تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

میدان مغناطیسی زمین در حال تغییر است + تصاویر

  • کد خبر : 18706
  • 11 بهمن 1392 - 8:05
میدان مغناطیسی زمین در حال تغییر است + تصاویر

در اعماق زمین یک هسته‌ مذاب در حال تولید میدان مغناطیسی است چنین میدان محافظی، هزاران کیلومتر به درون فضا گسترش یافته و از زمین در مقابله با بادهای مخرب خورشیدی و الگوهای آب و هوایی و .. محافظت می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار علمی کمال مهر، میدان مغناطیسی زمین، هزاران کیلومتر به درون فضا گسترش یافته و نیروی مغناطیسی آن بر هر مولفه‌ای از ارتباطات جهانی گرفته تا الگوهای آب‌و‌هوایی و مقابله با بادهای مخرب خورشیدی محافظت می‌کند.

دانشمندان زمین شناس اعلام کردند، میدان مغناطیسی زمین در حال ضعیف شدن میباشد و می تواند با ایجاد تغییرات عمده در اقلیم، زندگی بشر را با خطر مواجه کند. وجود یک هسته فلزی مذاب در اعماق زمین موجب شده میدان مغناطیسی ایجاد شود که قادر است سیاره ما را در برابر بادهای خورشیدی نابودکننده محافظت کند. دامنه این میدان محافظ، هزاران مایل در فضا گسترده شده است و خاصیت مغناطیسی آن از ارتباطات جهانی تا مهاجرت حیوانات و الگوهای آب و هوا را تحت تاثیر قرار می دهد اما این میدان مغناطیسی که اهمیت بسیار زیادی برای زمین دارد طی ۲۰۰ سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است و دانشمندان مدعی اند این امر می تواند نشانه ای از تغییر در وضعیت قطب های زمین باشد.

کارشناسان معتقدند در حال حاضر زمان چنین تغییر وضعیتی فرا رسیده است اما آنها مطمئن نیستند که دقیقا چه زمانی این پدیده روی می دهد. آنها می گویند اگر چنین تغییری روی دهد ممکن است در معرض بادهای خورشیدی قرار بگیریم که می توانند لایه اوزون را سوراخ کنند. این تاثیر می تواند برای بشر مهلک و نابود کننده باشد، شبکه های برق را از بین ببرد، اقلیم زمین را از ریشه نابود کند و سرعت بروز سرطان را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

مگنتوسفر منطقه مغناطیسی پیرامون کرهٔ زمین میباشد، این ناحیه هنگامی شکل میگیرد که جریانی از ذرات باردار، مانند باد های خورشیدی، در تعامل با میدان مغناطیسی ذاتی سیاره یا یک جسم مشابه منحرف میشود.

پروفسور ریچارد هولمز استاد علوم زمین اقیانوس و اکولوژی دانشگاه لیورپول می گوید: این مشکل بزرگی است. تصور کنید برق به مدت چند ماه قطع شود در این حالت بخش عمده ای از زندگی روزمره دچار اختلال می شود. به گفته وی، تغییرات اقلیم به طور چشمگیر و وحشتناکی تغییر می کند. در حقیقت، تحقیقات اخیر دانشمندان دانمارکی نشان داده است گرمای جهانی به طور مستقیم بیشتر به میدان مغناطیسی زمین مرتبط است تا انتشار گازهای گلخانه ای.

در این مطالعه ادعا شده است سیاره زمین در حال تجربه یک دوره طبیعی پایین آمدن پوشش ابری به دلیل ورود پرتوهای کیهانی به جو زمین است. میزان رسیدن پرتوهای کیهانی به سطح زمین نیز افزایش می یابد و برخی تخمین ها حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی می تواند مرگ و میر ناشی از سرطان را دو برابر کند. محققان پیش بینی می کنند در صورت بروز یک تغییر وضعیت در میدان مغناطیسی ، هر سال صدها هزار نفر بر اثر افزایش سطوح پرتوهای فضایی جان خود را از دست خواهند داد.

دکتر کالین فورسایت از آزمایشگاه علوم فضایی مولارد در «UCL» می گوید این پرتو می تواند سه تا پنج برابر بزرگ تر از حفره هایی باشد که انسان در لایه اوزون ایجاد کرده است. علاوه بر این، چنین حفراتی بزرگ تر و مدت زمان بیشتری پایدار خواهند بود. مگنتوسفر منطقه عظیمی در اطراف زمین است که توسط میدان مغناطیسی سیاره ما تولید می شود. وجود این لایه به معنای آن است که ذرات باردار بادهای خورشیدی نمی توانند از خطوط میدان مغناطیسی بگذرند و در اطراف زمین منحرف می شوند.

اگر روند کاهشی میدان مغناطیسی همچنان ادامه یابد، طی میلیاردها سال زمین به مریخ دوم تبدیل می شود دنیای پر آبی که خشک و برهوت شده و دیگر نمی تواند از حیات پشتیبانی کند.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18706

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x