تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

انگشت اتهام فیلترینگ ناکارآمد به سمت وزارت ارتباطات/ تعمد یا مشکل فنی

  • کد خبر : 19057
  • 12 بهمن 1392 - 14:02
انگشت اتهام فیلترینگ ناکارآمد به سمت وزارت ارتباطات/ تعمد یا مشکل فنی

مسئولان تصمیم‌گیر فیلترینگ می‌گویند گاهی صفحات غیرمجرمانه به دلیل مشکلات فنی فیلتر می‌شوند و وزارت ارتباطات باید این مشکل را حل کند. برخی نیز می‌گویند در خصوص عدم پیاده‌سازی فیلترینگ هوشمند تعمدی وجود دارد. اما وزارت ارتباطات اصلاح روش را سخت می‌داند.

 

خبرگزاری فارس: انگشت اتهام فیلترینگ ناکارآمد به سمت وزارت ارتباطات/ تعمد یا مشکل فنی

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات کمال مهر، این روزها موضوع فیلترینگ هوشمند بیش از پیش مطرح می‌شود.

موضوعی که از چند سال پیش، نامش بر سر زبان‌ها افتاد و آن‌طور که شنیده شده گروه‌های مختلفی روی آن کار کرده‌اند. اما این تلاش‌ها هنوز نتیجه‌ای نداشته‌است.

اکنون با از سر گیری فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی که سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در کل فضای مجازی را بر عهده‌دارد، موضوع فیلترینگ هوشمند وارد مرحله جدیدی شده است.

این شورا پیاده‌سازی نظام جامع پالایش فضای اینترنتی کشور را در دستور کار دارد. به گفته دبیر این شورا، طبق این نظام، سیاست‌ها تبدیل به دستورالعمل‌های اجرایی قابل پیاده‌سازی روی تجهیزات فنی می‌شود.

محمد حسن انتظاری می‌گوید: در مورد تجهیزات فنی در حال حاضر برخی دانشگاه‌ها و شرکت‌ها در حال کار روی فیلترینگ هوشمند هستند. مزیت این نوع فیلترینگ این است که به جای یک آدرس کاملا فیلتر شود، بخشی از صفحات فیلتر می‌شود.

اما اکنون که هنوز موضوع فیلترینگ هوشمند به مرحله اجرایی نرسیده است، اظهارات تازه‌ای درباره علل بی‌نتیجه ماندن این موضوع مطرح می‌شود.

همچنان دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) می‌گوید: اگر گاهی مشاهده می‌شود که به تبع فیلتر مصادیق مجرمانه برخی از صفحاتی که مجرمانه نیستند فیلتر شده‌اند، به دلیل مشکلات فنی فیلترینگ است که وزارت ارتباطات با توجه به وظیفه ذاتی خود و در اجرای مصوبات کارگروه باید نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند.

عبدالصمد خرم‌آبادی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال برخی از سایت‌های بزرگ دارای چند میلیارد صفحه است که ممکن است میلیون‌ها صفحه از آن حاوی تصاویر و مطالب غیراخلاقی باشند. وزارت ارتباطات که مجری تصمیمات کارگروه است باید امکانات فنی و نرم‌افزارهای لازم را برای تفکیک محتوای مفید از غیرمفید تهیه کند و در اختیار کارگروه قرار دهد تا به جای فیلتر دامنه اصلی سایت صرفاً صفحات مجرمانه آن فیلتر شوند.

این دیدگاه انتقادی نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات در حوزه فیلترینگ غیر هوشمند، به اینجا ختم نمی‌شود، تا جایی که دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی و عضو فعلی این شورا، در اظهار نظری تاکید کرده است: تعمدی در خصوص عدم پیاده‌سازی فیلترینگ هوشمند در کشور از سوی برخی افراد وجود دارد. توان فنی برای تولید فیلترینگ هوشمند در کشور وجود دارد و اگر هم بخواهند می‌توانند فیلترینگ را خریداری و نصب کنند اما تعمدی در کار بوده که تاکنون چنین نشده است.

در سوی دیگر این انتقادات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که متولی اجرای فیلترینگ در کشور است، می‌گوید: هم‌اکنون از نظر فنی امکان تفکیک صفحات مناسب و نامناسب بر اساس محتوا در سایت‌های اینترنتی وجود ندارد که گروهی در حال انجام این کار برای اجرای فنی آن هستند.

واعظی اجرای فیلترینگ هوشمند را نیازمند الزامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌داند و یادآور می‌شود که کار مشکلی است.

در شرایط جدید که طرح انتقادات به نوع اعمال فیلترینگ در کشور، علنی شده است، انتظار تغییر و اصلاح روش فیلترینگ از وزارت ارتباطات ایجاد شده است.

اکنون مخاطبان و کاربران شنیده‌اند که روش اعمال فیلترینگ در کشور دچار اشکالات اجرایی است که راه‌حل آن اجرای فیلترینگ هوشمند است و وظیفه ایجاد امکانات فیلترینگ هوشمند نیز به عهده وزارت ارتباطات است.

بنابراین زمانی که سپری می‌شود و اقدامات وزارت ارتباطات در این زمینه بیش از پیش در مرکز توجه قرار گرفته است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x