند.

تحریم‌ ۳بانک صهیونیستی

باشگاه خبرنگاران: بانک سوئدی نوردا و دنسکا بانک دانمارکی ۳ بانک صهیونیستی مزراحی- طفحوت و بانک بوعلیم و بانک لیئومی را به‌خاطر فعالیت‌شان در شهرک‌سازی‌ها تحریم کردند.

شاید مذاکرات بیش از ۶ ماه طول بکشد

فارس: مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: دیدار روز ۲۹ بهمن نمایندگان ایران و ۱+۵ در وین بیش از همه بر تعیین زمانبندی و ساختار مذاکرات جامع متمرکز است. اشتون همچنین مذاکرات پیش‌ رو را «بسیار دشوار» ارزیابی کرد و گفت طرفین حتی ممکن است مجبور به تمدید دوره ۶ ماهه مذاکرات جامع شوند.

جلسه احزاب با وزیرکشور

فارس: علیرضا زاکانی عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره جلسه سه‌شنبه برخی احزاب با وزیر کشور گفت: در این جلسه درباره راه‌اندازی خانه احزاب و قانون احزاب صحبت خواهیم کرد.

«دیپلماتهای پشت پرده» صحت ندارد

مهر: عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان درباره ادعاها مبنی بر اینکه از دو عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای در دوران روحانی به عنوان دیپلماتهای پشت پرده ایران نام می برند، گفت: این موضوع اصلاً صحت ندارد.

اقدام واشنگتن علیه سفیر ایران

العالم: واشنگتن از صدور روادید محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل برای مشارکت در کنفرانسی در ایالت فیلادلفیا خودداری کرد.

انتقاد از عزل و نصب ها در سازمان انرژی اتمی

مهر: حسینعلی حاجی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس از درخواست تعدادی از نمایندگان از ریاست مجلس برای گفت و گو با رئیس سازمان انرژی هسته ای در خصوص عزل و نصبهای اخیر خبر داد. وی با انتقاد از عزل و نصبهای اخیر در سازمان انرژی اتمی گفت: لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه باید مطالبات نمایندگان در این خصوص را پیگیری کند.

فساد در تعزیرات

واحد مرکزی خبر: حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری از دستگیری بیش از ۱۰ نفر از مدیران و رئیسان شعبه و مستشاران آلوده به فساد، در سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران خبر داد.

مهدی خزعلی در دادسرا

ایرنا: مهدی خزعلی که با اعلام جرم دادستانی تهران به شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود و از حضور در دادسرا به دلیل آنچه ایراد حقوقی در احضاریه دادسرا می خواند، امتناع می کرد؛ بالاخره روز شنبه در دادسرا حضور یافت.

افروغ: گرین‌کارتی‌هاشعار می‌دهند

نسیم: عماد افروغ فعال سیاسی گفت: خیلی‌‌ها هستند که شعار انقلاب را می‌دهند اما در مواقع حساس موضع انقلابی اتخاذ نمی‌کنند؛ این را باید از «گرین کارتی‌ها» پرسید که دم از انقلاب هم می‌زنند اما ندیدم در اوج برگزاری مراسم ۱۳ آبان حضور داشته باشند و همینطور با دلدادگی‌هایی که اخیراً نسبت به آمریکا انجام شد این‌ها یک موضع انتقادی داشته باشند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19550

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x